توسعه بانک اطلاعاتی HLA در دستور کار سازمان انتقال خون/ درخواست تامین اعتبار از برنامه و بودجه

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اگرچه هزینه توسعه و نگهداری بانک اطلاعاتی HLA گران است اما با جان انسان‌ها سروکار دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بانک اطلاعاتی HLA، این بانک را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و آن را در برنامه هفتم توسعه گنجانده‌ایم. امیدوارم با حمایت سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مناسبی دریافت کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مصطفی جمالی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی HLA جزو اولویت‌های سازمان انتقال خون به حساب می‌آید، اظهار کرد:تلاش‌های سازمان انتقال خون منجر به صدور حکمی درباره بانک اطلاعاتی HLA برای اولین‌بار شد. برنامه هفتم توسعه، سازمان انتقال خون را در برنامه هفتم توسعه موظف کرده است که بانک HLA را با روش‌های نوین توسعه دهد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه هفتم توسعه کشور، توسعه بانک اطلاعاتی HLA باید با روش‌های نوین انجام شود، توضیح داد: روش NGS که روش بررسی ژنی است، جدیدترین روش برای توسعه بانک اطلاعاتی HLA به‌حساب می‌آید. اگرچه NGS جزو موارد تحریمی کشور به حساب می‌آید اما سازمان انتقال خون به سختی توانسته است که این روش را در کشور راه‌اندازی کند. سازمان انتقال خون، ۵۰۰ تست با روش NGS انجام داده و در حال حاضر، مراحل انجام هزار تست دیگر را سپری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت و ضرورت تامین منابع مالی و اعتبار موردنیاز توسعه بانک اطلاعاتی HLA بیان کرد: با توجه به اینکه توسعه بانک اطلاعاتی HLA به عنوان یک تکلیف در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده، از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که اعتبار موردنیاز این موضوع را تامین کند.

وی با مقایسه وضعیت بانک اطلاعاتی ایران با سایر کشورها یادآور شد: کشور ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، مدعی است که یک میلیون بانک اطلاعاتی HLA دارد. همچنین بررسی‌ها بیانگر این است که آلمان حدود ۱۳ میلیون بانک اطلاعاتی HLA دارد؛ در حالی که وضعیت بانک اطلاعاتی کشور ما حدود ۳۰هزار است. بررسی وضعیت بانک اطلاعاتی HLA ایران با سایر کشورها بیانگر این است که فاصله زیادی با کشورهای دیگر داریم.

جمالی با بیان اینکه اگرچه هزینه نگهداری و توسعه بانک اطلاعاتی HLA زیاد است، اما با جان انسان‌ها سروکار دارد، افزود: اگر بانک اطلاعاتی خود را گسترش داده بودیم، شاید بیماران تالاسمی درمان می‌شدند و دیگر به دریافت خون نیاز نداشتند. با توجه به اهمیت بانک اطلاعاتی HLA، این بانک را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و آن را در برنامه هفتم توسعه گنجانده‌ایم. امیدوارم با حمایت سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مناسبی دریافت کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره میزان بودجه موردنیاز برای توسعه بانک اطلاعاتی HLA با روش نوین، گفت: اگر سالی ۱۰۰ هزار مورد داشته باشیم طی ۱۰ سال آینده به جایگاه کنونی ترکیه نائل‌می‌شویم. سازمان انتقال خون درنظر دارد که طی یک یا ۲ سال آینده، ۱۰۰هزار مورد بانک اطلاعاتی در هر سال داشته باشد و سپس این میزان را افزایش دهد. با توجه به اینکه در نظر داریم که سالانه ۱۰۰ هزار مورد برای بانک اطلاعاتی خود داشته باشیم از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم که اعتبار این موضوع را تامین کند.

وی تصریح کرد: بودجه مورد نیاز را به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کنیم و آنها نیز مسائل کارشناسی را انجام می‌دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ