تراشه‌سازهای چینی تنها سه سال از TSMC عقب‌تر هستند؛ گزارش روزنامه ژاپنی نیک‌کی

اقتصاد ایران: براساس گزارش‌های جدید، صنعت تراشه‌سازی در چین فقط سه سال از تراشه‌های ساخت TSMC عقب‌تر است.

در سال‌های اخیر، صنعت نیمه‌هادی چین پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. بنابر گزارشی از روزنامه‌ی ژاپنی نیک‌کی، تراشه‌های ساخت چین، حدود سه سال از تراشه‌های تولیدشده توسط TSMC تایوان، عقب‌تر هستند.

پیشرفت چشمگیر در صنعت ساخت تراشه‌ی چین در حالی رخ داده است که ایالات متحده با تحریم‌های مختلف، به‌دنبال تأثیرگذاری بر صنعت نیمه‌هادی در چین است؛ اما شرکت‌هایی مانند SMIC (شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی) با بهبود طراحی و فرایندهای تولید تراشه‌ها، توانسته‌اند فاصله‌ی خود را با رقبای جهانی کاهش دهند.

شرکت‌های چینی با سرمایه‌گذاری‌های کلان در تحقیق‌و‌توسعه و همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، به دستاوردهای مهمی در زمینه‌ی فناوری ساخت نیمه‌هادی‌ها دست یافته‌اند. یکی از عوامل کلیدی دیگر در پیشرفت صنعت نیمه‌هادی چین، حمایت‌های دولتی و سیاست‌های تشویقی بوده است. دولت چین با ارائه‌ی تسهیلات مالی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، به شرکت‌های داخلی کمک می‌کند تا بتوانند در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند و به توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته بپردازند.

علاوه‌بر‌این، چین با تمرکز بر آموزش نیروی انسانی متخصص، توانسته است نیروهای کار ماهری برای صنعت نیمه‌هادی پرورش دهد؛ از طرف دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز با ارائه‌ی دوره‌های تخصصی و برنامه‌های آموزشی پیشرفته، به تربیت مهندسان و متخصصان ماهر در زمینه‌ی نیمه‌هادی پرداخته‌اند.

مقالات مرتبط
  • بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین در سایه تحریم‌ها دستاورد باورنکردنی ثبت کرد
  • برند چینی SMIC به سومین تراشه‌ساز برتر دنیا از لحاظ فروش تبدیل شد

با وجود پیشرفت‌های بسیار، صنعت نیمه‌هادی چین همچنان با چالش‌هایی جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از این چالش‌ها، وابستگی‌ به تجهیزات و مواد اولیه‌ی وارداتی است که می‌تواند در صورت تشدید تحریم‌ها، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان چینی ایجاد کند. همچنین رقابت شدید با شرکت‌های بزرگ جهانی مانند TSMC و سامسونگ، به تلاش‌های بیشتری برای حفظ و افزایش سهم بازار نیاز دارد.

صنعت نیمه‌هادی چین در حال جهشی بزرگ است. شرکت‌های چینی حالا بیش از یک‌سوم تجهیزات تولید تراشه‌های جهان را می‌سازند که این رقم دو برابر تولید کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی و تایوان، برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، چین به‌سرعت در‌حال افزایش توانایی خود در تولید انبوه انواع تراشه است. به همین دلیل، حتی مدیرعامل شرکت ASML (یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ساخت تراشه) هم بیان کرد که تراشه‌های قدیمی چینی برای جهان، مخصوصاً اروپا، خیلی مهم هستند؛ زیرا چین می‌تواند تقاضای جهانی برای این نوع تراشه‌ها را برآورده کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ