آبله میمونی یک تهدید جدی است/ اهمیت اقدامات پیشگیرانه

اقتصاد ایران: یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، نسبت به مقابله با تهدید بالقوه بیماری آبله میمونی و انجام اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد.

نوید شفیق، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی افزایش چشمگیر موارد ابتلاء به آبله میمونی (mpox) در آفریقای مرکزی، نگرانی‌ها درباره احتمال گسترش این بیماری به کشورهای همسایه، از جمله ایران، به طور جدی افزایش یافته است.

وی افزود: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا (Africa CDC) گزارش داده که در یک هفته اخیر حدود ۴۰۰۰ مورد جدید آبله میمونی در آفریقای مرکزی ثبت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از ابتدای سال جاری، بیش از ۲۲,۸۰۰ مورد مشکوک و ۶۲۲ مرگ ناشی از این بیماری در قاره آفریقا گزارش شده است.

به گفته شفیق، جمهوری دموکراتیک کنگو با ۹۰ درصد موارد گزارش شده، کانون اصلی شیوع آبله میمونی است.

وی در ارتباط با نحوه انتقال بیماری، افزود: این ویروس عمدتاً از طریق تماس پوستی نزدیک با فرد آلوده منتقل می‌شود که شامل لمس ضایعات پوستی یا مایعات بدن فرد مبتلا است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: ویروس می‌تواند روی سطوح و اشیا آلوده زنده بماند. تماس با این سطوح و سپس لمس دهان، بینی یا چشم می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی به قطرات تنفسی اشاره کرد و افزود: در موارد نادر، انتقال از طریق قطرات تنفسی در تماس‌های طولانی مدت و چهره به چهره نیز ممکن است.

شفیق گفت: همچنین، در دوران بارداری، ویروس می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود.

وی ادامه داد: آگاهی از روش‌های انتقال برای پیشگیری مؤثر ضروری است. رعایت بهداشت فردی و اجتناب از تماس نزدیک با افراد مشکوک به بیماری، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه هستند.

شفیق به چالش‌های پیش رو در مواجهه با بیماری آبله میمونی اشاره کرد و گفت: به رغم وجود واکسن‌های جدید، هزینه‌های بالا و موانع قانونی مانع از رسیدن آنها به کشورهای نیازمند شده است.

وی افزود: کارشناسان هشدار می‌دهند که سیستم‌های بهداشتی ضعیف در برخی کشورها، می‌تواند زمینه گسترش سریع این بیماری را فراهم کند.

شفیق به ترددهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با افزایش سفرهای بین‌المللی، خطر انتقال بیماری از مناطق آلوده به سایر کشورها افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به اقدامات پیشگیرانه در کشور اشاره کرد و افزود: بنا بر اعلام مقامات بهداشتی کشور، تیم‌های واکنش سریع در مرزهای کشور مستقر شده‌اند تا مسافران را از نظر علائم بیماری غربالگری کنند.

شفیق گفت: برنامه‌های آموزشی برای کادر درمانی در حال اجرا است تا آمادگی لازم برای تشخیص و درمان احتمالی موارد بیماری را داشته باشند.

وی همچنین از آغاز مذاکرات برای تهیه واکسن در صورت نیاز خبر داد و افزود: متخصصان بهداشت عمومی بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه تأکید می‌کنند.

شفیق گفت: تقویت سیستم‌های نظارت و تشخیص زودهنگام، افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با این تهدید، آموزش عمومی درباره علائم بیماری و روش‌های پیشگیری، تلاش برای تأمین واکسن و تجهیزات پزشکی مورد نیاز؛ از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه ادامه داد: هوشیاری و آمادگی کلید مقابله با این تهدید بالقوه است. با اقدامات پیشگیرانه مناسب و همکاری بین‌المللی، می‌توانیم از شیوع گسترده این بیماری در منطقه جلوگیری کنیم.

وی در پایان افزود: اگرچه خطر شیوع آبله میمونی یک تهدید جدی است، اما با اتخاذ تدابیر مناسب و همکاری منطقه‌ای، امکان کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ