ماهیرود؛ نمادی از توسعه تجارت در شرق کشور/آمارها افتخارآفرین است

اقتصاد ایران: بیرجند- مرز ماهیرود نمادی از توسعه تجارت در شرق کشور و با کشور همسایه، افغانستان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جاده باریک و دوطرفه همراه با پیچ‌هایی تند و ملایم مرا به طرف مرز ماهیرود می‌برد، اگرچه برای رسیدن به مرز ماهیرود از سربیشه، یک ساعت و نیم زمان لازم است اما شلوغی جاده و تردد کامیون تریلی … زمان را اندکی به درازا می‌کشد.

مسیر شلوغ را به همراه دیگر خبرنگاران طی می‌کنیم تا از وضعیت تجارت در مرز ماهیرود گزارشی تهیه کنیم.

گرچه باد همچون گذشته در فضای سایت مرزی می‌رقصد و گاه قدرت دید را از حاضران می‌گیرد، اما آسفالت محوطه امکان بلند شدن گردوخاک را گرفته و شرایط نسبتاً خوبی حاکم است.

نمادی از توسعه تجارت

حضور صدها کامیون و تریلر در مرز که یکی آمده و یکی می‌رود، نمادی بارز از توسعه تجارت در این نقطه مرزی است همه چیز مرتب است اگرچه شلوغ است اما نظم خاصی بر فعالیت تجار حاکم بوده و روال به خوبی صورت می‌گیرد.

کامیون‌های ایرانی با بار کاشی، سرامیک، کود شیمیایی، خوراک دام، شیشه، آهن آلات و سیمان وارد پایانه مرزی ماهیرود می‌شوند و در آن سوی میدان، کامیون‌های افغان نیز منتظر بارگیری این کالاها و ارسال آن به کشورشان هستند.

در منطقه مرزی ماهیرود در ابتدا به سراغ تجار می‌رویم و از آنان پیرامون روند کار در ماهیرود می‌پرسیم. هادی اکبری از تجار خراسان جنوبی فعال در مرز ماهیرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رونق در مرز ماهیرود به حدی است که ماهی دو تا سه برابر مواد پتروشیمی را برای تخلیه به مرز ماهیرود می‌آوریم.

وی با بیان اینکه ما در بسته بندی و کیفیت محصولاتمان و همچنین در شناخت بازارهای افغانستان مشکل نداریم افزود: خدا را شاکریم که سفره‌ای در مرز پهن شده است و ما و جمع زیادی از مردم می‌توانیم رزق و روزی مان را از اینجا تأمین کنیم.

ماهیرود؛ نمادی از توسعه تجارت در شرق کشور/آمارها افتخارآفرین است

مشکلی برای صادرات و واردات در ماهیرود وجود ندارد

احمدی یکی از تجار افغانستانی نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در مرز ماهیرود هیچ مشکلی برای صادرات و واردات نیست و در حال حاضر می‌خواهیم گازوئیل را وارد تانکرها کرده و به شهر هرات ببریم.

وی افزود: رونق صادرات در این مرز خیلی از جوانان افغانستانی و ایرانی همجوار مرز را صاحب شغل کرده است.

این تاجر افغانستان با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی بسیار باکیفیت و در بازار افغانستان مشتری پسند است، ادامه داد: سه هزار کارگر افغانستانی و ایرانی در اینجا با هم مشغول به کار هستیم و هیچ مشکلی هم نداریم.

احمدی گفت: من هر روز برای تخلیه و بارگیری کالاها به اینجا می‌آیم و خدا را شکر می‌کنیم که با رونق صادرات، رزق و روزی ما هم به دست می‌آید.

حالا مجموعه مرزی ماهیرود حالا در سایه امنیت و زیرساخت‌های گمرکی به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه گذاری تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی تبدیل شده است.

خبرهای خوش برای تجار

گویی مسئولان طی چند سال گذشته، برنامه‌ریزی بسیار مطلوبی داشته و برای همه چیز اعم از مجهز کردن مرز به دستگاه آتش‌نشانی، ایکس‌ری، سامان‌دهی کارگران، تأمین برخی امکانات رفاهی و آسفالت محوطه چاره‌اندیشی کرده و در میدان عمل پیاده‌سازی کرده‌اند.

نتیجه توجه مسئولان به رشد صادرات در منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه، گمرک و پایانه شده و تداوم این نگاه، خبرهای خوشی برای تجار ایرانی و خارجی صادر می‌کند.

این روزها از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به عنوان دروازه‌های طلایی استان یاد می‌شود که نقش بسیار مؤثری در حفظ حیات این استان کویری ایفا می‌کنند.

ماهیرود؛ نمادی از توسعه تجارت در شرق کشور/آمارها افتخارآفرین است

ترانزیت ۱۱ هزار و ۱۸۴ دستگاه کامیون

محمد کوه گرد مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز آمارهای خوشی از ترانزیت و تجارت در ماهیرود به خبرنگاران می‌دهد و در جمع آنان اظهار کرد: در چهار ماهه سال جاری تعداد ۱۱ هزار ۱۸۴ دستگاه کامیون به ارزش ۴۶۲ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۹۴ دلار و وزن ۲۸۹ هزار و ۵۳۹ تن شامل شکر، آرد، روغن خوراکی، کانتینر خالی مستعمل، کود شیمیایی و … از کشور ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

کوه گرد با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۷۱۰ درصد، از نظر ارزش ۷۷۰ درصد و از نظر وزن ۵۵۰ درصد افزایش داشته است، افزود: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، اوره پریل، کاشی و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، شمس آهن و … است.

وی با بیان اینکه کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی از ابتدای امسال از نظر ارزشی ۲۶۳ میلیون و۵۸۷ هزار و۱۷۰ دلار بود افزود: همچنین از نظر وزنی ۸۷۵ هزار و۲۸۲ تن بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۶۵ درصد و از نظر وزن ۳۵ درصد افزایش داشته است.

کوه گرد درباره صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تعداد دو هزار و ۶۰۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۵۸ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۲۷ دلار به وزن بالغ بر ۴۲۱ هزار و ۲۵ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۰ درصد و از نظر وزن ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اقلام عمده صادراتی

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک خراسان جنوبی از ابتدای سال شامل کاشی و سرامیک، سیمان صیفی جات، گازوئیل، قیر، هیدورکربن سبک، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی، تایر سواری و ام دی اف بوده است و عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان صادر شده است

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در زمینه صادرات ماده ۱۶( کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان)، گفت: تعداد پروانه ارائه شده در این بخش پنج هزار و ۳۵۷ فقره به ارزش ۲۰۵ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۴۳ دلار به وزن بیش از ۴۵۴ هزار ۲۵۸ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۸ درصد، از نظر ارزش ۸۵ درصد از نظر وزن ۶۰ درصد افزایش داشته است.

حسین زارعی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی ماهیرود فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: همه امکانات از جمله آب، برق، گاز و اینترنت برای ورود سرمایه‌گذاران در مرز ماهیرود به همت دولت فراهم است.

زارعی با اشاره به رغبت تجار افغانی برای برقراری روابط تجاری با کشور از طریق مرز ماهیرود، بیان کرد: با وجود تحولاتی که در کشور افغانستان رقم خورد حتی یک روز هم مرز ماهیرود تعطیل نشد که این نشان از امنیت پایدار حاکم بر این سایت مرزی است.

رشد ۴۰۷ درصدی ترانزیت کالا

وی گفت: فعالیت عمده این واحدهای تجاری در حوزه بارانداز است که در حال حاضر ۲۰ واحد از این واحدها به بهره برداری رسیده‌اند که ۶ گروه از آنان از کشور افغانستان هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، با بیان اینکه ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۴۰۷ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: تعداد ناوگان ورودی به سایت ورودی مرزی استان در این مدت ۹۹ درصد افزایش داشته است.

وی، با بیان اینکه این منطقه در بین مناطق آزاد رتبه ششم و در بین مناطق ویژه اقتصادی رتبه پنجم کشور را کسب کرده است، تصریح کرد: هر نوع سرمایه گذاری در طرح‌های متناسب با وضعیت محیط زیست و شرایط آب و هوایی منطقه خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مجاز است.

زارعی، با بیان اینکه روند ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مطلوب است، ادامه داد: تاکنون حجم سرمایه گذاری در این زمینه بر اساس نرخ سال ۹۳ برای سایت بیرجند ۱۸ هزار میلیارد ریال و برای سایت مرزی ۴,۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ