ریاست دوره‌ای فرصتی برای پیشبرد سیاست‌های ضداروپایی مجارستان

اقتصاد ایران: مجارستان که تا پایان سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد همچنان از این فرصت برای پیشبرد مواضع خود که با رویکردهای بروکسل سازگار نیست استفاده کرده و خشم مقامات این اتحادیه را برمی‌انگیزد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "اشتوتگارتر ناخریشتن" آلمان در مطلبی به اقدامات عصبی کننده مجارستان برای بروکسل در دوران ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: مجارستان از ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا همچنان برای تکروی های دیپلماتیک استفاده می کند. در این میان پاسخ بروکسل بیشتر نمادین است و اوربان را چندان نگران نمی کند.

در ادامه این مطلب آمده است: لیست کشورهای معترض به این اقدامات مجارستان طولانی تر می شود.

در این شرایط استونی هم اکنون اعلام کرده است که به طور موقت وزیرانی را به جلسات مجارستان اعزام نخواهد کرد. دلیل این امر، تکروی های دیپلماتیک ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از آغاز ریاست کشورش بر شورای اتحادیه اروپا عنوان شده است.

سخنگوی دولت استونی در تالین در این باره گفت: مجارستان از طریق این اقدامات از نقش خود به عنوان ریاست شورای اتحادیه اروپا سوء استفاده کرده و در نتیجه اعتبار آن را به طور جدی تضعیف کرده است.

سوئد و لیتوانی هم قبلاً تصمیم گرفته بودند که وزرای خود را به مجارستان اعزام نکنند، در حالی که لتونی می‌خواهد به صورت موردی تصمیم بگیرد که آیا در این نشست ها شرکت کند یا خیر. سخنگوی دولت استونی در عین حال گفت که استونی مانند گذشته به شرکت در نشست های رسمی اتحادیه اروپا در بروکسل ادامه خواهد داد.

اوربان مدت کوتاهی پس از آغاز ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا در اوایل ژوئیه، بدون اطلاع قبلی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به این کشورها سفر کرد. در اتحادیه اروپا این نگرانی وجود داشت که در خارج از این منطقه این تصور ایجاد شود که اوربان از طرف اتحادیه اروپا در جلسات صحبت می کند.

همچنین انتقادات گسترده ای از آلمان به رفتار اوربان وارد شده است. با این حال، هیچ رد کلی از سوی برلین برای جلسات غیررسمی وزیران در مجارستان وجود ندارد. با این حال، طبق اطلاعات روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "سم ازمیر"، وزیر کشاورزی فدرال در نشست غیررسمی آتی شورای وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا در بوداپست شرکت نخواهد کرد. دلیل رسمی "تصادف تاریخی در زمان این جلسه از 8 تا 10 سپتامبر است. با این حال، سخنگوی وزارت کشاورزی آلمان در بیانیه ای اشاره کرد که تنها مشکلات زمان بندی نبوده است که می تواند نقش داشته باشد. وی تاکید کرد: وظیفه ریاست شورای اتحادیه اروپا پیشبرد اهداف به نفع کل اتحادیه اروپا است. در این مدت، کشور عضو مربوطه باید نگرانی های ملی خود را کنار بگذارد و به عنوان یک میانجی صادق، بی طرف و نماینده منافع پاناروپایی عمل کند.

به دلیل حرکت های انفرادی اوربان در سیاست خارجی، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا اخیرا به اصرار جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، از بوداپست به بروکسل منتقل شد. بورل بارها اقدامات اوربان را کاملاً غیرقابل قبول توصیف کرده و اصل همکاری وفادارانه مندرج در معاهدات اتحادیه اروپا را به این کشور یادآوری کرده بود.

اما به نظر می رسد "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان تمایلی به تسلیم شدن با وجود فشار بروکسل ندارد. دولت مجارستان حتی در حال برنامه ریزی برای تسهیل صدور ویزا برای روس ها و بلاروس ها است. این بدان معناست که مردم هر دو کشور می توانند آزادانه در محدوده شنگن حرکت کنند. انتقادات تند عمدتاً از سوی کشورهای بالتیک به این اقدام مجارستان وارد شده است.

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی در نشستی تاکید کرد: شینگن مبتنی بر اعتماد است. ما اعتماد داریم که دیگران نیز مانند ما چنین خواهند کرد، اما مجارستان با رفتار خود این اعتماد را از بین می برد.

روزنامه اشتوتگارتر ناخریشتن در مقاله دیگری نوشت: ویکتور اوربان دوست دارد به سرعت و با صدای بلند و واضح عقاید خود را در اتحادیه اروپا بیان کند. با این حال، مقررات جدید برای صدور ویزا برای اتباع روسی به طرز قابل توجهی بی سر و صدا توسط دولت در بوداپست اجرا شد. بر اساس این قاعده در آینده، روس ها و بلاروس ها می توانند به راحتی برای به اصطلاح "کارت ملی" درخواست دهند و تا چندین سال در مجارستان کار کنند. مسئولین در بروکسل نگران هستند زیرا این مقررات بر منافع امنیتی اساسی اتحادیه تأثیر می گذارد. بنابراین بوداپست دروازه اروپا را باز می کند، زیرا دارندگان مجوز کار می توانند آزادانه در منطقه شنگن حرکت کنند.

با توجه به افزایش تنش بین مسکو و غرب، یلوا یوهانسون کمیسر داخلی اتحادیه اروپا بیشترین نگرانی خود را در این باره ابراز کرد. وی در این باره گفته است: روسیه یک تهدید امنیتی است. ما باید بیشتر هوشیار باشیم نه کمتر. دسترسی آسان جاسوسان و خرابکاران روسی به اتحادیه اروپا تمام امنیت ما را به خطر می اندازد."

مجارستان همچنین در جدیدترین اقدام خود می‌خواهد اتحادیه اروپا را وادار کند تا هزینه به زعم خود دفاع موفق در برابر پناهجویان را از صندوق خود به این کشور بپردازد. این خبر با استناد به آیین نامه امضا شده توسط اوربان که در روزنامه قانون مجارستان منتشر شد، بیرون می آید.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود خواستار رسیدگی به عواقب تکروی های اوربان شدند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ