تشکیل کمیته مردانه در وزارت بهداشت با حذف جوانان و نادیده‌گرفتن زنان

اقتصاد ایران: گزارش‌ها حاکی از آن است که کمیته انتصابات جدید وزارت بهداشت متشکل از افرادی است که عمدتاً پزشک، داروساز و دندانپزشک هستند و به نظر می‌رسد کمترین توجه به نیازهای حیاتی حوزه سیاست‌گذاری سلامت، منابع انسانی، مدیریت بهداشتی و پیشگیری شده است. این در حالی است که متخصصین برجسته این حوزه‌ها که می‌توانند با استفاده از علوم روز دنیا به کاهش هزینه‌ها و تقویت نظام پیشگیری در وزارت بهداشت کمک کنند، در این جمع حضور ندارند.

به گزارش سلامت نیوز این کمیته انتصاباتی شامل شش عضو به شرح زیر است:

  1. دکتر سید رضا رئیس کرمی - پزشک، رئیس ستاد سلامت دکتر پزشکیان
  2. دکتر سید جلیل حسینی - پزشک، عضو مجمع انجمن‌های علمی و نظام پزشکی
  3. دکتر علی جعفریان - پزشک، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران
  4. دکتر مسعود ناصری پور - پزشک، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران
  5. دکتر غلامرضا اصغری - داروساز، معاون سابق سازمان غذا و دارو از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  6. دکتر علی تاجرنیا - دندانپزشک، رئیس سابق جامعه دندانپزشکی ایران

این کمیته(که به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت تائید نشده) از ۶ نفر تشکیل شده که ۴ نفر آن‌ها پزشک، یک نفر داروساز و یک نفر دندانپزشک هستند. موضوعی که انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است، عدم حضور متخصصین حوزه‌های مدیریت بهداشتی، پرستاری و سایر علوم مرتبط با بهداشت و درمان در این کمیته است. عدم تنوع تخصصی و غیبت نمایندگان دیگر بخش‌های کلیدی نظام سلامت در این گروه، باعث نگرانی‌هایی در مورد جهت‌گیری سیاست‌های آینده وزارت بهداشت شده است.

یکی از نکات دیگری که در انتصابات جدید وزارت بهداشت به چشم می‌خورد، غیبت چهره‌های جوان‌تر و بانوان در این کمیته است. به نظر می‌رسد تمرکز بر انتصاب چهره‌های آزمون‌پس‌داده و قدیمی باعث شده تا فرصت‌های مشارکت برای نسل جدید متخصصین که در دهه ۷۰ و حتی ۶۰ به دنیا آمده‌اند و اکنون دارای مدارک فوق‌تخصص و دکترا (PhD) هستند، از دست برود. در حالی که در انتخاب وزیر بهداشت توجه به جوان‌ترها وجود داشت، این نگاه در انتصابات کمیته کمرنگ‌تر شده است.

این غیبت جوانان و بانوان در کمیته انتصابات باعث ایجاد این پرسش شده که آیا وزارت بهداشت قصد دارد در مسیر تغییرات بنیادین و تقویت نظام پیشگیری و مدیریت هزینه‌ها، گامی جدی بردارد، یا همچنان به مسیر سنتی و آزمون‌پس‌داده ادامه خواهد داد؟

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب تلاش کرده بود که از حضور زنان در کمیته‌های انتخاب وزرا حداکثر استفاده را ببرد و در گماردن 4 زن متخصص در هیئت دولت این خواسته را عینیت بخشید اما اکنون، با بررسی کمیته انتصابات وزیر جدید بهداشت، به وضوح عدم توجه به این رویکرد دیده می‌شود. در این لیست ، هیچ بانویی به عنوان عضو این کمیته حضور ندارد. این در حالی است که سهم مهمی از کادر بهداشت و درمان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و حضور فعال آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام سلامت می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت این حوزه داشته باشد.

این تضاد میان رویکرد دکتر پزشکیان و وزیر جدید بهداشت، نگرانی‌هایی را به وجود می آورد که حتمالا در مدیریت‌های جدید وزارت بهداشت هم قرار نیست توجهی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان شود.

با این رویکرد، کارشناسان نگران تکرار تجربه‌های ناخوشایند وزارت بهداشت در سال‌های اخیر هستند. برخی تحلیل‌گران معتقدند که با دست فرمانی که در حال حاضر در وزارت بهداشت حاکم است، نتیجه‌ای جز شکست حاصل نخواهد شد .به عبارت دیگر، آینده روشنی برای اصلاحات و بهبود سیستم بهداشت و درمان کشور با این ترکیب مدیریتی متصور نیست.

انتظار می‌رود که وزارت بهداشت در انتخاب افراد برای سمت‌های حساس و تصمیم‌گیری‌های کلان، به تخصص‌های متنوع و جوان‌ترها توجه بیشتری داشته باشد. همچنین حضور بانوان به‌عنوان بخش مهمی از کادر بهداشت و درمان کشور در این تصمیم‌گیری‌ها، امری ضروری به نظر می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ