خواب آخر هفته می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوابیدن در تعطیلات آخر هفته برای جبران کمبود خواب طول هفته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا یک‌پنجم کاهش دهد. 

به گزارش ایرنا براساس یافته‌های ارائه‌شده در کنگره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ۲۰۲۴، پژوهشگران با بررسی اطلاعات خواب بیش از ۹۰ هزار شرکت‌کننده در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا، دریافتند که جبران کمبود خواب در آخر هفته تأثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت قلب دارد. این تحقیق تأثیر خواب جبرانی بر افرادی که در طول هفته دچار خواب ناکافی هستند را بررسی کرده است.

یانجون سانگ، پژوهشگر بیمارستان فووای چین، بیان کرد که جبران خواب ناکافی به کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است. این تأثیر به ویژه در افرادی که در طول هفته خواب کافی ندارند، بیشتر مشهود است.

در این پژوهش، کمبود خواب به معنی خواب کمتر از ۷ ساعت در شب تعریف شد. از مجموع شرکت‌کنندگان، ۱۹ هزار و ۸۱۶ نفر به عنوان محروم از خواب شناخته شدند. پژوهشگران با استفاده از سوابق پزشکی و اطلاعات ثبت علت مرگ، بیماری‌های قلبی مختلف از جمله بیماری ایسکمیک قلبی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که در آخر هفته بیشتر خوابیده بودند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی بودند. همچنین، در بین افرادی که به بیماری قلبی مبتلا بودند و دچار کمبود خواب بودند، کسانی که خواب جبرانی بیشتری داشتند، ۲۰ درصد کمتر از بیمارانی که کمترین میزان خواب جبرانی را داشتند، در معرض بدتر شدن بیماری قلبی بودند.

این پژوهش هیچ تفاوتی بین زنان و مردان در تأثیر خواب جبرانی بر بیماری قلبی نشان نداد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ