ابتلای صدها هزار صهیونیست به «اضطراب بعد از سانحه»

اقتصاد ایران: روزنامه عبری هاآرتص به نقل از یک روانپزشک ارشد صهیونیست اعلام کرد که بعد از عملیات ۷ اکتبر، بین ده‌ها تا صدها هزار اسرائیلی از اختلال «اضطراب بعد از سانحه» رنج می‌برند و راه درمانی برای آن نیست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه گزارش‌های متعددی که از ابتلای نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست به انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی بعد از جنگ غزه منتشر شده است، یکی از روانپزشکان برجسته صهیونیستی اعلام کرد که هنوز تخمین تعداد اسرائیلی‌هایی که از اختلال «اضطراب بعد از سانحه» در پی حمله 7 اکتبر رنج می‌برند، بسیار دشوار است.

پروفسور «شلومو مندولویچ» روانپزشک ارشد صهیونیست در یک مصاحبه که توسط روزنامه عبری هاآرتص منتشر شد، اعلام کرد که موارد جدیدی از اختلال «اضطراب بعد از سانحه» میان اسرائیلی‌ها مشاهده شده که بین 60 تا 600 هزار نفر متغیر است.

این روانپزشک صهیونیست که به عنوان مدیر مرکز بهداشت روانی در منطقه مرکزی فلسطین اشغالی کار می‌کند و مسئول نظارت بر درمان بیماران مبتلا به اضطراب بعد از سانحه است، اظهار داشت که مبتلایان به اختلال اضطراب بعد از سانحه، از وسواس، ترس، اضطراب شدید و درماندگی رنج می‌برند و نمی‌توانند یک زندگی عادی داشته باشند.

وی افزود: یک ماه بعد از حمله حماس در 7 اکتبر 2023 موارد متعددی از اختلال اضطراب بعد از سانحه میان اسرائیلی‌ها مشاهده شد و آمار نشان می‌دهد که از هر سه اسرائیلی، یک نفر از این اختلال رنج می‌برد. اسرائیلی‌هایی که از شهرک‌های اطراف غزه به شهر ایلات فرار کرده‌اند، مظهر وضعیت فروپاشی روانی جامعه اسرائیلی هستند.

این روانپزشک صهیونیست تصریح کرد: میزان وحشتی که اسرائیلی‌ها تجربه کرده‌اند، به اندازه‌ای عظیم است که به سختی می‌توان کسی را یافت که در معرض حمله حماس قرار گرفته باشد، اما دچار آسیب روانی نشده باشد. این وضعیت، موجب بی طاقت شدن برخی از گروه‌ها در جامعه اسرائیلی شده است، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا ما همچنان در شرایط جنگی به سر می‌بریم و تعداد زیادی اسرائیلی هستند که از خانه‌های خود فرار کرده و آواره شده‌اند.

مندولوویچ تاکید کرد: علائم اختلال اضطراب بعد از سانحه بلافاصله ظاهر نمی‌شود، بلکه ابتدا فرد دچار استرس شدید می‌شود و اگر نتواند بر این اضطراب غلبه کند، دچار اختلال اضطراب بعد از سانحه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیستمی برای درمان این اختلال وجود دارد یا نه، گفت که نه متاسفانه راه درمانی برای آن وجود ندارد؛ زیرا این اختلال مانند یک گلودرد یا سرماخوردگی نیست، بلکه یک اختلال پیچیده است. از طرف دیگر کنار هم نگه داشتن بیماران ترومایی در یک مکان می‌تواند خطرناک باشد و یادآوری مداوم سانحه مشترکی که آنها تجربه کرده‌اند، حالشان را بدتر می‌کند.

در این زمینه همچنین روزنامه عبری جروزالم پست به نقل از منابع پزشکی رژیم اشغالگر اعلام کرد که هزاران نظامی ارتش اسرائیل که از غزه برگشته‌اند از اختلال «اضطراب بعد از سانحه» رنج می‌برند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از ایجاد یک مرکز تخصصی در زمینه بهداشت روانی برای مقابله با اثرات جنگ غزه بر سلامت روانی نیروهای خود خبر داده و اعلام کرد که انتظار می‌رود درخواست‌های زیادی در این مرکز از جانب نظامیان برای درمان اختلالات روانی همچون «اضطراب بعد از سانحه» یا «شوک جنگ» مطرح گردد.

نتایج تحقیقات و مطالعات مراکز مربوطه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شمار زیادی از صهیونیست‌ها بعد از جنگ غزه دچار اختلال و آسیب‌های شدید روانی شده و اعتیاد آنها به الکل و مواد مخدر افزایش یافته است.

اضطراب بعد از سانحه نوعی اختلال هراس ناشی از تجربه یک آسیب روانیِ شوکه‌کننده است. در این شرایط فرد از علائم جسمی مانند ضعف، حالت تهوع و شب ادراری نیز رنج می‌برد. این نوع اختلال روانی بعد از جنگ جولای 2006 و شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها مقابل حزب‌الله، در میان نظامیان صهیونیست شایع شد. مطالعات نشان می‌دهد که اغلب نظامیان ارتش اسرائیل به خاطر خجالت و ترس از آبروریزی برای درمان این اختلال خود اقدام نمی‌کنند.

بعد از جنگ 2000 و 2006 با لبنان درصد مبتلایان به اختلال اضطراب بعد از سانحه در میان نظامیان صهیونیست به 30 درصد رسید و برخی از آنها خودکشی کردند. در جریان جنگ کنونی غزه، این نوع از اضطراب تبدیل به یک اختلال روانی رایج میان نظامیان رژیم اشغالگر شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ