چطور اعتماد به نفس پایین را شکست دهید؟

اقتصاد ایران: وقتی اعتماد به نفس شما پایین است، احساس خوبی نسبت به فردی که هستید ندارید. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای افزایش عزت نفس و دوست داشتن بیشتر خود انجام دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، اعتماد به نفس بخش مهمی از عشق به خود و دوست داشتن خود است. وقتی اعتماد به نفس شما پایین است،  احساس خوبی نسبت به فردی که هستید ندارید. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای افزایش عزت نفس و دوست داشتن بیشتر خود انجام دهید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه یکی از بزرگترین دشمنان عشق به خود است. 

وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم، به راحتی دلسرد می شویم و این باور را پیدا می کنیم که بهترین هایمان به اندازه کافی خوب نیستند. در عوض، روی مسیر خود تمرکز کنید و موفقیت‌های خود را جشن بگیرید، بدون اینکه نگران این باشید که چگونه آنها در برابر دستاوردهای دیگران قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که هر کسی داستان و تجربیات زندگی منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین سعی کنید زیاد روی کاری که دیگران انجام می‌دهند تمرکز نکنید.

مرزهای مشخصی داشته باشید

مرزهای مشخص داشتن به ما کمک می کند تا در عین احترام به خود و دیگران، کنترل احساسات و رفتار خود را حفظ کنیم. 

اگر موقعیت یا شخص خاصی باعث می شود احساس ناراحتی کنید، قاطعانه به او بگویید که چه رفتاری قابل قبول است و چه رفتاری قابل قبول نیست. تعیین مرزهای سالم همچنین به محافظت از انرژی شما کمک می کند و به شما امکان می دهد آن را برای چیزهایی که واقعاً شما را خوشحال می کند ذخیره کنید.

مراقب بدن خود باشید

ما در فرهنگی زندگی می کنیم که تاکید زیادی بر ظاهر فیزیکی دارد و به راحتی می توان در دام قضاوت مداوم بدن خود گرفتار شوید. به بدن خود به عنوان ابزاری برای مراقبت به جای چیزی برای قضاوت یا انتقاد نگاه کنید. 

زمانی را برای قدردانی از بدن خود برای تمام توانایی ها و استعدادهای شگفت انگیزش اختصاص دهید تا اینکه بر روی هر گونه نقص تمرکز کنید. این کار به شما کمک می کند تا احساسات مثبت بیشتری در مورد خود و فرم بدنی خود داشته باشید.

کودک درون خود را فراموش نکنید

ما تجربیات دوران کودکی خود را در طول زندگی با خود حمل می کنیم و گاهی اوقات آنها می توانند بر احساس ما در مورد خود امروز تأثیر بگذارند.  کار درونی این کودک نوعی خودکاوی است که کمک می‌کند مسائل حل‌نشده گذشته را حل کنید.

این رویکرد می تواند شامل صحبت کردن با کودک درونتان با صدای بلند، نوشتن نامه برای خودتان یا شرکت در تمریناتی مانند بازی درمانی یا تجسم خلاق باشد. کار بر روی هر گونه احساسات منفی مرتبط با دوران کودکی می تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس و عشق به خود در زمان حال کمک کند.

خودتان را ببخشید

به یاد داشته باشید که اشتباهات بخشی از زندگی هستند و همه ما باید خودمان را ببخشیم تا به جلو برویم و رشد کنیم. به جای سرزنش کردن خود به خاطر شکست‌های گذشته، روی آنچه می‌توانید از تجربه یاد بگیرید و اینکه چگونه می‌تواند به شما کمک کند در آینده بهتر شوید، تمرکز کنید.

هر گونه گناه یا شرمی را که ممکن است احساس کنید رها کنید و جایی را برای دلسوزی به خود، درک و عشق باز کنید.

صبور باشید

عشق به خود چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. ساختن آن زمان می برد و مهم است که در حین انجام این فرآیند با خود صبور باشید. وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود به خودتان لطف کنید و به یاد داشته باشید که شما لایق عشق هستید.

مهمتر از همه، به خود و توانایی خود در ایجاد تغییرات معنادار در زندگی خود ایمان داشته باشید. جملات تاکیدی مثبتی را تمرین کنید که ارزش و پتانسیل شما را به شما یادآوری می کند.

انتظار نداشته باشید دیگران شما را خوشحال کنند

درست است که روابط با افراد دیگر می‌تواند فوق‌العاده امیدبخش باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشیم که نیازی به کسی نداریم که ما را خوشحال کند. وقتی یاد می گیرید بدون قید و شرط خود را دوست داشته باشید و از درون خود راضی باشید، دیگر به تایید یا تایید خارجی تکیه نخواهید کرد.

اطمینان حاصل کنید که هر رابطه ای که در زندگی دارید بر اساس احترام متقابل و عشق بی قید و شرط است به جای همبستگی یا یک طرفه بودن.

ارزش خود را بر اساس نظرات دیگران مشخص نکنید

درگیر نظرات دیگران شدن آسان است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که افکار و احساسات آنها در مورد شما ارزش شما را تعیین نمی کند. هرکسی ارزش ها، باورها و دیدگاه های متفاوتی دارد، پس سعی کنید حرف هایشان را خیلی شخصی سازی نکنید.

در پایان روز، فقط شما خودتان را بهتر می‌شناسید و این قدرت را دارید که تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید زندگی کنید.

نقاط قوت خود را شناسایی کنید

وقتی اعتماد به نفس شما پایین است، به راحتی نکته های خوب شما به حداقل می رسد. ممکن است نقاط قوت خود را نادیده بگیرید و روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید. بنابراین، ضروری است که در مورد مهارت ها، استعدادها و دستاوردهای خود فکر کنید.

آنها را یادداشت کنید و روی چیزهایی که در آن برتر هستید تمرکز کنید. برای خود جشن بگیرید و از ستایش دستاوردهای خود خجالت نکشید. با گذشت زمان، این کار به شما انگیزه می‌دهد تا چالش‌های جدیدی را انجام دهید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

نحوه صحبت شما با خود تأثیر بسزایی بر سطح اعتماد به نفس شما دارد. بنابراین، تسلط بر هنر خودگویی مثبت ضروری است که به معنای جایگزینی گفت‌وگوهای درونی منفی و خودشکسته با جملات مثبت است.

هر روز صبح، همانطور که روز خود را شروع می کنید، چیزهای خوب خود را درونی سازی کنید و به خود یادآوری کنید که برایتان همه چیز مهم است. شما همچنین می توانید جملات تاکیدی مثبتی را ایجاد کنید تا به خودتان کمک کنید توانایی های خود را باور داشته باشید. برای مثال، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «امروز، من می‌توانم هرکاری بکنم، زیرا توانمند و شایسته هستم.»

شفقت به خود را تمرین کنید

شفقت به خود نشان دادن مهربانی و توجه به خود در زمانی که اوضاع خوب پیش نمی رود است. به خود یادآوری کنید که شما تنها نیستید که احساس بی کفایتی یا بی لیاقتی دارید. همه لحظات ناامنی و شک به خود را تجربه می کنند و کمبود اعتماد به نفس تو را کمتر توانا یا با ارزش می کند.

خلاق باشید

درگیر شدن در فعالیت‌هایی که به خلاقیت اجازه می‌دهند رشد کند، مانند نوشتن، طراحی، سفال‌گری، نقاشی، موسیقی یا عکاسی می‌تواند به خودیابی مثبت کمک کند. علاوه بر اینکه فعالیت های خلاقانه باعث انحراف زیادی از افکار و احساسات منفی می شود، همچنین می تواند راهی برای شما باشد تا با همان علاقه با خود و دیگران به روشی معنادار و سازنده ارتباط برقرار کنید.

عیوب خود را بپذیرید

هیچ کس کامل نیست و این اولین چیزی است که باید بپذیرید. ایرادات را نمی توان پاک کرد؛ آنها بخشی از چیزی هستند که شما را منحصر به فرد می کند. به جای اینکه از آنها خجالت بکشید، آنها را در آغوش بگیرید. بپذیرید که فشاری که جامعه بر ما وارد می کند تا کامل باشیم، ناعادلانه و غیر واقعی است.

اگر نقایص خود را نپذیرید، به راحتی اجازه می دهید آنها شما را تصاحب کنند و بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارند. درک اینکه هیچ کس نمی تواند بار کمال را به دوش بکشد، به شما کمک می کند تا خود را بپذیرید و این به شما کمک می کند خودتان را همان طور که هستید دوست داشته باشید.

قدردانی را تمرین کنید 

قدردانی تمرین قدرتمندی است که می تواند تمرکز شما را موهبت های شما جذب کند.  هر روز زمانی را به یادداشت کردن چند چیز در زندگی خود اختصاص دهید که برای آنها سپاسگزار هستید، مانند سلامتی، روابطتان، دستاوردهایتان یا به سادگی زیبایی طبیعت.

این تمرین ساده می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنیت مثبت‌تری و حس قدردانی عمیق‌تری نسبت به همه چیزهایی که دارید پرورش دهید.

خودگویی منفی خود را به چالش بکشید

وقتی احساس می کنیم اعتماد به نفس پایینی داریم، منتقد درونی ما می تواند بلندتر و پیگیرتر شود. ممکن است افکار منفی مانند "من به اندازه کافی خوب نیستم" یا "من یک شکست خورده هستم" را به طور منظم بشنویم. با این حال، مهم است که این افکار را به چالش بکشیم و از خود بپرسیم که آیا واقعاً درست هستند یا خیر.

به‌عنوان مثال، پیگیری تمام افکار منفی که در مورد خود دارید از طریق یادداشت‌های روزانه، می‌تواند به اصلاح خودگفتاری منفی کمک کند. این کار به شما کمک می کند تا آگاهی بهتری از آنچه به خود می گویید داشته باشید. هنگامی که مستندات واضحی از خودگفتاری منفی وجود داشت، می توانید شروع به به چالش کشیدن این اظهارات بدبینانه کنید. 

به یک درمانگر مراجعه کنید

گاهی اوقات، شیوه های مراقبت از خود و اظهارات تاکیدی مثبت برای حل مسائل عمیق تر اعتماد به نفس پایین کافی نیست. اینجاست که درمان می تواند فوق العاده مفید باشد. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را دوباره پیدا کنید و ابزارهایی برای بهبود عزت نفس در اختیار شما قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ