کمبود سوخت و تحریم این کشور را تا مرز سقوط برد

اقتصاد ایران: بحران زباله ، پایتخت کوبا را تهدید می کند. این بحران به دلیل کمبود سوخت، از کارافتادن خودروهای حمل زباله به دلیل کمبود قطعات خودرو ، کمبود نیروی کار به دلیل کم بودن دستمزدها رخ داده است.

عصر ایران: بحران زباله ، پایتخت کوبا را تهدید می کند. این بحران به دلیل کمبود سوخت، از کارافتادن خودروهای حمل زباله به دلیل کمبود قطعات خودرو ، کمبود نیروی کار به دلیل کم بودن دستمزدها رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه در مطلبی با تیتر " جمع شدن زباله در خیابان های هاوانا درد و رنج کوبایی ها را در بحبوحه بحران اقتصادی افزایش می دهد" نوشت: هاوانا، جایی که انبوه زباله با بوهای نامطبوع در آن انباشته می شود، با بحران جمع آوری زباله مواجه است. این بحران به دلیل کمبود سوخت و قطعات یدکی خودروهای جمع آوری زباله در این کشور است؛ کشوری که خود با مشکلات اقتصادی خطرناک و جدی روبه رو است.

در پایتخت کوبا یعنی هاوانا با 2 میلیون و 100 هزار نفر جمعیت، روزانه بیش از 30 هزار متر مکعب زباله انباشته می شود که بر اساس آمار رسمی هفت هزار متر مکعب بیشتر از سال گذشته است.

"لیسیت والیه" زن خانه دار 40 ساله از منطقه سیرو در مرکز هاوانا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: "آشپزخانه من در مقابل زباله دانی روبرو است. من باید روی همه چیز را بپوشانم در غیر این صورت ما باید کثیفی و حشرات را بخوریم."

به دلیل کمبود سطل، همسایه‌هایش کیسه‌های زباله‌ را زیر پنجره‌اش می‌اندازند و این باعث ایجاد بوی بدی می شود که به همه بوهای بدی که به دلیل سرریز فاضلاب وجود دارد اضافه می شود.

بر اساس آمار اداره خدمات شهری در این منطقه، هاوانا پایتخت در حال حاضر تنها 57 درصد تجهیزات جمع آوری زباله را دارد از جمله 100 کامیون برای جمع آوری زباله.

خودروهای جمع آوری زباله اهدایی از سوی ژاپن، در سال گذشته، از کار افتادند. به دلیل تحریم آمریکا، تهیه قطعات لازم برای تعمیر آنها غیرممکن است. این چیزی است که مقامات محلی کوبا به روزنامه دولتی «گرانما» گفته اند.

همچنین، کمبود سوخت بنزین و گازوئیل که از سال 2023 بر این جزیره کمونیستی سایه افکنده، روند جمع آوری زباله را پیچیده کرده است. "میگل گوتیرز لارا" رئیس اداره نظارت و بازرسی هاوانا به روزنامه گرانما گفت: ما با مشکل سوخت مواجه هستیم.

وی به کمبود کارگر در این بخش به دلیل دستمزد پایین هم اشاره می کند. او توضیح می دهد حداقل پنج منطقه از 15 منطقه هاوانا، هماهنگ کننده جمع آوری زباله ندارند و بنابراین در "وضعیت پیچیده ای" قرار دارند.

 کوبا به دلیل تشدید تحریم‌های امریکا و ضعف ساختاری در اقتصاد خود، با بدترین بحران اقتصادی در سه دهه اخیر مواجه است.

یک کارگر 30 ساله نظافت خیابان که ترجیح داد نامش منتشر نشود گفت: "در ازای حداقل دستمزد معادل 17 دلار در ماه، ما خود را در معرض باکتری ها قرار می دهیم.  وی از نبود دستکش کار گلایه دارد.

او قبل از اینکه به آرامی دور شود و گاری قدیمی و فرسوده پر از زباله خود را بکشد، اضافه کرد:  خیابان ها به زباله دانی تبدیل شده اند.

 "خیسوس خیمینیز" (61 ساله)، متخصص پیشگیری از بیماری، با ابراز نگرانی از شیوع تب اوروبوچه گفت "موضوع از کنترل خارج شده است و بیماری ها در حال گسترش هستند (...) زباله ها پر از پشه هستند. نگرانی از گسترش بیماری تب اوروبوچه است که از طریق نیش پشه منتقل می شود".

مشکل زباله در سواحل نزدیک پایتخت نیز بزرگ است.

"رینیر فوئنتس" از آب های شفاف ساحل گوانابو بیرون می آید و وسایلش را در یک دست و زباله ها را در دست دیگر نگه می دارد.

رئیس سازمانی که به پاکسازی بستر دریا در سواحل هاوانا کمک می‌کند، می‌گوید: "شرکت‌هایی وجود دارند که ویژه نظافت ساحل هستند (...) اما در ته دریا هیچ‌کس زباله‌ها را خارج نمی‌کند مگر چند داوطلب".

"سولویگ رودریگز" مسئول منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی در هاوانا ادامه داد انباشت فلزات در حال حاضر "بزرگ" است و بزرگترین چالش در سواحل به شمار می آید.

رئیس کمیسیون ملی کوبا برای یونسکو، (دولسی بورگو) هم معتقد است بخشی از راه حل در تقویت حس میهن پرستی کوبایی ها نهفته است. او می‌گوید: "اگر با چهار کیسه به ساحل می‌آیید باید با همان تعداد کیسه اینجا را ترک کنید حتی اگر کیسه چهارم حاوی زباله باشد".

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ