جنین تا الخلیل؛کابوس مقاومت برای اشغالگران در کرانه باختری

اقتصاد ایران: جنین در شمال کرانه باختری، همواره نماد مقاومت این منطقه ضد اشغالگران محسوب می‌شده و صهیونیست‌ها از زمان انتفاضه دوم فلسطین تاکنون، جنین را در کانون تهاجمات نظامی گسترده خود به کرانه باختری قرار داده‌اند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ نیروهای اشغالگر صهیونیستی از چند روز گذشته شهر جنین را که نزدیک به 50 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، در چهارچوب حمله گسترده به جنین، نابلس طوباس و طولکرم در شمال کرانه باختری، محاصره کرده‌اند و تاکنون 10 فلسطینی در جنین به شهادت رسیده و شمار زیادی هم زخمی شده‌اند. ارتش اشغالگر همچنین بیمارستان جنین را هم محاصره کرده و مانع رسیدن مجروحان به بیمارستان و مراکز درمانی شده است.

جنین؛ نماد مقاومت و انتفاضه فلسطین در کرانه باختری

پیش از این هم جنین بارها در کانون تهاجمات نظامی ارتش صهیونیستی قرار داشته و نماد مقاومت در کرانه باختری بوده است. از زمان انتفاضه دوم بین سال‌های 2000 تا 2005 تاکنون، جنین همواره در خط مقدم مقاومت در کرانه باختری ضد اشغالگری قرار داشته و صهیونیست‌ها در هر حمله بزرگی به کرانه باختری، بر منطقه جنین متمرکز می‌شدند.

آمار حاکی از آن است که اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین حدود 14 هزار نفر را در خود جای داده و تقریباً همه آنها از نوادگان نسلی هستند که در زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین در سال 1948، از زمین‌ها و خانه‌های خود آواره شدند.

شرایط اردوگاه جنین در کرانه باختری بسیار وخیم بوده و آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) گزارش می‌دهد که اردوگاه جنین در میان 10 اردوگاهی که در سراسر کرانه باختری اشغالی وجود دارند، از بالاترین نرخ بیکاری و فقر رنج می‌برد.

حملات نظامیان صهیونیست به جنین بعد از آغاز جنگ غزه به شکل قابل توجهی تشدید شد و صهیونیست‌ها با ادعای پناه دادن اردوگاه جنین به نیروهای مقاومت، کل محله‌ها را ویران کردند و شمار زیادی از غیرنظامیان را به شهادت رسانده یا بازداشت کردند.

بزرگترین حمله ارتش اشغالگر به منطقه جنین به آوریل 2002 برمی‌گردد که طی آن ارتش صهیونیستی با نیروهای پیاده، یگان‌های ویژه و بالگردهای تهاجمی به اردوگاه جنین حمله کرد و جنایات متعددی در این اردوگاه مرتکب شد.

گردان‌های مقاومت در جنین

درباره فعالیت‌های مقاومت در جنین باید بگوییم که در حال حاضر چندین گروه مسلح مقاومتی در این منطقه وجود دارد، از جمله گروه‌های وابسته به جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس و شاخه نظامی جنبش فتح. همچنین در اردوگاه جنین جوانانی هستند که زیر چتر گردان جنین وابسته به سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فعالیت می‌کند.

منابع عبری گزارش می‌دهند که از زمان آغاز جنگ غزه نزدیک به 60 مورد تیراندازی علیه اسرائیلی‌ها در جنین انجام شده و این منطقه کانون عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری بوده است.

«تهانی مصطفی»، کارشناس امور رژیم صهیونیستی و فلسطین در گروه بین المللی بحران در این زمینه، طی گفت‌وگویی با الجزیره اظهار داشت که گروه‌های مقاومتی در جنین به عنوان یک مکانیزم دفاعی در جامعه فلسطینی ظهور کردند و بنابراین هر اندازه که تجاوزات دشمن صهیونیستی گسترش یافت، این گروه‌ها نیز بزرگتر شدند.

وی افزود: جوانان فلسطینی که به این گروه‌ها می‌پیوندند، در واقع به دنبال مبارزه با اشغالگری هستند و بعد از مشاهده خیانت‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس و هماهنگی و همکاری این تشکیلات با دشمن اشغالگر، بسیاری از فلسطینی‌ها به ویژه جوانان کاملا از این تشکیلات ناامید شده‌اند و برای مقابله با اشغالگران وارد گروه‌های مقاومتی می‌شوند.

چرا جنین در کانون تهاجمات اشغالگران به کرانه باختری قرار دارد؟

از نظر صهیونیست‌ها به ویژه مقامات رژیم اشغالگر، منطقه جنین مرکز مقاومت در کرانه باختری محسوب می‌شود. در دسامبر 2023 بعد از یورش گسترده نظامیان صهیونیست به منطقه جنین، «ایتمار بن گویر»، وزیر فاشیست امنیت داخلی رژیم اشغالگر، نظامیان این رژیم را تحریک به پخش سرودهای یهودی از بلندگوی یک مسجد در جنین کرد.

در ژوئن همان سال بعد از تهاجمات بیشتر اشغالگران به جنین که با تشدید عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان همراه بود، بعد از مجروح شدن هفت نظامی صهیونیست توسط رزمندگان فلسطینی، بن گویر خواستار استقرار کامل نظامی از جمله ورود تانک‌ها و تسلیحات هوایی ارتش به این منطقه شد. در جریان این حمله‌ای که اشغالگران به جنین انجام دادند، 4 فلسطینی به شهادت رسیدند.

«آوری گولدبرگ»، تحلیلگر سیاسی صهیونیست می‌گوید که اسرائیلی‌ها عادت دارند همیشه خودشان را در نقش قربانی ببینند و بنابراین نمی‌توانند بپذیرند که جنین یک اردوگاه برای آوارگان فلسطینی است که از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. اسرائیلی‌ها به وضعیت اسفناکی که فلسطینی‌ها دارند، به ویژه در اردوگاه‌ها هیچ توجهی نمی‌کنند و ما عباراتی مانند «لانه ترور» و سایر عبارات غیر انسانی را درباره جنین از زبان اسرائیلی‌ها به وفور می‌شنویم.

وی افزود: بر همین اساس، از زمان آغاز جنگ غزه شاهد حملات نظامی گسترده ارتش اسرائیل به اردوگاه‌های آوارگان در جنین و طولکرم بوده‌ایم و حملات به این اردوگاه‌ها، بیش از سایر مناطق کرانه باختری بوده است و مقامات اسرائیلی همواره به این فکر می‌کنند که باید کاری برای سرکوب جنین انجام دهند.

ناظران امور با اشاره به گسترش مقاومت ضد اشغالگری در سراسر کرانه باختری و مشخصا جنین، معتقدند که تحول پیشرفته‌ در رویکرد و عمل فلسطینی‌ها که درباره آن صحبت می‌کنیم، تنها منحصر به این واقعیت نیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی وی و ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف خود برای شکستن مقاومت اردوگاه جنین و حذف رزمندگان مقاومت و از بین بردن پایگاه مردمی آنها به طرز فجیعی شکست خوردند؛ بلکه این تحول بزرگ بیشتر مربوط به تقویت جایگاه مردمی مقاومت در فلسطین است و اینکه اردوگاه جنین تبدیل به نماد مقاومت ملت فلسطین در سراسر فلسطین تاریخی شده است.

از طرف دیگر در سایه تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی و گسترش شهرک‌سازی‌های این رژیم و اعلام قصد نتانیاهو و وزرای فاشیست وی برای حذف ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی، اکثریت قاطع مردم فلسطین به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی جز مقاومت و مبارزه در برابر اشغالگران وجود ندارد و مقاومت باید جایگزین روند مذاکرات شکست خورده و توافق شرم‌آور اسلو و نیز جایگزین شرط‌بندی روی طرف‌های خارجی شود.

در پایان، تحولات نشان می‌دهد که در مرحله جدید، اسرائیل دیگر نمی‌تواند مقاومت را در کرانه باختری، به کانون‌های خاصی مانند اردوگاه جنین و شهر قدیمی نابلس و اردوگاه نور شمس در طولکرم محدود بداند، بلکه صهیونیست‌ها پاسخ‌های مقاومت به تجاوزات این رژیم به جنین و سایر مناطق شمال کرانه باختری را از رام‌الله، الخلیل و غزه دریافت می‌کنند؛ جایی که الخلیل در جنوب کرانه باختری این روزها شاهد عملیات‌های استشهادی بی‌سابقه‌ای ضد اشغالگران بوده است، از جمله عملیات‌های جمعه شب که با زخمی شدن 6 صهیونیست از جمله یک افسر ارشد ارتش اسرائیل همراه بود و عملیات دیروز یکشنبه که طی آن «مهند محمد محمود العسودة» رزمنده 34 ساله فلسطینی، با حمله به خودروی پلیس رژیم اشغالگر، 3 تن از عناصر نظامی این رژیم را به هلاکت رساند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ