چالش های حذف ارز 4200 تومانی از زبان پورابراهیمی
اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ارز 4200 به جای مردم به دلالها میرسید، گفت: مجلس با حذف ارز 4200 مخالف بود.
وی ادامه داد: ما در مجلس دو رویه در اختیار دولت قرار داده بودیم و رویه این بود که اگر ارز ترجیحی قرار است به کالاهای اساسی تخصیص داده شود در صورتی موافقت میکنیم که نحوه نظارت دولت از زمان تخصیص ارز و واردات تا زمانی که به دست مصرف کننده میرسد با قیمت مرتبط با آن کاملا هماهنگ باشد و ما گفتیم نمی پذیریم که ارز 4200 بدهیم ولی کالا به قیمت ارز آزاد به دست مردم برسد.
پورابراهیمی بیان کرد: به دولت گفتیم اگر نمیتوانید نظارت را انجام دهید پیشنهاد ما این است که مابهالتفاوت یارانه را به انتها زنجیره از طریق سیاستهای حمایتی تخصیص دهید. یکی از چالشهای حذف نرخ ارز 4200 این بود عمدتا اقداماتی که قرار بود این سیاست را پشتیبانی کند تا رضایت مردم حاصل شود کامل و جامع اجرا نشد.
ارز 4200 تولید را دچار بحران کرد
رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که هدف از حذف ارز 4200 چه بود گفت: دولت به طور متوسط بین 15 تا 18 هزار میلیارد تومان تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی داده است. این منابع متعلق به خود مردم است و این دلاری که با فروش نفت به دست دولت می رسد برای مردم است و ما آن را به دلالها دادیم و 50 درصد به مردم رسید.
دو شرط مجلس برای دولت در ارتباط با ارز 4200
پورابراهیمی اظهار داشت: دولت چند ماه بعد از استقرار در 19 آبان 1400 لایحه برای حذف ارز 4200 به مجلس داد و مجلس با آن مخالفت کرد و گفت اگر میتوانید قیمتها را کنترل کنید ادامه بدهید. ما مخالف حذف ارز ترجیحی بودیم و در بودجه 1401 هم دو موضوع را مطرح کردیم و اینکه یا دولت نظارت کند و ارز 4200 به دست مردم برسد وقتی دولت ارز 4200 میدهد و مردم کالا را به قیمت ارز غیر رسمی میگیرند اینجا باید به مردم چه جوابی بدهیم. حالت دوم هم این بود که مابهالتفاوت را به خود مردم بدهیم.
دولت روحانی منابع ارز 4200 را نداشت
پورابراهیمی درباره اینکه آیا این فرآیند با اجماع صورت گرفت، گفت: مفصل بحث شد و دست دولت را باز گذاشتیم که چه اقدامی میتواند انجام دهد که قیمت برای مردم تغییری نکند. توافق شد به انتها زنجیره و سرانه مصرف به مردم داده شود. این مبنا شد که در متن بودجه و در بند (ص) تبصره یک قانون بودجه 1401 آمد و قیمتها هم همان قیمت پایان شهریور سال 1400 مقرر شد.
تخلف وزارت کار در عدم تکمیل سامانه رفاه ایرانیان
وی افزود: در دولت سیزدهم آقایون گفتند که ما تمام تلاشمان را انجام میدهیم که از ابتدا 1401 این اقدام عملیاتی شود شرط ما در دادن پرداخت یارانه این بود که اطلاعات کامل باشد. ولی زیرساخت فراهم نبود. اواخر اردیبهشت ماه جلسه گذاشتیم و متوجه شدیم عمده این سامانهها به صورت آفلاین است و به صورت برخط نیست.
پور ابراهیمی تاکید کرد: یکی از این چالشها این بود که زیرساختها فراهم نبود و دولت آمادگی این کار را نداشت به همین دلیل اگر زیرساخت فراهم بود و امکان تخصیص کالابرگ الکترونیک هم فراهم بود حتما بخش زیادی از این چالشهای سال 1401 اتفاق نمی افتاد.