پراید پربرکت سرمایه‌ای برای کارآفرینی

اقتصاد ایران: کارآفرینی لزوما سرمایه‌ زیادی نمی‌خواهد، گاهی گام‌های کوچک اما پربرکت زمینه ساز اقدامات موثر می‌شود و این امر نیازمند همت و تلاش بیشتر است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در میاندوآب هیچ محصولی روی دست باغدار یا کشاورز نمی‌ماند زیرا به آن‌ها یاد داده بودند که چطور محصولات‌شان را فراوری کرده و با قیمت بالاتری بفروشند.

مهین دولت‌پرور مدیر عامل شرکت تعاونی ۴۳۱ پوشاک و حجاب و عفاف میاندوآب و مسؤول مرکز نیکوکاری آفرین شهرستان از سال ۱۳۶۵ در خانه شروع به کار خیاطی کرد. همسرش شاغل و معلم بود. اما پا به پای او خیاطی می‌کرد و در امور خانه هم کمک حال او بود.

خانم دولت‌پرور مسؤول هیئت فاطمیون شهر بود و در شورای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشت. او با خانم‌های زیادی مواجه می‌شد که علاقه‌مند بودند کاری انجام دهند. برای همین شرکت تعاونی را راه اندازی کرد. خانم‌ها طلاهای‌شان را می‌فروختند و چرخ خیاطی می‌خریدند. کسانی که بلد نبودند رایگان آموزش می‌دیدند و این تعاونی کمک می‌کرد که بتوانند روی پای خودشان بایستند.

آن‌ها داخل خانه‌هایشان کارگاه برپا کردند و برخی هم پارکینگ منازل را به کارگاه تبدیل کردند. در همین مکان‌ها کارهایی مانند برش انبوه انجام شده و برای چرخکاری به داخل خانه‌ها ارسال می‌شد. برخی کارگاه‌ها که توسط خانم‌ها راه‌اندازی شده بود کار برش را انجام می‌دادند و کارها داخل شهر توزیع شد. خانم‌هایی که طبق برنامه این تعاونی کار می‌کنند برای فروش و بازاریابی مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

کسانی که حتی پولی برای خرید چرخ خیاطی ندارند را به کمیته امداد معرفی می‌کنند تا با وامی که می‌گیرند خودشان کارگاه راه بیندازند. اما کار بازاریابی را با همکاری تعاونی انجام می‌دهند و آنها را با گروه‌ها و خیرین شهر آشنا می‌کنند که هم به تعاونی و هم به افراد کمک شود.

این گروه حتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کرده و سفارش می‌گیرند. علاوه بر خیاطی تولید انبوه تشک و لحاف هم دارند و از شست و شوی پشم گرفته تا پاک‌کردن و دوخت رویه و جهیزیه توسط گروه‌های مختلف انجام می‌شود. گروهی سرویس آشپزخانه می‌دوزند که این محصولات برای صادرات و بازار خارج از کشور تولید می‌شود.

عده‌ای از خانم‌ها هم به خیاطی علاقه نداشتند. خانم دولت پرور با هم‌فکری همسرش پراید خود را فروختند و حیاط خانه‌ای را برای آنها اجاره کردند تا محصولات غذایی خانگی مانند ترشی، مربا و.... تولید کنند. این فعالیت نیز بازار خوبی پیدا کرد. در ادامه یک مرکز خیریه کارآفرینی با هدف فرهنگ‌سازی تأسیس کردند و آموزش‌ها را گسترده‌تر کنند.

در حوزه مشاغل خانگی ابتدا درست‌کردن سرکه را به افراد آموزش می‌دهند. آموزش‌هایی مانند تهیه سرکه با توت یا با انگور و یا حتی مثلاً قارچ کامبوجیا چگونه پرورش داده می‌شود. نحوه درست کردن شیره انگور یا سیب، انواع ترشی با ادویه‌های خاص که خاصیت درمانی دارند و حتی پرورش حلزون هم قابل بیان است.

این گروه در حال حاضر در تمامی روستاهای منطقه مشغول به این کار بوده و در این منطقه هیچ محصولی روی دست باغدار یا کشاورز نمی‌ماند زیرا به آن‌ها آموزش داده‌اند که چطور محصولات‌شان را فراوری کرده و با قیمت بالاتری بفروشند.

آن‌ها با تمام کارآفرینان استان و کشور در ارتباط هستند و در برخی موارد با آن‌ها قرارداد بسته‌اند که محصولات را بعد از پرورش به خود آن‌ها بفروشند و این‌گونه برای بسیاری از خانه‌ها در منزل شغل ایجاد کرده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ