OTG چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اقتصاد ایران: OTG یکی از فناوری‌های مفید و مهم در دنیای دیجیتال است که امکان اتصال دستگاه‌های مختلف مانند فلش مموری، کیبورد و ماوس به گوشی هوشمند را فراهم می‌کند.

در گذشته، انتقال فایل‌ها بین گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر اغلب فرایند پیچیده و زمان‌بری بود؛ به‌ویژه مواقعی که می‌خواستیم فایل‌های موجود در گوشی هوشمند را به فلش مموری انتقال دهیم. در این صورت باید با استفاده‌ از کابل USB، ابتدا فایل‌های مدنظر را به کامپیوتر منتقل و سپس آن‌ها را روی فلش کپی می‌کردیم.

قابلیت OTG از سال ۲۰۰۱ به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده است و از آن زمان تاکنون، کاربران این امکان را دارند که به‌طور مستقیم و بدون نیاز به کامپیوتر، فایل‌ها را بین گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر جابه‌جا کنند. با استفاده از یک کابل OTG ساده، می‌توان به‌راحتی فلش مموری‌ها و دستگاه‌های دیگر را به گوشی متصل کرد و عملیات انتقال و مدیریت فایل‌ها را با سرعت و سهولت بیشتری انجام داد.

OTG کاربردهای دیگری نیز دارد؛ برای مثال می‌توانید با اتصال دستگاه‌هایی مانند صفحه‌کلیدهای بی‌سیم، مقاله‌ها و ایمیل‌های طولانی را بدون نیاز به کامپیوتر تایپ کنید. در این مقاله به‌بررسی جامع و کامل OTG می‌پردازیم.

OTG چیست؟

OTG یک فناوری مفید برای انتقال فایل‌ها بین گوشی هوشمند و دستگاه‌هایی مانند فلش مموری شناخته می‌شود؛ اما همین فناوری به‌ظاهر کوچک، نقش مهمی ایفا می‌کند و به‌ گوشی امکان می‌دهد تا درست مانند لپ‌تاپ یا کامپیوتر، به‌عنوان میزبان عمل کند.

وقتی دو دستگاه USB که یکی از آن‌ها از OTG پشتیبانی می‌کند، به‌یکدیگر متصل می‌شوند، ارتباطی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. دستگاهی که مدیریت و کنترل اطلاعات را برعهده دارد، به‌عنوان میزبان (Host) و دستگاه دیگر به‌عنوان دستگاه خارجی (Peripheral) عمل می‌کند. برخی دستگاه‌ها مانند کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به‌طور پیش‌فرض نقش میزبان را دارند؛ اما دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند معمولاً نمی‌توانند به‌تنهایی میزبان باشند و برای این منظور به OTG نیاز دارند.

مبدل و کابل OTG

OTG یا On-The-Go، به دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا به‌عنوان میزبان عمل کنند‌؛ بدین‌ترتیب، زمانی که دستگاهی همچون فلش‌مموری را به گوشی وصل می‌کنید، گوشی می‌تواند اطلاعات را از فلش بخواند تا کاربر بدون نیاز به کامپیوتر فرایند انتقال و مدیریت داده‌ها را انجام دهد؛ البته این تنها یکی از کاربردهای OTG است.

OTG چه کاربردهایی دارد؟

از OTG می‌توان برای اهداف متعددی استفاده کرد؛ اما رایج‌ترین کاربرد آن در حال حاضر، اتصال فلش، هارددیسک‌های اکسترنال یا حتی SSD برای جابه‌جایی داده‌ها بین دستگاه‌های جانبی و گوشی یا تبلت‌های هوشمند است. با توجه به اینکه گوشی‌های امروزی با فضای ذخیره‌سازی سریع UFS عرضه می‌شوند، اگر یک SSD خارجی را از طریق OTG وصل به گوشی کنید، می‌توانید انتقال فایل‌های بزرگ را با سرعت بالایی انجام دهید.

افزون‌بر موارد رایجی همچون اتصال فلش‌مموری، می‌توانید صفحه‌کلید و ماوس بی‌سیم را از طریق OTG به گوشی متصل کنید و تجربه‌ای مشابه لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی داشته باشید. استفاده از این ویژگی، به‌ویژه زمانی که در سفر هستید و به کامپیوتر دسترسی ندارید، می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

برای اتصال گوشی به فلش مموری یا دستگاه‌های دیگر، باید بسته به نوع درگاه گوشی هوشمندتان، از مبدل‌های OTG موجود در بازار استفاده کنید. اگر OTG را صرفاً برای ایجاد ارتباط بین گوشی و فلش نیاز دارید، می‌توانید سراغ بهترین فلش مموری‌ های موجود در بازار بروید که برای اتصال به گوشی به مبدل نیازی ندارند.

OTG Dock چیست؟

همان‌طور که توضیح دادیم، OTG به‌غیر از اینکه امکان جابه‌جایی فایل‌ها بدون نیاز به کامپیوتر را فراهم می‌آورد، این امکان را به‌شما می‌دهد که ماوس و کیبورد را نیز به گوشی یا تبلت هوشمندتان متصل کنید؛ اما برای اتصال همزمان ماوس و کیبورد چه باید کرد؟

OTG Dock متصل به گوشی

OTG Dock‌-ها دارای پورت‌های مختلفی هستند تا با اتصال همزمان کیبورد و ماوس، گوشی یا تبلت خود را به یک سیستم رومیزی کوچک تبدیل کنید و همزمان امکان جابه‌جایی فایل‌ها با فلش یا کارت حافظه را نیز داشته باشید. برخی OTG Dock‌-ها امکان شارژ دستگاه‌ها را نیز فراهم می‌کنند تا در حین استفاده از دستگاه‌های جانبی، گوشی یا تبلت شما شارژ شود.

چگونه بفهمیم که گوشی از OTG پشتیبانی می‌کند؟

بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی از OTG پشتیبانی می کنند؛ اما اگر مطمئن نیستید، چند راه آسان برای فهمیدن این موضوع وجود دارد که یکی از آن‌ها بررسی مشخصات گوشی در وب‌سایت شرکت سازنده یا وب‌سایت‌های معتبری همچون GSMArena است. در این وب‌سایت‌ها، معمولاً در بخش اتصالات دستگاه ذکر می‌شود که گوشی از OTG پشتیبانی می‌کند یا خیر.

راهکار دیگر استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند USB OTG checker است. در‌صورتی‌که گوشی هوشمندتان از چنین قابلیتی برخوردار باشد، با نصب این برنامه به‌راحتی متوجه آن خواهید شد. اگر تمایلی به‌ نصب برنامه ندارید، در صورت دسترسی به کابل OTG یک فلش را به گوشی متصل کنید. اگر در File Manager یا مدیریت برنامه‌ها به داده‌های موجود در فلش دسترسی داشتید، گوشی شما قابلیت پشتیبانی از OTG را دارد.

امیدواریم به تمام سؤالاتتان در مورد OTG پاسخ داده‌ باشیم. اگر سؤال دیگری دارید حتماً آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر کاربران زومیت مطرح کنید.

سوالات متداول

  • کابل OTG چیست؟

    کابل OTG نوعی کابل USB است که به دستگاه‌های مختلف امکان می‌دهد به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات را بدون نیاز به کامپیوتر تبادل کنند.

  • OTG مخفف چیست؟

    OTG مخفف عبارت On-The-Go به‌معنی در حال حرکت است؛‌ به این معنی که کاربر می‌تواند در حال حرکت و بدون نیاز به لپ‌تاپ، گوشی هوشمند خود را به دستگاه‌های دیگر مانند مانند فلش مموری‌ها، کیبوردها و ماوس‌ها متصل کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ