تصمیم جنجالی شورای المپیک آسیا علیه دختران ایران

اقتصاد ایران: بعد از تعویق ۴باره رقابت‌های المپیک آسیایی ۲۰۲۱، سرانجام برگزاری این مسابقات لغو شد و دوره بعدی این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۶ به انجام می‌رسد.

فوتبال ۳۶۰: بعد از تعویق ۴باره رقابت‌های المپیک آسیایی ۲۰۲۱، سرانجام برگزاری این مسابقات لغو شد و دوره بعدی این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۶ به انجام می‌رسد.

تیم ملی فوتسال زنان ایران در سالیان گذشته و بعد از کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2018، درگیر حواشی پرشماری شده است؛ از شرایط نابسامان کادرفنی تا وضعیت نامشخص رویدادها. بازخوانی کارنامه پرافتخارترین تیم آسیا در 6 سال اخیر نشان می‌دهد که زنان فوتسال ایران به جز تورنمنت‌های کافا و نوروزگاه که از سطح نازلی برخوردار بودند، در هیچ تورنمنتی شرکت نکردند که سرانجام این طلسم در طول 2 ماه اخیر شکسته شد.

ملی‌پوشان برای حضور در تورنمنتی بین‌المللی و تدارکاتی عازم کشور چین شدند که در بین تیم‌های درجه دوم آسیا مانند ازبکستان، چین و ویتنام، مقام سوم نصیب تیم ملی فوتسال زنان ایران شد تا بیش از پیش شرایط بحرانی این تیم آشکار شود؛ آن‌هم در حالی‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد تا در سال 2025، مسابقات جام ملت‌های آسیا را بعد از 7 سال وقفه برگزار کند و بلافاصله بعد از جام ملت‌ها، اولین دوره رسمی جام جهانی فوتسال زنان قرار است زیرنظر فیفا برگزار شود.

المپیک آسیا، ۴ بار معوق و سپس لغو شد!

زنان فوتسال ایران چشم امیدشان به حضور در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا (المپیک آسیا) پیش از رقابت‌های جام ملت‌ها بود تا با آمادگی بیشتر بتوانند به مصاف رقبای نامدار خود در مسیر کسب سهمیه جام جهانی بروند. جالب آنکه ششمین دوره رقابت‌های المپیک آسیا قرار بود در سال 2021 طبق برنامه‌ریزی انجام شده، برگزار شود اما شرایط پاندمی کرونا، این تورنمنت را به مدت 2 سال به تعویق انداخت اما وعده شورای المپیک آسیا در مسیر برگزاری این رویداد محقق نشد.

رقابت‌های المپیک آسیا قرار بود در نوامبر سال 2023 (آبان‌ماه 1402) برگزار شود که عدم آمادگی تایلندی‌ها، این مسابقات را به فوریه 2024 (اسفندماه 1402) موکول کرد. سپس اعلام شد که این رقابت‌ها به دلیل نزدیکی به موعد برگزاری المپیک پاریس مجدداً به تعویق افتاده قرار بود و از 20 نوامبر (30 آبان‌ماه 1403) مسابقات ششمین دوره بازی‌های آسیایی (المپیک آسیایی) به انجام برسد که طبق آخرین تصمیم شورای المپیک آسیا، این رقابت‌ها به حالت تعلیق در آمده و دیگر برگزار نخواهد شد!

ریاض، میزبان بعدی المپیک آسیایی

شورای المپیک آسیا در شرایطی به‌واسطه مشکلات کشور تایلند برای میزبانی از ششمین دوره بازی‌های داخل سالن آسیا، این رقابت‌ها را بعد از 4 نوبت تعویق سرانجام رسماً لغو کرده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است دوره بعدی رقابت‌های المپیک آسیایی در سال 2026 و در کشور عربستان برگزار شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، با توجه به شرایط آب‌وهوایی در کشور عربستان، احتمالاً رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا در فوریه 2026 (اسفندماه 1404) در شهر ریاض به انجام می‌رسد.

تیم ملی فوتسال زنان در 4 دوره از 5 دوره مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا حضور داشته که بهترین مقام ملی‌پوشان، کسب عنوان نایب‌قهرمانی در این رقابت‌ها در سال 2013 بوده و حالا بعد از 9 سال چشم‌انتظاری، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ملی‌پوشان زنان فوتسال ایران باید سال آینده در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا به میدان بروند؛ رقابت‌هایی که احتمالاً فی‌مابین مسابقات جام ملت‌های آسیا و نخستین دوره جام جهانی فوتسال زنان برگزار خواهد شد.

اوضاع تیم ملی فوتسال زنان، نابسامان‌تر از همیشه

زنان فوتسال ایران امیدوار بودند که بتوانند آمادگی فنی خود را در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا برابر تیم‌های مطرح محک بزنند که حالا لغو این رقابت‌ها، بیش از پیش شرایط تیم ملی را نابسامان کرده است؛ تیمی که در 6 سال گذشته فقط در رویدادهایی مانند کافا، نوروزگاه و البته تورنمنت تدارکاتی چین حضور یافته و هیچ‌گاه نه‌تنها با تیم‌های تراز اول اروپایی، بلکه با تیم‌های تراز اول آسیا هم رقابت نکرده و این مسئله می‌تواند در مسیر آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا دردسرساز شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز موعد برگزاری جام ملت‌های آسیا را اعلام نکرده اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این رقابت‌ها قرار است در اردیبهشت‌ماه 1404 به انجام برسد و در فاصله 8 ماه تا برگزاری این رقابت‌ها، هیچ رویداد و یا بازی دوستانه مهمی در انتظار تیم ملی فوتسال زنان ایران نیست؛ آن‌هم در حالی‌که هت‌تریک در مسیر کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌ها و یا حتی حضور در جمع 3 تیم برتر برای کسب سهمیه جام جهانی، ماموریتی دشوار برای تیم ملی فوتسال زنان محسوب می‌شود و باید دید با توجه به شرایط بحرانی و نابسامان به‌وجود آمده، برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال برای این تیم چه خواهد بود و آیا در طول 8 ماه پیش‌رو، رویه 6 سال گذشته تکرار می‌شود یا خیر!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ