لزوم شفاف‌سازی مالیاتی مرکز تهران درباره فرار مالیاتی آیفون

اقتصاد ایران: بسیاری از مراکز اصلی فروش و واردات تلفن همراه در حوزه مرکز شهر تهران قرار دارد و موضوع فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون‌های رفرش و ری‌پک نیز از سال گذشته مطرح شده است، انتظار می‌‌رود اداره‌کل مربوطه در خصوص اقدامات تخصصی انجام‌شده شفاف‌سازی کند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهریور سال گذشته، موضوع فرار مالیاتی از طریق واردات 700 میلیون دلاری آیفون‌های آمریکایی، که تحت عنوان "رفرش" و "ری‌پک" به بازار عرضه می‌شوند، به‌طور جدی مطرح شد. این آیفون‌ها از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور شدند و با قیمت ارز بازار آزاد به فروش رسیدند، در حالی که طبق بررسی‌های انجام‌شده، سازمان امور مالیاتی، مالیات این کالاها را بر اساس نرخ اسکناس سامانه سنا محاسبه می‌کند، این اختلاف در نرخ‌گذاری منجر به واکنش‌هایی شد و به‌دستور وزیر اقتصاد، مقرر گردید این موضوع به‌صورت فوری بررسی شود.

با این حال، تاکنون گزارشی از اقدامات انجام‌شده به‌ویژه توسط اداره‌کل مالیاتی مرکز شهر تهران به‌عنوان متولی اصلی حوزه تلفن همراه که مراکز اصلی فروش تلفن همراه نیز در محدوده آن قرار دارند، منتشر نشده است. با توجه به فضای فعلی، انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی سریع‌تر شفاف‌سازی لازم را در خصوص بررسی فرار مالیاتی واردکنندگان تلفن‌های همراه بالای 600 دلار به‌عمل آورد.

سازوکار فرار مالیاتی از طریق واردات آیفون رفرش چه بود؟

موضوع فرار مالیاتی واردکنندگان تلفن‌های همراه بالای 600 دلار از آنجا مطرح شد که در سال 1401 حدود 700 میلیون دلار از این مدل‌ها وارد کشور شد که عمدتاً آیفون‌های "رفرش" و "ری‌پک" شده بودند، با این حال، ادعا شد که نرخ محاسبه قیمت و در پی آن، مالیات این کالاها، بر اساس نرخ سنا محاسبه شده است، این در حالی است که این دسته از کالاها به‌وضوح با قیمت دلار بازار آزاد به مصرف‌کننده نهایی عرضه شدند.

در برخی موارد نیز بیان شد که شرکت‌های اصلی واردکننده، کالاها را به‌قیمت وارداتی (همان نرخ سنا) به فروش رسانده‌اند، اما گمان می‌رود که شرکت‌های صوری نیز برای فرار از پرداخت مالیات به این جریان وارد شده‌اند. این موضوعات تنها بخشی از تخلفاتی است که در رویه واردات از محل صادرات خود و واردات تلفن‌های همراه بالای 600 دلار به وجود آمده است و با وجود اهمیت، هنوز بررسی‌های جامع و جدی در این زمینه انجام نشده است.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ