نجات منابع آب زیرزمینی استان بوشهر نیازمند عزم همگانی است

اقتصاد ایران: بوشهر- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهربا اشاره به آخرین وضعیت منابع آب استان بوشهر گفت: منابع آب زیرزمینی استان در حالت بحرانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالطیف عباسی نژاد ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران سد رئیس‌علی دلواری را به عنوان یکی از سدهای مهم و بزرگ استان نام برد و با بیان اینکه ظرفیت ذخیره این سد ۶۹۵ میلیون مترمکعب است گفت: در حال حاضر، میزان ذخیره آب در سد رئیس‌علی دلواری دشتستان ۴۵ درصد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: با اقدامات مدیریت مخزن و تلاش در فرآیند افزایش بهره‌وری آب، تمام دوره‌های آبیاری بر اساس تقویم تعیین شده انجام شده است، اما برای سال آبی جدید نیازمند وقوع بارندگی‌های مؤثر هستیم.

وی با اشاره به سدهای تأمین کننده آب شرب شهرستان دشتستان گفت: مخزن ذخیره آب سد ارغون کلمه دشتستان تقریباً پر است و میزان ذخیره آب در سد تنگ‌ارم دشتستان ۷۰ درصد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد خاییز را مهم‌ترین منبع تأمین آب تخیلات تنگستان نامید و گفت: به دلیل عدم وقوع بارندگی‌های مناسب در زمستان گذشته، ذخیره آب در سد خاییز تنگستان وضعیت خوبی ندارد.

عباسی‌نژاد عامل مهم کاهش ذخیره آب در مخازن زیرزمینی استان بوشهر را استفاده بی‌رویه و کاهش بارش باران اعلام کرد و گفت: در بخش شرب علیرغم چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، در تلاش برای تأمین آب هستیم اما در بخش کشاورزی به دلیل محدودیت شدید و خشکسالی‌های متوالی، نیازمند همراهی و همکاری کشاورزان هستیم.

وی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مهمی در توسعه تأسیسات آبی استان بوشهر انجام شده و طرح‌های متعددی در زمینه کنترل، ذخیره‌سازی و انتقال آب به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است.

عباسی نژاد گفت: در این دوره سدها، بندها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایستگاه‌های پمپاژ متعددی به بهره‌برداری رسیده است که سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان، به طور متوسط سالانه بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره و به بخش کشاورزی و شرب تحویل می‌دهد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم وجود این سد، تمامی سیلاب‌های زمستانه از دسترس خارج می‌شد و به دریا می‌ریخت و منبعی برای تأمین آب زیست محیطی و آبیاری شبکه شبانکاره و آبپخش در تابستان‌ها وجود نداشت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه سد ارغون کلمه به طور کامل آبگیری شده است اضافه کرد: با تکمیل خط انتقال، از آب این سد برای تأمین آب آشامیدنی مردم منطقه استفاده می‌شود.

وی دو سد خاییز و باهوش را دو پروژه مهم تأمین آب کشاورزی در شهرستان تنگستان دانست و گفت: با بهره‌برداری از سد خاییز در سال ۱۴۰۱، شبکه آبیاری اهرم با قدمت ۱۴۰ سال از موهبت آب پایدار برخوردار گردید و هم‌اکنون سد دیگری به نام سد باهوش در بالادست این شبکه حال ساخت است تا مشکلات تأمین آب این شبکه به صورت کامل رفع شود.

عباسی نژاد سد باغان را دیگر سد مهم استان معرفی کرد و افزود: این سد دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که آب آن با احداث خط انتقال در بخش صنعت، کشاورزی و شرب استفاده می‌شود و فشار از منابع آب زیرزمینی منطقه برداشته خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به آخرین وضعیت منابع آب زیرزمینی استان گفت: سفره‌های آب زیرزمینی در محدوده‌های مطالعاتی با یکدیگر در ارتباط هستند و همین موضوع، دشت‌ها را از نظر حجم آب قابل برداشت در محدودیت قرار می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر کمبود بارندگی و خالی شدن آبخوان‌ها موجب فشرده شدن لایه‌های زیرین زمین و در نتیجه کاهش توان ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

عباسی‌نژاد برخورد قاطع با تخلفات در عرصه حفاری غیرمجاز را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال قبل ۲۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز با صدور احکام قضائی مسدود شد و همچنین ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات حفاری چاه توقیف شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: تأسیسات آبی نیاز به نگهداری فنی و مستمر دارد و این امر باعث افزایش عمر مفید و راندمان آبیاری می‌گردد.

لایروبی زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشتستان که پس از بیست سال انجام شده از جمله این اقدامات است.

وی افزود: بند بصری نیز یکی از سازه‌های تقسیم کننده آب بر روی رودخانه حله است و با توجه به عدم لایروبی و کاهش عمر مفید آن، این سازه در سال گذشته مدرن سازی و احیا شد.

عباسی نژاد اظهار کرد: در شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله نیز عملیات لایروبی به طول بیش از ۶۰ کیلومتر انجام شد تا در زمان رهاسازی آب، شاهد تقسیم بهتر و عادلانه در زمینه توزیع آب باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات آبی، تجهیز، ارتقا و اوورهال تأسیسات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق سدهاست که با توجه به شروع بهره‌برداری از سد رییسعلی دلواری از دهه هشتاد، این تأسیسات در این سد مورد ارتقا و بهسازی قرار گرفتند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: از کلیه بهره‌برداران منابع آب درخواست داریم تا این منبع ارزشمند که متعلق به خود آنهاست را به صورت بهینه و مدیریت شده مصرف نمایند تا این بهره‌برداری ادامه‌دار باشد.

وی در پایان عنوان کرد: همه ساله در فصل گرما، شاهد شنا کردن برخی شهروندان در رودخانه‌ها و سازه‌های آبی هستیمو با توجه شرایط خاص این شبکه‌ها از نظر شیب، عمق و دیگر مشخصات فنی که صرفاً جهت آبیاری طراحی شده است، این سازه‌ها به هیچ وجه مناسب شنا نیستند و متأسفانه سالانه شاهد غرق شدگی تعدادی از هم استانی‌ها هستیم.

وی گفت: از همه هموطنان تقاضا داریم از شنا کردن در این تأسیسات خودداری کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ