پراکندگی اراضی کشاورزی از مهمترین موانع تحقق توسعه پایدار است

اقتصاد ایران: بوشهر- مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از مهمترین موانع تحقق توسعه پایدار و امنیت غذایی می‌توان به خرد بودن و پراکندگی اراضی کشاورزی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: تغییرات کاربری اراضی کشاورزی اثرات زیان باری دارد که موجب کاهش سطح اراضی و در نتیجه کاهش کیفیت محصولات زراعی و باغی و آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: کم شدن اراضی کشاورزی نه تنها تولید محصولات زراعی و باغی را کاهش می‌دهد بلکه از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد.

وی گفت: خرید و فروش اراضی کشاورزی، اتلاف نیروی کار، پیامدهای خرد شدن اراضی و افزایش تغییر کاربری‌های غیرمجاز تنها گوشه‌ای از اثرات مخرب خرد شدن و پراکندگی اراضی است.

وی تصریح کرد: کاهش راندمان مصرف آب یکی دیگر از اثرات بازر خرد و پراکندگی بودن اراضی کشاورزی است که با یکپارچگی اراضی می‌توان شاهد افزایش راندمان‌ها، بهبود مدیریت مزرعه و منابع عظیم آب و خاک باشیم.

وی گفت: جهت بهبود عملکرد و ارائه خدمات بهتر در زمینه تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور اقدام به طرح نظرسنجی در زمینه تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی کرده است که در این زمینه مکاتبات لازم با جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و همچنین تهیه پوسترها و ارسال آنها در گروه‌های فضای مجازی جهت اطلاع رسانی کشاورزان و بهره برداران برای شرکت در این نظرسنجی ملی و گرفتن خروجی نقاط قوت و ضعف این طرح و انجام برنامه ریزی های لازم و استفاده از پیشنهادات ارائه شده جهت تحقق این امر مهم که ضامن تأمین امنیت غذایی است انجام شده است.

مشایخی ادامه داد: از همه کشاورزان و بهره برداران درخواست می‌شود تا در این نظرسنجی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، شرکت کنند که بتوان اقدامات لازم برای بهبود اجرای این شاخص مهم که ضامن تأمین امنیت غذایی است انجام داد.

پراکندگی اراضی کشاورزی از مهمترین موانع تحقق توسعه پایدار است

نظارت بر طرح زراعت اراضی واگذار شده در شهرستان دشتی

مشایخی گفت: استفاده مطلوب از اراضی واگذار شده زمانی تحقق می‌یابد که اجرای طرح در مدت زمان تعیین شده انجام شود.

وی ضمن اشاره به مزایای اقتصادی و اجتماعی واگذاری اراضی افزود: واگذاری اراضی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است که می‌توانند با ارائه طرح‌های دارای بهره وری اقتصادی شامل گلخانه نسبت به ثبت درخواست زمین اقدام کنند.

مشایخی افزود: عوامل نظارتی شهرستان باید هر شش ماه یک بار از طرح بازدید و میزان پیشرفت فیزیکی را تعیین کنند که در صورت عدم اجرای طرح مصوب در مدت زمان اعتبار مصوبه، اعضای کمیسیون رأی به فسخ یا استرداد اراضی واگذار شده می‌دهند که این امر پس از ارسال فرم پیشرفت فیزیکی از شهرستان به دبیرخانه و طرح در کمیسیون انجام می‌شود.

وی بیان کرد: عوامل نظارتی شهرستان دشتی از طرح زراعت ۱۲ هکتاری بازدید و فرم پیشرفت فیزیکی بر اساس شاخص‌های مشخص تعیین شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ