ادعای معلولیت بر اثر تزریق واکسن فلج اطفال کذب است/واکسن هراسی نکنید

اقتصاد ایران: انتشار مصاحبه‌ای از هاشمیه متقیان بانوی مدال آور طلایی مسابقات پارالمپیک در رشته پرتاب نیزه، که در آن ادعا کرده معلولیت وی ناشی از تزریق واکسن فلج اطفال بوده، موج جدیدی از واکسن‌هراسی را در فضای عمومی به وجود آورده است.درحالیکه ریشه کنی فلج اطفال پدیده ای بینظیر بوده این ادعا که با واکنش متخصصان پزشکی روبرو شده، می‌تواند اثرات جدی بر سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد میرخانی، از متخصصان حوزه سلامت، در واکنش به این ادعا تأکید کرده است که واکسیناسیون فلج اطفال در ایران از سال 1367 به صورت سراسری و مطابق با برنامه جهانی آغاز شده است و نوع واکسن مورد استفاده در آن زمان خوراکی بوده است (OPV) و نه تزریقی.

به گفته وی، واکسن خوراکی فلج اطفال به هیچ وجه نمی‌تواند در شرایط عادی باعث فلج شود و ادعای تزریق واکسن فلج اطفال در یک سالگی و معلولیت ناشی از آن کاملاً نادرست است. برنامه واکسیناسیون برای این بیماری به گونه‌ای طراحی شده است که نوبت‌های واکسیناسیون در بدو تولد، ۲، ۴، ۶، ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی انجام می‌شود و تزریق در یک‌سالگی صورت نمی‌گیرد. همچنین در مواقع تب شدید، واکسیناسیون انجام نمی‌شود، بنابراین احتمال اینکه علت معلولیت خانم متقیان واکسن باشد بسیار پایین است.

واکسن‌ها یکی از موفق‌ترین و مؤثرترین ابزارهای پیشگیری از بیماری‌های مسری و جدی مانند فلج اطفال هستند. اما واکسن‌هراسی و نشر اطلاعات نادرست می‌تواند باعث کاهش اعتماد مردم به واکسیناسیون و افت میزان واکسیناسیون شود. این مسأله می‌تواند به شیوع مجدد بیماری‌های مهلکی که در گذشته با واکسیناسیون کنترل شده‌اند، منجر شود.

از طرف دیگر ضمن احترام به قهرمان ملی کشورم اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌ها آنهم از خبرگزاری های رسمی کشور می‌تواند باعث ایجاد ترس و نگرانی در بین خانواده‌ها شده و آن‌ها را از واکسیناسیون کودکان خود منصرف کند. این امر می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای سلامت عمومی جامعه به همراه داشته باشد، چرا که بسیاری از این بیماری‌ها به شدت مسری هستند و می‌توانند به سرعت گسترش یابند.

یکی از دستاوردهای بزرگ علم پزشکی در قرن بیستم، واکسن‌ها بوده‌اند که با استفاده از آن‌ها بیماری‌هایی چون فلج اطفال تقریباً به طور کامل ریشه‌کن شده‌اند. واکسیناسیون نه تنها فرد واکسینه‌شده را از بیماری محافظت می‌کند، بلکه با افزایش ایمنی جمعی، از شیوع گسترده بیماری‌ها در جامعه نیز جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، حتی افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند واکسن بزنند (مانند کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند)، از طریق ایمنی جمعی محافظت می‌شوند.

فلج ناشی از واکسن (VAPP) در موارد بسیار نادر (حدود یک در میلیون) ممکن است در اثر واکسن خوراکی فلج اطفال (OPV) رخ دهد. با این حال، این عارضه بسیار نادر است و مزایای گسترده واکسیناسیون در جلوگیری از بیماری فلج اطفال به مراتب بیشتر از این خطر کوچک است. کشورهای جهان از جمله ایران، از طریق برنامه‌های گسترده واکسیناسیون، موفق به کنترل و کاهش چشمگیر موارد فلج اطفال شده‌اند.

انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای سلامت عمومی داشته باشد. لازم است رسانه‌ها و افراد مسئول، دقت و توجه بیشتری در انتشار اطلاعات مربوط به سلامت عمومی داشته باشند تا از بروز هراس‌های بی‌مورد و تاثیر منفی بر تصمیمات بهداشتی مردم جلوگیری شود. همچنین، لازم است که متخصصان بهداشتی و مقامات دولتی به‌طور فعالانه به اطلاع‌رسانی دقیق و علمی در زمینه واکسن‌ها بپردازند و با اطلاعات غلط مقابله کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ