عراق و قزاقستان پایبند به برنامه جبرانی توافق عرضه نفت اوپک‌پلاس

اقتصاد ایران: دبیرکل اوپک از موفقیت‌آمیزبودن مذاکره با مقام‌های عراق و قزاقستان درباره برنامه‌های دو کشور برای جبران تخطی از سهمیه‌های تولید اوپک‌پلاس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هیثم الغیص در هماهنگی با شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و رئیس نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس)، براساس بیانیه همکاری به این نتیجه رسید برای مذاکره درباره شرایط بازار نفت و تأکید بر اهمیت حیاتی تضمین موفقیت تلاش‌ها با هدف تثبیت بازار نفت از سوی اعضای اوپک‌پلاس، به بغداد و آستانه سفر رسمی داشته باشد.

در ملاقات‌های الغیص با مقام‌های عراق و قزاقستان طی ۲۶ و ۲۹ اوت ۲۰۲۴ (پنجم و هشتم شهریور) هر دو کشور بر تعهد بی‌قیدوشرط خود به‌منظور اجرای کامل و به موقع برنامه جبرانی تأکید کردند.

عراق و قزاقستان ۲۲ اوت (یکم شهریور) طرح‌های روزآمدشده خود را برای جبران تخطی از سهمیه‌های تولید به دبیرخانه اوپک ارسال کرده بودند.

دبیرکل اوپک در سفر به بغداد به‌طور جداگانه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و حیان عبدالغنی عبدالزهرا السواد، معاون نخست‌وزیر عراق در امور انرژی و وزیر نفت این کشور و مقام‌های بلندپایه شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) دیدار و گفت‌وگو کرد.

السودانی بر تعهد کامل و حمایت تزلزل‌ناپذیر عراق از تلاش‌های اوپک‌پلاس برای حمایت از ثبات بازار نفت و اجرای کامل و به موقع برنامه‌های جبرانی این کشور برای جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تأکید کرد.

الغیص درباره سفر به بغداد با بیان اینکه حضور در عراق به‌عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپک و زادگاه این سازمان، همواره مایه خوشحالی است، تصریح کرد: عراق درباره تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار نفت و تعهد به سهمیه‌های تولید و در عین حال گام‌های روشن و مصمم برای جبران تخطی از سهمیه‌ها اطمینان‌خاطر داد.

الغیص پیش از بغداد طی سفری به آستانه با اولژاس بکتنوف، نخست‌وزیر قزاقستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. نورلان بایبازاروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ملی، الماسدام ساتکالیف، وزیر انرژی آسخات خاسنوف، رئیس هیئت‌مدیره شرکت دولتی «کازمونای گس» (KazMunayGas) هم در این نشست حضور داشتند.

نخست‌وزیر قزاقستان طی این نشست بر نقش محوری اعضای اوپک‌پلاس در قالب بیانیه همکاری کشورهای عضو اوپک و غیراوپک از سال ۲۰۱۶ به‌منظور تضمین ثبات در بازارهای جهانی نفت و غلبه بر چالش‌های پیش رو تأکید کرد.

وی همچنین بر حمایت قاطع قزاقستان از تلاش‌های این کشور همسو با اهداف تثبیت بازار نفت و تعهد به برنامه‌های جبرانی در چارچوب توافق‌های انجام‌شده تأکید کرد.

دبیرکل اوپک و وزیر انرژی قزاقستان طی نشستی جداگانه درباره بنیان‌های کنونی بازار نفت گفت‌وگو و بر اهمیت حیاتی اجرای به موقع برنامه‌های جبرانی تولید نفت تأکید کردند.

الغیص ضمن ابراز خرسندی از سفر به آستانه گفت: دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های دولتی و نفتی قزاقستان بسیار ثمربخش بود و آن‌ها بر تعهد این کشور برای پایبندی به سهمیه‌های تولید و سازوکار برنامه‌های جبرانی تأکید کردند.

وی افزود: قزاقستان همچنین طرحی مفصل درباره چگونگی جبران مازاد عرضه و درنتیجه دستیابی به پایبندی کامل طی چند ماه آینده ارائه کرد که این اقدام نقشی مهم در مسیر تلاش‌ها برای تثبیت بازارهای جهانی نفت خام خواهد داشت.

در ادامه این دیدارهای رسمی، عراق و قزاقستان به‌طور جداگانه مذاکراتی با منابع ثانویه به‌صورت ویدئو کنفرانس داشتند که در این نشست‌ها دو کشور بر تعهد خود به برنامه‌های جبرانی تأکید کردند و برنامه‌های دقیق خود را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود به اشتراک گذاشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ