بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

اقتصاد ایران: هزینه‌های چهار باشگاه بزرگ عربستانی در تابستان امسال، نزدیک به بیست و پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

ورزش سه: پس از رنسانس عجیب و بزرگ در فوتبال عربستان و حضور چهره‌های مطرح و نامدار اروپایی در تیم‌های لیگ حرفه‌ای روشن سعودی، این تابستان نیز شاهد انتقال‌های مهم به تیم‌های لیگ این کشور بودیم جایی که چهار غول بزرگ عربستانی، ریخت و پاشی ۳۸۵ میلیون یورویی داشتند.

حضور کریستیانو رونالدو در النصر، سرآغاز یک تحول بزرگ در عربستان بود، کشوری که سال‌هاست در زمینه فوتبال ملی، عقب‌تر از دیگر مدعیان قاره قرار داشته و برای اینکه بتواند نام خود را در جهان مطرح کرد، دست روی یکی از بزرگترین بازیکنان دنیای فوتبال داشت که البته این انتخاب، کاملاً به سود سعودی‌ها رقم خورد و اکنون لیگ این کشور، با بزرگترین تیم‌های جهان در حال رقابت است.

بعد از تابستان پر سر و صدای فصل قبل و پیوستن بازیکنانی نظیر نیمار، ریاض محرز، مالکوم، روبرتو فیرمینو، کریم بنزما، ادوارد مندی، الکساندر میتروویچ، کالیدو کولیبالی، انگولو کانته، سادیو مانه، اوتاویو، یاسین بونو، مارسلو بروزوویچ، الکس تلس، روبن نوس، سرگئی میلینکوویچ ساویچ و... به تیم‌های بزرگ عربستان، امسال نیز انتقالات مهم و قابل توجهی در لیگ این کشور رخ داد.

الاتحاد با جذب 9 خرید مهم، فعال‌ترین باشگاه در این زمینه بود در حالی‌که همشهری این تیم یعنی الاهلی، تنها دو بازیکن مهم و جدید به خدمت گرفت. تمامی این فعل و انفعالات در شرایطی رخ داد که الاتحاد در هیچ یک از رقابت‌های آسیایی لیگ نخبگان یا سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارد اما الاهلی باید به مصاف استقلال و پرسپولیس برود.

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

الاتحاد که فصل ناامیدکننده‌ای را با نونو اسپریتو سانتو و مارسلو گایاردو تجربه کرد، پس از روی کار آمدن لورن بلان، خریدهای زیادی انجام داد که هزینه آن به 129.7 میلیون یورو رسید. موسی دیابی از آستون ویلا، استیون برخواین از آژاکس، حسام عوار از رم، دانیلو پریرا از پاری سن ژرمن و... خریدهای مهم تیم شهر جده است.

ببرها که دو فصل پیش موفق شدند پس از چهارده سال قهرمان عربستان شوند، در لیگ قبل ناکام مطلق بودند و حالا می‌خواهند از شلوغی برنامه تیم‌های مدعی و بازی‌های فشرده آنها در آسیا استفاده کرده و به قهرمانی لیگ برسند. جالب اینکه آنها برای بازیکنان عربستانی نیز هزینه‌های زیادی انجام داده‌اند. احمد الغامدی و سعد الموسی هر دو از الاتفاق به الاتحاد پیوسته‌اند و روی هم رفته برای جذب آنها 14.3 میلیون یورو هزینه شده است! عبدالاله العمری، مدافع سابق النصر نیز در آخرین ساعات پنجره تابستانی به الاتحاد پیوست.

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

النصر هم چند خرید مهم و پرهزینه انجام داده است. محمد سیماکان، مداع لایپزیش با قراردادی 45 میلیون یورویی به این تیم پیوست. آنجلو گابریل، وینگر 19 ساله چلسی نیز هزینه 23 میلیون یورویی برای این تیم داشت. بنتو، گلر تیم ملی برزیل هم با 18 میلیون یورو از اتلتیکو پاراناینزه جذب شد. آنها همچنین وسلی گاسوفا، مهاجم ۱۹ ساله برزیلی را با 25 میلیون یورو از باشگاه کورینتیانس برزیل به خدمت گرفتند.

الهلال هم پنجره فعالی داشت و هفده بازیکن از این تیم جدا شدند. ورودی‌های این تیم اما فقط چهار بازیکن بود که برای پر کردن جای خالی چند مهره تیم جذب شدند. ژائو کانسلو مهم‌ترین خرید آبی‌های ریاض بود که با 25 میلیون یورو از منچسترسیتی به این تیم پیوست. مارکوس لئوناردو، مهاجم بنفیکا نیز هزینه 40 میلیون یورویی برای این تیم داشت.

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

 

اما انتقال پر سر و صدای متعب الحربی از الشباب، توجهات را به خود جلب کرد. جایی که الهلال توانست این بازیکن را در آخرین ثانیه‌ها از النصر هایجک کند. او هزینه 25.2 میلیون یوریی برای تیمش داشت و بدین ترتیب شاهد شکستن رکورد گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال عربستان بودیم. ضمن اینکه خالد الغنام هم در آخرین ساعات پنجره تابستانی از الاتفاق به الهلال پیوست.

الاهلی، دیگر تیم عربستانی حاضر در لیگ نخبگان نیز نقل و انتقالات بی‌سر و صدایی داشت. آنها ایوان تونی را با قیمت 40 میلیون یورو از برنتفورد جذب کردند. الکساندر، مدافع فلومیننزه نیز با 10 میلیون یورو به این تیم از شهر جده پیوست. جایی که آنها باید به مصاف استقلال و پرسپولیس بروند.

بودجه استقلال و پرسپولیس، اندازه یک بازیکن عربستانی

به طور کلی، این چهار تیم مطرح عربستانی، هزینه 385 میلیون یورویی را به ثبت رساندند که البته نسبت به فصل قبل، رقم پایین‌تری است. این در شرایطی است که سایر باشگاه‌ها نیز خریدهای مهمی داشتند. تیم القادسیه با جذب چندین بازیکن مهم، از جمله ناچو فرناندز و پیر امریک اوبامیانگ، به عنوان شگفتی نقل و انتقالات این تابستان شناخته شد.

نکته جالب این است که سقف بودجه استقلال و پرسپولیس در حال حاضر، حدود 475 میلیارد تومان است که این مبلغ با هزینه‌های الاتحاد برای خرید یک بازیکن عربستانی به نام احمد الغامدی برابری می‌کند. ریخت و پاش تیم‌های سعودی در این تابستان در شرایطی رقم خورده که دستمزد بازیکنان جدید به علاوه حقوق ستاره‌هایی که با تیم قرارداد دارند و در پنجره قبلی جذب شده‌اند نیز باید به این هزینه‌ها اضافه شود که ارقام سرسام‌آوری خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ