درخواست ترکیه برای پیوستن به گروه بریکس

اقتصاد ایران: منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که ترکیه رسماً درخواست عضویت در گروه بریکس را ارایه کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خود خبر داد که ترکیه رسماً درخواست کرده تا به گروه کشورهای نوظهور بریکس بپیوندد زیرا به دنبال تقویت نفوذ جهانی خود و ایجاد روابط جدید فراتر از متحدان سنتی غربی خویش است.

این خبرگزای نوشت که نظر دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این است که مرکز ثقل ژئوپلیتیکی در حال دور شدن از اقتصادهای توسعه یافته است.

بنا بر این گزارش، فشار دیپلماتیک جدید ترکیه منعکس کننده تمایل این کشور برای ایجاد روابط با همه طرف‌ها در دنیای چند قطبی است در حالی که همچنان به تعهدات خود به عنوان یکی از اعضای کلیدی سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) عمل می‌کند.

منابع بلومبرگ اطلاع دادند که ترکیه چند ماه پیش درخواست پیوستن به بریکس را در میان ناامیدی از عدم پیشرفت در تلاش چندین دهه خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا ارائه کرده است. همچنین این پیشنهاد تا حدی نتیجه شکاف با دیگر اعضای ناتو پس از حفظ روابط نزدیک ترکیه با روسیه پس از جنگ اوکراین است.

این خبرگزاری همچنین در ادامه می‌نویسد که حزب حاکم عدالت و توسعه مدتهاست که کشورهای غربی را به بی اثر کردن تمایلات ترکیه برای یک صنعت دفاعی خودکفا و اقتصاد قوی متهم کرده است. رئیس جمهور این کشور بارها خواستار تجدیدنظر در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گسترش پنج عضو دائمی آن شده و علاقه خود را برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای ابراز کرده است.

اردوغان پیشتر گفته بود: ما مجبور نیستیم بین اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای آنطور که برخی ادعا می‌کنند یکی را انتخاب کنیم. برعکس، ما باید روابط خود را با این سازمان‌ها بر اساس برد-برد توسعه دهیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ