امضای توافقنامه تضمین امنیتی بین روسیه و بلاروس

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که مسکو و مینسک در ماه دسامبر توافقنامه ضمانت‌های امنیتی دوجانبه امضا خواهند کرد که بیشتر مربوط به شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای مقابله با تهدیدات خارجی است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماکسیم ریژنکوف، وزیر امور خارجه بلاروس شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که این کشور در حال تقویت روابط دوجانبه با روسیه است و مسکو و مینسک در ماه دسامبر قصد دارند توافقنامه‌ای در زمینه ضمانت‌های امنیتی امضا کنند. 

ریژنکوف گفت: «در بیست و پنجمین سالگرد امضای پیمان دولت متحد که در دسامبر امسال جشن گرفته خواهد شد، ما قصد داریم با فدراسیون روسیه یک توافقنامه بین‌دولتی در زمینه ضمانت‌های امنیتی دو کشور امضا کنیم». او توضیح داد که در این سند، اصل استفاده از تسلیحات هسته‌ای متعارف و دیگر روش‌های تامین امنیت دو کشور در چارچوب دولت متحد مشخص خواهد شد.

وزیر خارجه بلاروس تاکید کرد که روابط بین مسکو و مینسک هم در جهت گیری دوجانبه و هم در چارچوب دولت متحد در حال توسعه روزافزون است. به گفته وی، تماس‌های بین دو کشور در سطح رؤسای جمهور و وزرای کابینه‌ها به صورت مرتب، روزانه و بسیار مثمر ثمر بوده و همکاری در عرصه سیاست خارجی، تجارت و صادرات بطور مرتب در حال افزایش است. علاوه بر این، اسناد مشترکی در زمینه سیاست نظامی و سازماندهی دفاع نظامی دولت متحد بین مسکو و مینسک امضا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اواخر ماه می اعلام کرده بود که مرزهای دولت متحد روسیه-بلاروس به طور مؤثر محافظت می‌شوند و در خاک بلاروس، سامانه‌های دفاعی مدرن و تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسی مستقر هستند. او تأکید کرد که روسیه به امنیت بلاروس به همان اندازه که به امنیت خود اهمیت می‌دهد، نگاه می‌کند و همکاری دفاعی بین مسکو و مینسک در آینده حتی بیش از پیش تقویت خواهد شد تا بتوان با هر گونه تهدید خارجی مقابله موثر کرد.

تاکید لوکاشنکو بر نقش مهم تسلیحات هسته‌ای بر امنیت روسیه و بلاروس

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز روز گذشته اعلام کرد که سپر هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی کشورهای متحد سابق را در برابر تهدیدات وجودی آن زمان محافظت کرده بود و اکنون نیز وجود تسلیحات هسته‌ای روسیه و بلاروس از تصمیمات خصمانه کشورهای دیگر جلوگیری می‌کند.

لوکاشنکو گفت: «اگر امروز سپر هسته‌ای شوروی که در فدراسیون روسیه متمرکز است، وجود نداشت، ما نیز وجود نداشتیم. امروز آنها (غربی‌ها) نمی‌دانند با ما چه کنند: اگر سعی کنند با شدت عمل بیشتری با ما برخورد کنند، پاسخ هسته‌ای دریافت خواهد کرد و این به معنای نابودی کل سیاره زمین است».

رئیس‌جمهور بلاروس یادآور شد، سیاستمداران خارجی که تصمیمات خصمانه‌ای علیه مینسک و مسکو می‌گیرند، نمی‌خواهند امید خود را در راه مقابله با ما از دست بدهند، زیرا آنها به «زندگی راحت خود» عادت دارند، بنابراین وجود تسلیحات هسته‌ای روسیه و بلاروس باعث می‌شود غرب با احتیاط بیشتری عمل کند.

پیش‌تر، در اواسط آگوست، لوکاشنکو گفته بود که بلاروس از تسلیحات هسته‌ای مستقر در این کشور استفاده نخواهد کرد مگر اینکه کشورهای غربی مرز دولت متحد روسیه-بلاروس را نقض کنند. رئیس‌جمهور بلاروس تأکید کرد که اگر این اتفاق رخ دهد، پاسخ مینسک فوری خواهد بود و هیچ خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد.

وزارت دفاع بلاروس پیش از آن اعلام کرده بود که با توجه به افزایش توان نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور، یگان‌های واحدهای مکانیزه نیروهای مسلح بلاروس در مرزهای غربی آمادگی کامل برای انجام وظایف خود در محافظت از کشور قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ