اهداف نخست وزیر عراق از سفر به شمال آفریقا

اقتصاد ایران: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق هفته گذشته در سفری دو روزه راهی شمال آفریقا شد و با همتایان مصری و تونسی خود دیدار و رایزنی کرد. این سفرها بر دو محور همکاری های اقتصادی دو کشور و بررسی آخرین تحولات بحران غزه استوار بود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، سفری دو روزه را به دو کشور آفریقایی مصر و تونس ترتیتب داد. این سفرها بر دو محور اقتصادی و بررسی آخرین شرایط بحران غزه استوار بودند.

 

بحران غزه؛ محور رایزنی های السودانی و السیسی

السودانی در نخستین مقصد سفر آفریقایی خود با استقبال «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر در «قصر العلمین» وارد این کشور شد. محل استقبال نخست وزیر عراق به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. «قصر العلمین» در استان اسکندریه مصر قرار دارد و در داخل  شهر جدید «العلمین» بنا شده است. پیش بینی می‌شود این شهر به زودی به عنوان پایتخت تجاری- اداری مصر مبدل شود.

السودانی و السیسی علاوه بر مسائل اقتصادی، موضوع بحران در غزه را نیز مورد بررسی قرار دادند. دولت عراق همسو با نقش آفرینی قاهره در مسیر مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا در قامت یک میانجی منطقه ای، با ایجاد گذرگاه ارسال کمک های انسانی از طریق کرانه و رفح  توانست در صدر کشورهایی قرار بگیرد که بیشترین کمک‌ها را به غزه ارسال کرده‌اند.

 

در کنفرانس "دریافت فوری کمک‌های انسانی برای بحران غزه" که در ماه ژوئن برگزار شده بود، نخست وزیر عراق از سایر کشورها خواست تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و در ادامه، طرح تاسیس صندوقی برای کمک به غزه را مطرح کرد.

نخست وزیر عراق در دیدار با رئیس جمهور مصر پس از اشاره به کارشکنی‌های تل آویو در مسیر مذاکرات تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی در قاهره، سکوت جامعه بین‌الملل را عاملی برای عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمزها دانست. السودانی همچنین از نقش مصر در مذاکرات صلح غزه تقدیر کرد.  

کشور مصر , محمد شیاع السودانی , نوار غزه , کشور تونس , کشور عراق ,

آخرین برنامه نخست وزیر عراق در سفر به مصر دیدار با سرمایه‌گذاران مهم این کشور بود. تجربه موفق شرکت‌های سرمایه گذاری مصر در عراق موجب شده تا شراکت اقتصادی دو کشور تقویت شود. عمده فعالیت سرمایه‌گذاران مصری در عراق شامل مسکن، مخابرات و بازسازی شهرها می‌شود.

سودانی ضمن تشریح وضعیت فعلی اقتصادی و تجاری عراق که فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی رقم زده است، از آنها برای مشارکت در پروژه جاده توسعه در کنار امارات، قطر و ترکیه دعوت به عمل آورد. پیش‌تر، مصر رغبت خود برای شرکت در این پروژه را اعلام کرده بود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت احداث و اجرای پروژه جاده توسعه توسط بغداد، از اهمیت کانال سوئز کاسته خواهد شد.

سران عراق و مصر در دیدارهای خود همچنین به  شراکتشان با کشور اردن اشاره کردند. در سالهای اخیر مقامات ارشد عراق، اردن و مصر کنفرانس‌های سه جانبه‌ای را به صورت دوره‌ای برگزار می‌کنند که در آن محورهای مختلفی در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در همین راستا اخیرا شبکه برق غرب عراق به شبکه برق ملی اردن متصل شده و پیش بینی می شود در سال های آتی برق مصر از طریق اردن به بازارهای انرژی عراق راه یابد.

بنابر اعلان رسانه های جهان عرب، مقامات عراقی و مصری در خلال دیدارهای مقامات دو کشور توافقنامه‌ای را به امضا نرساندند، اما مقرر شد تا هیئت بلندپایه اقتصادی مصر ظرف یک ماه آینده عازم بغداد شود.

 

اولین سفر نخست وزیر عراق به تونس در دوران پساصدام

پس از اتمام سفر محمد شیاع السودانی به مصر، وی راهی تونس شد. السودانی به عنوان اولین نخست وزیری عراق پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور، وارد تونس شد.

هدف نخست وزیر عراق از این سفر علاوه بر محورهای اقتصادی، نمایان ساختن اهمیت منطقه شمال آفریقا در رویکرد دستگاه سیاست خارجی این کشور بود. دولت سودانی در ماه های سپری شده از فعالیت خود نشان داده است که همواره در صدد است تا فراتر از کشورهای همسایه، روابط مستحکمی را با سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای جهان عرب برقرار کند. تقویت روابط دو جانبه فرا منطقه‌ای یکی از اهداف السودانی برای حرکت در مسیر تنوع بخشی به روابط خارجی و کسب جایگاه برتر میان کشورهای عربی است.

کشور مصر , محمد شیاع السودانی , نوار غزه , کشور تونس , کشور عراق ,

در همین راستا بود که کمیته مشترک عراق و تونس سه ماه پیش از سفر السودانی به این کشور تاسیس شد. این کمیته مسئول هماهنگی شراکت دو کشور در محورهای نفتی، صنعتی، تجاری، فرهنگی، ورزشی و توریسم است که بر مبنای آن روابط دو کشور را تقویت می‌کند.

 

 

پس از ثبات نسبی عراق حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی عراق در پی شکست داعش، دولت‌های حاکم در بغداد همواره تلاش کرده‌اند تا از طریق برقراری روابط با کشورهای فرامنطقه‌ای جایگاه عراق را در فضای بین‌المللی موثر نشان دهند. به نظر می‌رسد سفرهای السودانی به مصر و تونس نیز در این راستا قرار می‌گیرد.  

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ