سمنان سوگوار نبی (ص)/ عزاداری هیأت‌ها در روز ۲۸ صفر

اقتصاد ایران: سمنان- آئین سوگواری ویژه روز ۲۸ ماه صفر و سالروز ارتحال پیامبر اکرم (ص) و امام حسن (ع) و همچنین ایام شهادت امام رضا (ع) با حضور پرشور مردم متدین استان سمنان در حال برگزاری است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آئین ویژه سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) همزمان با دیگر نقاط ایران اسلامی و جهان اسلام، در جای جای استان سمنان در حال برگزاری است و مردم با اعطای نذورات و همچنین حضور در دسته‌های عزاداری این روز را گرامی می‌دارند.

مردم استان سمنان از روز گذشته در مراسم سالروز ارتحال حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام، امام حسن (ع) و همچنین شهادت امام رضا (ع) حضور پیدا کرده و مانند هر سال دیگ‌های حلیم نذری در نقاط مختلف استان برپا شده است.

عزاداری هیأت‌های مذهبی

هیأت‌های مذهبی نیز این روزها در حال برگزاری مراسم هستند. امروز صبح دسته عزاداری ۲۸ صفر در شاهرود و سمنان و دیگر نقاط به همت هیأت‌های مذهبی بیرون می‌آید و دیشب هم مراسم محوری ایام ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و امام حسن (ع) در مساجد استان برگزار شده است.

اطعام، بخش جدانشدنی مراسم روز ۲۸ صفر برای مردم استان سمنان است، این روزها دیگ‌های نذری از شله زرد تا فرنی و حلیم به صورت غذای گرم برپا است و مردم تلاش دارند تا در این روز، یاد و خاطر حضرت محمد مصطفی (ص) را گرامی بدارند. بسیاری از مردم استان سمنان به واسطه ارادتی که به آل الله دارند این روز را برای نذورات خود معین ساخته‌اند.

دیشب تا نزدیکی‌های صبح در بسیاری از محله‌ها و معابر و خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها و روستاهای استان سمنان بساط دیگ حلیم و نذورات برپا بود و مردم مراسم ویژه ۲۸ صفر را با احترام به اهل بیت (ع) برگزار کردند.

سمنان سوگوار نبی (ص)/ عزاداری هیأت‌ها در روز ۲۸ صفر

بسته‌های معیشتی

در یک هفته اخیر همچنین مردم استان سمنان نسبت به تهیه بسته‌های معیشتی نیز مبادرت ورزیده و به کمک کمیته امداد و خیریه‌های فعال استان آمده‌اند. مردمی نیک اندیش در این روزهای سال بیشتر به فکر مردم کمتر برخوردار هستند و این از مراسم خاص مردم استان سمنان در این روز گرانقدر است.

استان سمنان این روزها همچنین پذیرای زائران رضوی است.

حسن سعدالدین مدیر کانون‌های خدمت رضوی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از میزبانی این استان از زائران رضوی در روزهای پایانی ماه صفر خبر داد و گفت: مردم استان افتخار نوکری زائران آقا امام رضا (ع) را در روزهای پایانی ماه صفر دارند.

سعدالدین با بیان اینکه در این راستا موکب هایی برای خدمت رسانی به زائران رضوی در استان سمنان برپا شده است، تاکید کرد: در روزهای آخر ماه صفر بیش از ۲۰ موکب در ورودی و خروجی شهرهای استان برپا شده تا بتوانیم به زائران رضوی خدمت رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه حجم تردد در روزهای پایانی ماه صفر به سمت مشهد مقدس بسیار سنگین است در نتیجه نیاز داریم که به زائران رضوی خدمت رسانی کنیم، افزود: در برخی موکب ها حتی اسکان رایگان هم تدارک دیده شده تا رانندگان و زائران سفر کم خطری را تجربه کنند.

استقرار در راه‌های مواصلاتی

آنطور که مسئولان می‌گویند موکب‌ها به همت خادم یاران رضوی در استان سمنان و با همکاری موکب داران استان برپا شده و هر موکب هم کاری را انجام می‌دهد. یکی از زائران رضوی پذیرایی می‌کند و دیگر کارهای فرهنگی و تبیینی می‌کند. اما این روزها مردم استان سمنان خودشان هم زیارت امام رضا (ع) را انجام می‌دهند همین امر سبب شده تا جاده‌های استان سمنان هم شلوغ باشد و پلیس راه و هلال احمر، اورژانس و … همگی در آماده باش به سر می‌برند تا بتوانند در صورت لزوم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از آماده باش نیروهای عملیاتی این جمعیت خبر داد و گفت: ۱۵ پایگاه امداد و نجات ثابت و پنج پایگاه موقت برای روزهای پایانی صفر در استان سمنان خدمت رسانی خواهند کرد.

حسین درخشان با بیان اینکه بسیاری از زائران رضوی از جای جای کشورمان از ۱۱ تا ۱۴ شهریور به صورت پیاده خودشان را به مشهد می‌رسانند، بیان کرد: پایگاه‌های امداد رسانی هلال احمر در تمام مسیر استقرار دارد تا در صورت نیاز امدادرسانی به زائران رضوی، ورود کند.

وی با بیان اینکه ۲۶ دستگاه خودروی امدادی در طول مسیر و یک پایگاه امداد هوایی و یک تیم واکنش سریع وظیفه ارائه خدمات امدادی به زائران و عزاداران را بر عهده دارند، افزود: تلاش شده تا اکثر نقاط مهم و پر تردد در استان به سمت مشهد مقدس پوشش داده شود.

سمنان سوگوار نبی (ص)/ عزاداری هیأت‌ها در روز ۲۸ صفر

استان سمنان آماده نوکری زائران

استاندار سمنان با بیان اینکه دستگاه‌های خدمت رسانی به صورت کامل در حالت آماده باش قرار دارند، لذا ضرورت دارد تا تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو نیز در حالت آماده باش باشند گفت: روشنایی، نظافت و ساماندهی وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در بوستان‌ها، جایگاه‌های عرضه سوخت و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در استان از مواردی است که باید مَدنظر باشند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه داروخانه‌های کشیک، نانوایی‌های کشیک، همراه سراهای بیمارستان‌ها و محل‌های اسکان برای مسافران و زائران آماده سازی و اطلاع رسانی جامع بویژه در ورودی شهرها انجام شده است، تاکید کرد: به دستگاه‌های اجرایی استان تاکید شده که در ایام عزاداری دهه پایانی ماه صفر، نظارت‌ها بر اصناف، بازار، مجتمع‌های خدماتی رفاهی، جایگاه‌های عرضه سوخت و سایر موارد به صورت ویژه و با جدیت ادامه داشته و با متخلفین احتمالی برخورد جدی صورت گیرد.

آمادگی برای خدمت رسانی

معاون استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از آمادگی استان برای میزبانی زائران رضوی در روزهای آخر صفر خبر داد و گفت: تمام تجهیزات از مسائل امدادی و درمانی، تا حمل و نقل رفاهیات و استراحت گاه‌ها و… آماده میزبانی از زائران رضوی هستند.

محمد حمیدی از آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در این روزها در سراسر استان سمنان خبر داد و ابراز کرد: پلیس راه و عوامل اورژانس و هلال احمر و همچنین دستگاه‌های خدمت رسان در زمینه اسکان مسافران و زائران رضوی نیز در آماده باش کامل به سر می‌برند.

وی افزود: مواکب علی ابن موسی الرضا (ع) به همت کانون خادم یاران رضوی در استان و در راستای تأکیدات استاندار سمنان به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران و مسافران در ایام پایانی عزاداری ماه صفر در مسیر اصلی تردد زائران برپا شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ