اینتل با رونمایی ققنوس‌وار پردازنده‌های لونار لیک، از بزرگ‌ترین رقبایش زهر چشم گرفت

اقتصاد ایران: اینتل رسما پردازنده‌های پراهمیت «لونار لیک» را رونمایی کرد. این تراشه‌ها در ۹ مدل وارد بیش از ۸۰ لپ‌تاپ می‌شوند.

اینتل لحظاتی پیش در همایش IFA 2024 پردازنده‌های مورد انتظار Core Ultra 200V (خانواده‌ی Lunar Lake) را رونمایی کرد. این پردازنده‌ها که نسل دوم سری کور اولترا محسوب می‌شوند، از هسته‌های جدیدی در واحد CPU و GPU استفاده می‌کنند تا رقابت با پردازنده‌های اپل و کوالکام و ای‌ام‌دی، جدی‌تر از همیشه شود.

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی اینتل، پردازنده‌های سری کور اولترا 200V در ۹ مدل اولیه روانه‌ی بازار می‌شوند تا با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت و AMD Strix Point رقابت کنند. اینتل می‌گوید پردازنده‌های جدیدش «تقریبا در تمامی سناریوها» هم‌سطح رقبا یا بهتر از آن‌ها ظاهر می‌شوند.

اولین موج از لپ‌تاپ‌های مجهزبه پردازنده‌های جدید اینتل در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) روانه‌ی بازار خواهند شد. به روایت اینتل، آن لپ‌تاپ‌ها «سریع‌ترین هسته‌ی CPU» و «بهترین GPU مجتمع دنیا» و «بهترین عملکرد هوش مصنوعی» را ارائه خواهند داد.

به هنگام مقایسه‌ی پردازنده‌های کوالکام و ای‌ام‌دی، بحث اصلی بر سر عمر باتری دربرابر عملکرد گرافیکی بود؛ این در حالی است که اینتل می‌گوید پردازنده‌های جدیدش در تمامی زمینه‌ها درخشان ظاهر می‌شوند.

پردازنده لونار لیک Core Ultra 200V اینتل مقایسه با رقبا
Intel

دل یکی از اولین شرکت‌هایی است که به استقبال پردازنده‌های جدید اینتل رفته. این برند مدل جدید لپ‌تاپ ۱٬۴۰۰ دلاری پرچمدار XPS 13 را رونمایی کرده است که از همان شاسی، همان ابعاد، همان نمایشگر و همان شارژدهی ۵۵ ساعته‌ی مدل فعلی بهره می‌برد؛ با این‌حال در روشنایی ۱۵۰۰ نیت تا ۲۶ ساعت در نتفلیکس ویدیو پخش می‌کند (پخش ویدیو مدل فعلی به ۱۸ ساعت می‌رسد و این یعنی اختلاف، ۴۴ درصد است). البته نباید فراموش کنیم مدلی از همین لپ‌تاپ با تراشه‌ی اسنپدراگون توانایی پخش ۲۷ ساعت ویدیو را دارد.

«سریع‌ترین هسته‌ی CPU» و «بهترین GPU مجتمع دنیا» و «بهترین عملکرد هوش مصنوعی»

اینتل با مثالی دیگر، توانایی‌های لونار لیک را به رخ کشیده است. این شرکت می‌گوید مدل جدید لپ‌تاپ Asus Zenbook S 14 می‌تواند به هنگام انجام کارهای اداری، چند ساعت شارژدهی بیشتر نسبت‌به لپ‌تاپ Asus Zenbook S 16 با پردازنده AMD ارائه دهد، آن هم در حالی که مدل مجهزبه پردازنده‌ی AMD از باتری پرظرفیت‌ترِ ۷۸ وات‌ساعتی استفاده می‌کند.

اینتل در زمینه‌ی اجرای بازی ادعاهای بزرگی مطرح کرده و گفته است که توانسته ضمن عبور از AMD، کوالکام را کاملا محو کند. تراشه‌ی رده‌بالای Core Ultra 9 288V به‌طور میانگین ۶۸ درصد نرخ فریم بهتر نسبت‌به تراشه‌ی پرچمدار X1E-84-100 در لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ اج ارائه می‌دهد. تفاوت Core Ultra 9 288V با تراشه‌ی AMD HX 370 در نرخ فریم بازی‌ها به ۱۶ درصد می‌رسد.

عملکرد گیمینگ پردازنده اینتل لونار لیک Core Ultra 200V
پردازنده اینتل لونار لیک Core Ultra 200V در لپ تاپ های باریک
پردازنده اینتل لونار لیک Core Ultra 200V مقایسه با رقبا در بازی ها

ادعاهای گیمینگ اینتل بدون در نظر گرفتن عملکرد سیستم ارتقای وضوح XeSS مطرح شده‌اند. به ادعای اینتل، گرافیک مجتمع تراشه‌های لونار لیک می‌تواند به‌لطف XeSS حتی بازی‌های مبتنی‌بر تکنیک رهگیری پرتو را به‌خوبی اجرا کند (مثلا ۴۵ فریم‌برثانیه در Cyberpunk 2077 و ۵۷ فریم‌برثانیه در Marvel’s Spider-Man Remastered و ۶۶ فریم‌برثانیه در Shadow of the Tomb Raider).

بر اساس گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های جدید این شرکت به هنگام اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی ادوبی پریمیر و ادوبی لایت‌روم، بسیار درخشان‌تر از پردازنده‌های کوالکام عمل می‌کنند.

عملکرد هوش مصنوعی پردازنده اینتل Lunar Lake
Intel

پردازنده‌های لونار لیک اینتل به تراشه‌ی Wi-Fi 7 و Bluetooth 5.4 مجهزند و لپ‌تاپ‌های مجهزبه آن‌ها، حداقل دو درگاه Thunderbolt 4 خواهند داشت تا انتقال پرسرعت فایل‌ها و شارژ سریع و پشتیبانی از سه مانیتور 4K تضمین شود.

پردازنده اینتل Lunar Lake در زمینه هوش مصنوعی
Intel

اسلایدهای تبلیغاتی اینتل صرفا نکات مثبت لونار لیک را نمایش می‌دهند و نباید فراموش کنیم که لونار لیک، قدرتمندترین پردازنده‌ی لپ‌تاپی بازار نیست. لونار لیک حتی قدرتمندترین پردازنده‌ی لپ‌تاپی خودِ اینتل هم به‌حساب نمی‌آید.

لونار لیک نه قدرتمندترین تراشه‌ی لپ‌تاپی دنیا است و نه قدرتمندترین تراشه‌ی لپ‌تاپی خودِ اینتل

تمامی تراشه‌های سری Core Ultra 200V صرفا هشت هسته‌ی CPU و هشت رشته و حداکثر هشت هسته‌ی گرافیکی دارند و از نهایتا ۳۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند. هیچ راهی برای افزایش رم وجود ندارد چون ماژول رم به تراشه‌ی اصلی لحیم شده است. استفاده از رم مجتمع، همان کاری است که اپل با پردازنده‌های سری M انجام داد. این عمل باعث می‌شود بهینگی تراشه به‌شدت افزایش یابد.

تصمیم بحث‌برانگیز دیگر اینتل، کنارگذاشتن هایپرتردینگ است؛ تکنیکی که به هسته‌های CPU امکان می‌دهد بیش از یک رشته را اجرا کنند.

اینتل می‌گوید پردازنده‌ی هشت رشته‌ای لونار لیک می‌تواند قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر از تراشه‌ی ۱۴ رشته‌ای یا ۲۲ رشته‌ای میتیور لیک عمل کند، اما حقیقت این است که با افزایش توان، تراشه‌های نسل قبل قدرت بیشتری ارائه می‌دهند. این گفته برای تراشه‌ی AMD HX 370 نیز صدق می‌کند.

نمودار گرما و عملکرد پردازنده اینتل Lunar Lake
Intel

اینتل احتمالا تا یک ماه دیگر پردازنده‌های دیگری را در قالب خانواده‌ی Arrow Lake رونمایی می‌کند که هسته و رشته و رم بیشتری خواهند داشت و مخصوص گیمرها خواهند بود.

رمزگشایی لونار لیک؛ نام‌ هر تراشه به چه معنا است؟

در سال‌های نه‌چندان دور، پردازنده‌های Core i3 و Core i5 و Core i7 اینتل دارای تعداد متفاوتی از هسته‌ها و رشته‌های CPU بودند، اما حالا تفاوت بین مدل‌های مختلف کمتر شده است.

اینتل می‌گوید تمامی تراشه‌های جدیدش به چهار هسته‌ی پرقدرت مجهزند و از چهار هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کنند و حداقل هفت هسته‌ی گرافیکی و پنج موتور هوش مصنوعی دارند. اکثر تراشه‌ها دارای توان پیش‌فرض ۱۷ وات هستند.

مشخصات فنی کامل پردازنده اینتل Lunar Lake
Intel

مدل Ultra 7 از هشت هسته‌ی گرافیکی بهره می‌گیرد و ۶ موتور هوش مصنوعی و ۱۲ مگابایت کش دارد. مدل Ultra 9 دارای «حداقل توان» ۱۷ وات و توان پیش‌فرض ۳۰ وات است (بسیار بیشتر از سایر تراشه‌های جدید اینتل).

نام‌گذاری تراشه‌های اینتل از نسل قبل متحول شده است و حالا با اسمی نظیر Core Ultra 7 258V مواجه می‌شوید.

در تراشه‌های لونار لیک، اولین رقم همیشه ۲ است (نشانگر دومین نسل از پردازنده‌های سری کور اولترا). دومین رقم را سرعت تراشه تعیین می‌کند؛ برای نمونه عدد ۲ بیانگر تراشه‌هایی با فرکانس توربو ۴٫۵ گیگاهرتز برای CPU و ۱٫۸۵ گیگاهرتز برای GPU است و عددهای بزرگ‌تر فرکانس بالاتری به‌همراه دارند (در حد ۲۰۰ یا ۱۰۰ یا حتی ۵۰ مگاهرتز بیشتر). سومین رقم به رم اشاره می‌کند؛ عدد ۶ نمایانگر رم ۱۶ گیگابایتی و عدد ۸ نمایانگر رم ۳۲ گیگابایتی است.

مقاله‌های مرتبط
  • پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD Ryzen AI 300 معرفی شدند؛ قدرت خارق‌العاده هوش مصنوعی و معماری پیشرفته Zen 5
  • کوالکام با رونمایی ۳ مدل پردازنده پرچمدار ایکس الیت قدرت‌نمایی کرد

اینتل احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور تعداد بسیار بیشتری از تراشه‌های لونار لیک را رونمایی خواهد کرد. بر اساس گفته‌ی تیم آبی،‌ شرکت‌های ایسر و ایسوس و دل و اچ‌پی و لنوو و ام‌اس‌آی و سامسونگ در حال تولید ۸۰ مدل لپ‌تاپ با تراشه‌های Core Ultra 200V هستند و همه‌ی آن‌ها به‌زودی عرضه خواهند شد.

اینتل در هفته‌های اخیر با مشکلات بزرگی مواجه شده و ارزش سهامش به‌شدت افت کرده است. طرح ادعاهای بزرگ درباره‌ی لونار لیک، اقدامی جسورانه از سوی تیم آبی است؛ اقدامی که شاید بازگشت ققنوس‌وار اینتل را رقم بزند و اتفاقات تلخ هفته‌های اخیر را به خاطره‌ها بسپارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ