چه عاملی باعث دو نیم شدن تخته سنگ مرموز النسلا عربستان شد؟

اقتصاد ایران: النسلا یک سازند صخره‌ای در صحرای شمال غربی عربستان سعودی است که از دو بلوک سنگی متقارن و عظیم تشکیل شده که با شکافی مرموز از هم جدا شدند و روی پایه‌های کوچک طبیعی قرار دارند.

فرادید: سازند صخره‌ای النسلا نقطه عطفی در صحرای عربستان سعودی است که از دو بلوک بزرگ ماسه‌سنگی تشکیل شده که شکافی مرموز و نازک به اندازه مداد آن را به دو نیم تقسیم کرده است. این شکاف تقریباً به طور کامل مستقیم و صاف است و آنچه را که زمانی یک سنگ عظیم بوده به دوقلوهای متقارن تقسیم کرده است.

سازند Al Naslaa تقریباً ۶ متر ارتفاع و ۹ متر عرض دارد. دانشمندان نمی‌دانند شکاف عجیب بین این دو بلوک سنگی چگونه شکل گرفته است.

اما به گفته Geology Science، وب‌سایتی که اخبار و روندهای زمین‌شناسی را پوشش می‌دهد، به نظر می‌رسد این شکاف یک منشاء طبیعی دارد. محققان چندین نظریه برای توضیح شکاف میان این دو بلوک سنگی مطرح کرده‌اند که بر اساس یکی از آن‌ها، این شکاف در نتیجه تکتونیک صفحه‌ای باز ایجاد شده است.

النسلا در منطقه‌ای دورافتاده و خشک در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده که گهگاه تغییرات زمین‌ساختی (تکتونیک) را تجربه می‌کند.

محققان معتقدند حرکت ناگهانی پوسته زمین ممکن است النسلا را جابجا و ترک‌خورده کرده باشد. النسلا از ماسه‌سنگ ساخته شده، به این معنا که سنگ آن لایه‌لایه و نسبتاً شکننده است، اما چیزی باید این ترک را صیقل داده باشد، چون شکاف ناشی از حرکت صفحات زیر سنگ بعید است تا این حد صاف باشد.

محققان حدس می‌زنند هزاران سال پس از شکافتن سنگ، باد و آب بر این دو نیمه اثر گذاشتند. شکاف تازه تشکیل‌شده ممکن است کانالی برای بادهایی ایجاد کرده باشد که حامل ماسه و سایر ذرات ساینده‌ای بودند که به تدریج موجب فرسایش و صاف شدن کامل هر دو طرف سنگ شدند.

نظریه دیگر اینست که این شکاف در اثر درزه ایجاد شده، یعنی زمانی که یک سنگ به طور طبیعی اما بدون جابجایی مستقیم به دو نیم تقسیم می‌شود.

به گفته مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ (ETHZ)، درزه‌ها ممکن است از تکتونیک‌های منطقه‌ای (از جمله فرآیندهایی که پوسته زمین را فشرده می‌کنند تا زنجیره‌های کوهستانی را شکل دهند) یا از سرد شدن سنگ‌ها ایجاد شوند.

چه عاملی باعث دو نیم شدن تخته سنگ مرموز النسلا عربستان شد؟

درزه‌ها اغلب سنگ‌ها را در امتداد خطوط مستقیم می‌شکنند، اما مانند نظریه قبلی، فرسایش ممکن است به صاف شدن شکاف کمک کرده باشد.

نظریه سوم این ست که النسلاء در نتیجه یخ زدن آب و گسترش شکاف‌های کوچک در سنگ دو نیم شده باشد. این شکاف‌های کوچک ممکن است در نهایت به هم متصل شده باشند و شکاف مستقیمی را ایجاد کرده باشند که امروز می‌بینیم.

در این صورت، النسلا به دو صخره مجزا تبدیل شده، چون هزاران یا میلیون‌ها سال پیش یک دوره خنک به پایان رسیده و آب درون شکاف را ذوب کرده است.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ