افزایش امنیت اطلاعات در برابر حمله‌های سایبری کوانتومی

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با توسعه پروتکل امن در برابر حمله‌کننده کوانتومی در محصولات امن کننده دروازه خروجی (Gateway) شبکه، سطح جدیدی از امنیت ارتباطات در سازمان‌ها را محقق کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت نوآوران امن اندیش شریف (نآد) توسط دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۳ با هدف امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور تأسیس شد. این شرکت تاکنون با امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی سازمان‌های حساس در کشور موفق به حرکت در راستای ماموریت خود شده و چشم‌انداز خود را تقویت امنیت سایبری نقاط حساس در کشور با رویکرد بومی و استفاده از دانش و مهارت داخلی تعریف کرده است. در همین راستا، تیم طراحی و پیاده‌سازی شرکت دانش بنیان نوع اول نآد از جوانان نخبه و متخصص دانشگاه‌های شریف، تهران و علم و صنعت تشکیل شده که در زمینه امنیت، طراحی سیستمی، سخت‌افزار و برنامه‌سازی با FPGA توانمند هستند.

محمود اقوامی‌پناه، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران امن اندیش شریف (ناد) با اشاره به افزایش روزافزون تهدیدات سایبری اظهار کرد: محصولات دماوند و دنا که با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری دیجیتال تولید شده‌اند می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از اطلاعات حساس سازمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کشور ایفا کنند. این محصولات با ایجاد یک لایه دفاعی قدرتمند که با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پساکوانتومی ایجاد شده است، امنیت شبکه‌های سازمان‌ها را در برابر حملات سایبری که توسط رایانه‌های کوانتومی اجرا شوند، به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

افزایش امنیت سایبری در برابر حمله‌کننده های کوانتومی

وی درخصوص کاربرد این محصولات گفت: با توسعه پروتکل امن در برابر حمله‌کننده کوانتومی برای محصولات دماوند و دنا، سطح جدیدی از امنیت ارتباطات در سازمان‌ها محقق می‌شود. این محصولات به طور خاص با هدف اتصال شبکه‌های حساس در سازمان‌هایی که از زیرساخت‌های حیاتی و صنعتی کشور نگهداری می‌کنند طراحی و ساخته شده است. این محصول در کنار ایجاد امنیت با استفاده از معماری منحصر به فرد خود، می‌تواند نفوذ به سازمان را تقریباً غیرممکن کند، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و نصب و بهره‌برداری از آن در هر شبکه را آسان می‌کند.

اقوامی‌پناه، دنا و دماوند را در دسته‌بندی محصولات امن کننده دروازه خروجی (Gateway) شبکه خواند و گفت: این محصولات با هدف جلوگیری از نفوذ حمله کننده به سازمان و جلوگیری از نشت اطلاعات حساس سازمان، شبکه‌های محلی متنوع سازمان را با سطح امنیتی متفاوت به هم متصل می‌کنند. افزایش سطح امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور، رابط کاربری آسان، امکان اتصال ایمن شبکه‌های ایزوله با حساسیت بالا و معماری منحصر به فرد از جمله ویژگی‌های این محصول است.

وی درباره چالش‌های پیش روی این پروژه تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، پیچیدگی بالای تحقیق و توسعه (R&D) برای توسعه پروتکل‌های امنیتی پساکوانتومی و پیاده‌سازی آن‌ها در محصولات سخت‌افزاری است که نیازمند دانش فنی بسیار بالا و انجام تحقیقات گسترده است. با توجه به جوان بودن این دانش در دنیا و رقابت شدید در بازار کار، جذب نیروی متخصص مرتبط با این موضوع، از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران امن اندیش شریف در پایان عنوان کرد: با توجه به اهمیت روزافزون امنیت سایبری، توسعه دانش امنیت پساکوانتومی در ایران، این محصول می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای کشور ایجاد کند. امیدواریم که این دستاورد بتواند به عنوان الگویی برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و به توسعه فناوری‌های بومی در کشور کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ