توضیحات دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره تغییرات و دستمزدها

اقتصاد ایران: دبیر جشنواره موسیقی نواحی به تشریح تغییرات جدید در برگزاری جشنواره پرداخت و جزئیاتی از افزایش دستمزد هنرمندان ارائه کرد.

- اخبار فرهنگی -

 خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه: جشنواره موسیقی نواحی از سال گذشته دستخوش تغییراتی شد که بیشتر این تغییرات در زمینه محل و شیوه برگزاریِ این رویداد ملی بود. پیشتر جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی کرمان برگزار می‌شد؛ اما وزارت فرهنگ تصمیم گرفت تا در راستای عدالت فرهنگی؛ جشنواره را به مناطق و استان‌های مختلف ببرد.

این اتفاق با واکنش‌ها و انتقاداتی همراه بود؛ واکنش‌هایی که گاه از سر دلسوزی و دغدغه و گاه از سر غرض‌ورزی و ناآگاهی بود.

سراغِ محمدعلی مرآتی دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی رفتیم تا جزئیات این دوره از جشنواره و البته تغییرات اعمال شده را از او جویا شویم.


آقای مرآتی با توجه به تغییرات اخیر در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، می‌توانید بفرمایید که وضعیت برگزاری این جشنواره در حال حاضر چگونه است؟ اعتراض‌هایی همچنان از سوی برخی از اهالی موسیقی در کرمان وجود دارد که ادعا می‌کنند که این جشنواره از کرمان خارج شده است. آیا واقعا اینگونه است و کرمان دیگر میزبانِ جشنواره موسیقی نواحی نیست؟

جشنواره موسیقی نواحی ایران از کرمان خارج نشده و قرار هم نیست از این استان خارج شود. اما بر اساس قاعده‌ی عدالت شنیداری و عدالت فرهنگی، تصمیم براین شد که مسئولیت برگزاری این جشنواره ملی را به استان‌های دیگر نیز واگذار کنیم. به این ترتیب، جشنواره در پنج منطقه تقسیم شده و هر منطقه توسط یکی از استان‌ها میزبانی می‌شود. پس از برگزاریِ مرحله‌ی منطقه‌ای، بخش نهایی در تهران برگزار می‌شود. این اتفاق برای نخستین بار در دوره‌ی شانزدهم رخ داد. البته باید این نکته را تاکید کنم که منطقه‌ی مرکزی کشور را به طور ثابت، کرمان میزبانی می‌کند تا این استان همیشه به عنوان یکی از میزبان‌های جشنواره حضور داشته باشد.

آیا می‌توان اینگونه برداشت کرد که جشنواره موسیقی نواحی را به تهران آورده‌اید؟

جشنواره موسیقی نواحی هیچ سالی در پایتخت نبوده است؛ در حالی که اکنون کشور به پنج منطقه تقسیم شده که هر منطقه را یکی از استان‌ها میزبانی می‌کند. پس از برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای، بخش نهایی در تهران برگزار می‌شود. خوشبختانه سال گذشته برگزاری بخش نهایی در تهران با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان همراه شد.

موسیقی , جشنواره موسیقی نواحی ,

نقش بخش خصوصی در اسپانسرینگ جشنواره‌های ملی

درباره همکاری با بخش خصوصی در برگزاری جشنواره‌های ملی چه نظری دارید؟ آیا بخش خصوصی می‌تواند برای برگزاری جشنواره‌های اینچنینی اقدام کند؟

جشنواره‌هایی که ملی هستند تنها ممکن است در بخش اسپانسرینگ با بخش خصوصی همکاری کنند. در هیچ جای دنیا جشنواره‌های ملی را بخش خصوصی برگزار نمی‌کند؛ چرا که موسیقی‌های ارزشمندی از نظر فرهنگی و هنری در این رویدادها وجود دارد. به همین دلیل در همه جای دنیا دولت‌ها چنین رویدادهایِ فرهنگی را برگزار می‌کنند. البته بخش خصوصی هم می‌تواند رویدادهایی مشابه را براساس قوانین داخلی کشور، طراحی و اجرا کند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

درباره آرشیو و ذخیره‌سازی اجراهای جشنواره اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهید. آیا جشنواره آرشیو مناسبی دارد؛ چرا که این نگرانی برخی از اهالی موسیقی است که این جشنواره آرشیو مناسبی از اجراهای گذشته را در اختیار ندارد.

جشنواره آرشیو عظیمی دارد. کانال جشنواره در آپارات فعال است و تمام اجراهای جشنواره در این کانال موجود است. جشنواره همچنین سایت متمرکزی به نام Ifmf.ir دارد که مختص جشنواره است. هدف اصلی ما ثبت و ضبط موسیقی‌های مناطق مختلف ایران است.

موسیقی , جشنواره موسیقی نواحی ,

سیاست سنی جشنواره نواحی و تعامل با جشنواره موسیقی جوان

سن شرکت‌کنندگان در جشنواره و محدودیت‌های سنی هم حاشیه‌هایی ایجاد کرده است. تعامل جشنواره موسیقی نواحی با جشنواره موسیقی جوان چگونه است؟

ما جشنواره‌ای بزرگ داریم که هر سال با حضور هنرمندان مختلف از کودکی تا سی سالگی برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر ایران می‌توانند در این جشنواره در بخش‌های مختلف، از جمله موسیقی نواحی شرکت کنند. برای جلوگیری از تضاد منافع با جشنواره موسیقی جوان، سن شرکت در جشنواره موسیقی نواحی را از سی سال به بالا در نظر گرفته‌ایم. البته هرگز اینگونه نبوده که نوازندگان و هنرمندانِ زیر سی سال نتوانند در جشنواره موسیقی نواحی شرکت کنند. یعنی اگر سرپرست گروه از هنرمندان پیشکسوت باشد، اعضای گروه می‌توانند زیر سی سال باشند و از این منظر هیچ مانعی وجود ندارد. ضمن اینکه باید تأکید کنم که جشنواره موسیقی نواحی به هیچ وجه رقابتی نیست و اصلاً پسندیده نیست که استادانِ نوازنده یا خواننده از نقاط مختلف ایران با هم مقایسه شوند. ما تعامل لازم را با جشنواره موسیقی جوان داریم و به همین دلیل هیچ منعی برای پدیده‌های جوانِ موسیقی نواحی در جشنواره وجود ندارد. در گرگان، کرمانشاه و شهرکرد، پدیده‌هایی داشتیم که با سنِ بسیار کم روی صحنه اجرا کردند.

برای جلوگیری از تضاد منافع با جشنواره موسیقی جوان، سن شرکت در جشنواره موسیقی نواحی را از سی سال به بالا در نظر گرفته‌ایم. البته هرگز اینگونه نبوده که نوازندگان و هنرمندانِ زیر سی سال نتوانند در جشنواره موسیقی نواحی شرکت کنند.

 

 

درباره هیأت انتخاب و دستمزدهای جشنواره توضیحاتی بفرمایید.
درباره هیأت انتخاب باید بگویم که در دو دوره‌ی گذشته، حدود هفتاد نفر از سی و دو استان کشور عضو هیات انتخاب ما هستند. اسامی این افراد منتشر نمی‌شود چرا که آنها امین جشنواره هستند. امسال نیز با ارسال نامه‌ای از انجمن‌ها خواستم که افرادِ مختلف در حوزه خودشان که استاد، پیشکسوت و صحنه گردان هستند را به ما معرفی کنند. در مورد دستمزدها، باید بگویم که نسبت به سه سال پیش، میزان دستمزدها حدود سه یا چهار برابر شده است و در حال حاضر دستمزدهایی در حدود 15 تا 20 میلیون تومان پرداخت می‌شود. البته که این رقم‌ها هم بسیار اندک است؛ ولی چه کنیم که بودجه‌ی جشنواره اجازه‌ی پرداخت بیش از این را نمی‌دهد.

انتهای‌پبام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ