دیار میرزا غرق در ماتم رحلت پیامبر مهربانی ها

اقتصاد ایران: رشت- مردم دیار میرزا با برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی در سوگ رحلت پیامبر رحمت و مهربانی و کریم اهل بیت (ع) اشک ماتم ریختند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم شهرهای مختلف استان گیلان همزمان با فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی در سوگ نبی مکرم اسلام و کریم اهل بیت (ع) اشک ماتم ریختند.

مردم عزادار و متدین گیلان از شب گذشته با حضور در برخی مساجد و حسینیه‌ها در غم رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) سوگواری کردند و ساعات اولیه امروز نیز با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و برگزاری مراسم نوحه‌سرایی در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری پرداختند.

دیار میرزا غرق در ماتم رحلت پیامبر مهربانی ها

مطابق یک سنت دیرینه، دسته‌های عزاداران حسینی از هر محله با برپایی هیئت عزاداری در سطح شهر حضور پیدا کرده و سپس با بازگشت به محله‌های خود، ضمن برپایی مجالس عزاداری در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و کریم اهل‌بیت (ع) نمایان کردند.

سخنرانان و مداحان در این مجالس عزاداری از ویژگی‌ها و ابعاد زندگی سراسر رحمت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) برای مردم سخن گفته و به مدیحه‌سرایی می‌پردازند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع غذای نذری، پخت آش، برپایی مجالس نوحه‌خوانی و روضه خوانی از مراسم‌های معمول مردم استان گیلان برای ایام ۲۸ صفر است.

بقاع متبرکه آقا سید جلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه، امامزاده هاشم در سراوان رشت، امامزاده ابراهیم و اسحاق (ع) در شهرستان شفت، خواهر امام در رشت و سایر اماکن مذهبی در استان از شب گذشته تا امروز مملو از عزادارانی است که خود را به این مکان‌ها رسانده و در غم و مصیبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) به سوگواری مشغولند.

بر اساس گزارش‌های ارسالی آئین‌ها و مراسم‌های عزاداری در شهرهای مختلف استان نیز به صورت دسته روی و تجمع عزاداران در میادین مرکزی شهرها برگزار شده و مردم نقاط مختلف استان در سوگ رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) عزاداری کردند.

اخلاق و صفات پسندیده پیامبر اکرم (ص)

«حجت الاسلام محمد امین نقدی» امام جمعه فومن نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با تسلیت سالروز رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) به محضر امام زمان (عج) در خصوص فضائل و خصوصیات رسول گرامی اسلام اظهار کرد: سراسر زندگی پیامبر اکرم (ص) را عفت و پاکدامنی، امانت، صداقت، راستی و درستی، احسان و نیکی به بینوایان و زیر دستان و دوری از پلیدی‌های اخلاقی حاکم بر روزگار تشکیل می‌دهد.

حجت الاسلام نقدی افزود: اخلاق و صفات پسندیده و رفتار جوانمردانه و نیکویی که از پیامبر اسلام (ص) مشاهده می‌شد همگان را به ستایش و احترام وا می‌داشت و همین امر موجب شد تا خداوند متعال در قرآن ایشان را ستایش کرده و «صاحب خلق عظیم» بداند.

وی گفت: پیامبر اکرم با عنوان خاتم الانبیا برگزیده خداوند بر روی زمین است و با داشتن ویژگی‌های رفتاری، معنوی و روحانی متمایز از دیگران رابط بین انسان‌ها و خداوند بلند مرتبه است و انسان‌ها بواسطه پیروی از سیره آن حضرت هدایت می‌شوند و به سعادت دنیا و آخرت می رسند.

دیار میرزا غرق در ماتم رحلت پیامبر مهربانی ها

انبیا و اولیا الهی جلوه‌هایی از نور حق هستند

امام جمعه فومن به سیره پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و خصوصیات اخلاقی این دو بزرگوار اشاره کرد و گفت: اخلاق و سیره پیامبر اکرم (ص) و نحوه برخورد ایشان با دوستان و دشمنان باید برای بشریت اسوه و الگو باشد.

حجت الاسلام نقدی با تاکید بر اینکه انبیا و اولیا الهی جلوه‌هایی از نور حق هستند، ادامه داد: سیره پیامبر اکرم (ص)، فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

وی ادامه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد و همگان را به پندگیری از صفات بارز آن امام همام دعوت کرد.

دیار میرزا غرق در ماتم رحلت پیامبر مهربانی ها

لزوم ترویج اخلاق اسلامی در جامعه

«حجت الاسلام علیرضا ابراهیم زاده» رئیس تبلیغات اسلامی صومعه سرا در گفت و گو با خبرنگار مهر به تشریح سیره نبوی و خصوصیات اخلاقی پیامبر عظیم الشان اسلام اشاره کرد و گفت: پیروی و تبعیت از سیره نبوی بشریت را از تمام ناملایمات و کج‌روی‌ها در امان و مصون نگه می‌دارد.

حجت الاسلام ابراهیم زاده با اشاره به فضائل نفسانی پیامبر اکرم (ص) گفت: ادب، استقامت، تواضع، حسن خلق، رازداری، رشد، صبر و عفو از فضائل اخلاقی و اجتماعی حضرت محمد (ص) است و این ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اکرم (ص) بر کسی پوشیده نیست.

وی همچنین هدف رسالت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیه السلام را نهادینه کردن اخلاق و معنویت در بین انسان‌ها و جوامع بیان کرد و ادامه داد: عمده مشکلات جهان اسلام و مسلمانان ناشی از دوری از راه و روش انسان ساز پیامبر اسلام است.

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه سرا ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسن (ع) گفت: این امام همام به شهادت تاریخ، فردی شجاع و با شهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود ایشان راه نداشت.

دیار میرزا غرق در ماتم رحلت پیامبر مهربانی ها

تأملی از تولد تا وفات پیامبر اکرم (ص)

حضرت محمد (ص) در سال عام الفیل (۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع الاول در خانه عبدالله ابن عبدالمطلب پسر عبدالمطلب و بانو آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری به نام‌های رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس و طه‌ لقب یافت.

پیامبر خوبی‌ها و مهربانی‌ها در سن ۲۵ سالگی با این بانوی بزرگوار خدیجه بنت خویلد ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه الزهرا (س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر به پیشوای اول شیعیان امام علی (ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

پیامبر اسلام (ص) ‬ در سن ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شده بود و به مدت ۲۳ سال عهده‌دار امر رسالت و نبوت بود حضرت محمد (ص) علاوه بر رسالت، به مدت ۱۰ سال امر زعامت و زمامداری مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت.

امام حسن مجتبی (ع) نیز از سلسله امامت و ولایت اولین فرزند علی (ع) و فاطمه (س) به دنیا آمد و لقب‌های او سبط، سید، زکی و مجتبی است، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به ۶ ماه به اداره امور مسلمانان پرداخت و در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در حالی که ۴۸ سال از عمر مبارکش می‌گذشت، شهید و در بقیع مدفون شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ