از اکتبر ۲۰۲۴ صورت میگیرد؛

احتمال تسهیل برنامه کاهش عرضه اعضای اوپک‌پلاس

اقتصاد ایران: منابع اوپک‌پلاس از احتمال اجرای برنامه تسهیل کاهش عرضه شماری از اعضای اوپک‌پلاس از ماه اکتبر ۲۰۲۴ میلادی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از رویترز، ۶ منبع اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) اعلام کردند: این ائتلاف قرار است برنامه تسهیل کاهش عرضه از اکتبر را به‌منظور جبران افت تولید لیبی و اجرای برنامه‌های جبران تخطی از سهمیه‌های تولید اوپک‌پلاس اجرا کند.

هشت عضو ائتلاف اوپک‌پلاس طبق برنامه از پیش تعیین شده پس از نشست پیشین اعضا، قرار است در ماه اکتبر کاهش عرضه نفت خود را روزانه ۱۸۰ هزار بشکه تسهیل کنند؛ این اقدام بخشی از طرحی برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای است، درحالی‌که برنامه کاهش عرضه جمعی اعضا تا پایان سال ۲۰۲۵ پابرجا خواهد بود.

کاهش پیش‌بینی رشد تقاضا به‌ویژه در چین، بر قیمت‌های جهانی نفت خام اثر گذاشته و بعضی تحلیلگران را مردد کرده است که اعضای اوپک‌پلاس با توجه به این شرایط برنامه تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه را اجرا خواهند کرد یا خیر.

۶ منبع اوپک‌پلاس به رویترز گفتند طرح تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه هشت عضو اوپک‌پلاس به قوت خود باقی خواهد ماند، زیرا افت تولید نفت لیبی عرضه نفت در بازار را محدود کرده است و در عین حال امیدواری‌هایی درباره کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در اواسط سپتامبر وجود دارد.

یکی از این منابع گفت: ابهام‌های زیادی درباره تقاضا وجود دارد، اما همچنین این امیدواری وجود دارد که کاهش نرخ بهره آمریکا سبب افزایش رشد اقتصادی و در پی آن بهبود تقاضا شود.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه (نهم شهریور) حدود یک دلار کاهش یافت و تا ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه به وقت گرینویچ به کمتر از ۷۹ دلار به ازای هر بشکه رسید.

اوپک‌پلاس پیش‌تر اعلام کرده بود اگر تصمیم بگیرد بازار به‌اندازه کافی آماده اجرای برنامه تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضا نیست، می‌تواند این طرح را متوقف یا معکوس کند.

دو تن از منابع گفتند درباره اجرای برنامه تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس در آینده به‌صورت ماه به ماه تصمیم‌گیری خواهد شد.

اوپک‌پلاس تا زمان برگزاری نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در دوم اکتبر، برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست وزارتی و تصمیم‌گیری در این باره نخواهد داشت.

برنامه تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس که از اکتبر قرار است آغاز شود، تنها بخشی از افت تولید روزانه کنونی ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت لیبی و کاهش جبرانی تعهد شده از سوی عراق، قزاقستان و روسیه را جبران خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ