آقای حامد بهداد، برای ما مردم، کلاس درس بگذار!

اقتصاد ایران: نکته جالب این است که حامد بهداد در این چندسال نه تنها دچار دردسر نشد بلکه مطابق با همان روند قبلی مشغول نقش گرفتن در سینما و نمایش خانگی است

برترین‌ها - آیدا فلاحیان: حوادث و اتفاقات سیاسی و اجتماعی که طی دوسال اخیر در ایران رخ داد، واکنش‌های متفاوتی از جامعه هنری به خصوص بازیگران به همراه داشته است. این اتفاقات باعث شدند برخی از چهره‌های هنری تبدیل به چیزی فراتر از یک هنرمند و سلبریتی شوند. برخی در حاشیه این اتفاقات بدون هیچ جانبداری خاصی، خود را کنار کشیده و اصطلاحا دُم به تله نداده‌اند و برخی دیگر نیز تریبون اختصاصی خود را تبدیل به جایگاهی برای موضع‌گیری کردند! در این میان هنرمندانی نیز هستند که هنوز دستشان برای کسی رو نشده، یعنی در وانفسای دوقطبی‌ها، دقیقا مشخص نشده که کدام طرفند؟ شاید هم رندانه در میانه می‌ایستند تا حرفشان را هم زده باشند. نمونه‌اش حامد خانِ بهداد.

چند روزی‌ست که حامد بهداد با تیتر عجیبی در میان خبرهای مختلف خودنمایی می‌کند: "عزاداری حامد بهداد به مناسبت اربعین حسینی، در خانه‌ی حسین فرحبخش".

این خبر باعث شد بار دیگر نام حامد بهداد در اخبار فرهنگی پربحث و نظر باشد. در ابتدای کار، همه چیز در خبرها عادی و قابل انتظار است تا زمانی که مخاطب به اسم حامد بهداد بر میخورد. اما مساله حضور او در یک مراسم مذهبی مساله خاصی نیست، چرا که اگر او را بشناسید حتما می‌دانید که تا پیش از این نیز  برای بروز عقاید مذهبی‌اش هیچگونه ابایی نداشته است. او همان حامد بهدادی‌ست که تا کنون در مراسم‌های مذهبی زیادی حضور داشته و حتی در جایی که نیاز نبوده، عقاید خود را فریاد زده. او حامد بهدادی‌ست که با نام "علی بن موسی الرضا(ع)" در جشنواره فیلم توکیو شرکت می‌کند و با افتخار اسم ائمه را در خارج از کشور فریاد می‌کند. شجاعت او از این لحاظ قابل تحسین است و مرعوب برخی فضاسازی‌ها نمی‌شود. 

آقای حامد بهداد، برای ما مردم، کلاس درس بگذار!

موضوع اما تنها در عقاید شخصی حامد بهداد خلاصه نمی‌شود. او شاید از سال 98، به طور جدی‌تر فعالیت‌های سیاسی را در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش آغاز کرد. درست در زمانی که اعتراضات سیاسی در ایران به اوج خود رسیده بود، حامد بهداد در صفحه اینستاگرامش در یک پیام تسلیت، انتقاد خود به برخی مسائل را اینطور بیان کرد:"آن‌ها، هموطنان ما که کشته شدند، نه اغتشاشگر بودند، نه اخلالگر. آن‌ها غم نان داشتند و مایوس از همه جا به دنبال نان و کار.مفتضح ما هنرمندان که به امید بهبود جامعه فریب خوردیم و رای دادیم و تشویق کردیم و ناسزا خوردیم. تسلیت به داغداران و بوسه بر خاک عزیزان."

 بهداد برای بیان انتقادات خود نه تنها در صفحه شخصی‌اش بلکه در مراسم‌های هنری مختلف نیز چیزی کم نگذاشت و در واقع رفتاری که در صفحه‌اش داشت را به مراسمات هم تعمیم داد، البته این بار کمی محتاط‌تر و کنایه‌آمیزتر. در مراسم سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، حامد بهداد بعد از دریافت جایزه بازیگر برگزیده، با اشاره به تولدش(26آبان) متن پیام تبریک مادرش را پشت میکروفن خواند که از او خواسته بود پستی به مناسبت تولدش منتشر نکند، چرا که جوانان از گرانی و سختی روزگار جان خود را کف دست گرفتند و به خیابان ریختند. خواندن این پیام بار دیگر توجه مردم را به سوی حامد بهداد کشاند.

بعد از سال 98، حامد بهداد به کنش‌های سیاسی خود ادامه داد چرا که حالا او خود را یک رسانه و تریبون برای شنیده شدن صدای مردم می‌دانست. با شروع اتفاقات موسوم به "زن، زندگی، آزادی" در سال 1401، حامد بهداد همچنان با استوری‌هایش رویکرد نقد سیاسی را دنبال می‌کرد و با حمایت از اعتراضات مردم قدم به قدم به خطر نزدیک‌تر می‌شد.

بعد از گذشت چند ماه از اعتراضات خیابانی، این هنرمندان که حالا محبوب دل بخش‌هایی از مردم شده بود بار دیگر آن‌ها را شوکه کرد. او با شرکت در نشستی با حضور چند هنرمند دیگر و ملاقات با معاون رئیس جمهور وقت، رفتاری خلاف دوقطبی‌های مرسوم داشت، بخش‌هایی از جامعه گمان می‌کنند اگر کسی بل مردم معترض همراهی کرد، پس حق همنشینی با دولتی‌ها را ندارد، یا اگر اعتقادات مذهبی پررنگی دارد، حق اعتراض ندارد، در حالی که شاید همه‌ی این‌ها با هم و در کنار هم معنادارتر هم هست. برگردیم به آن مراسم؛  صحبت‌های بهداد در آن نشست با محوریت بهبود شرایط فعلی انجام شد اما انگار از نگاه برخی او دیگر همان حامد بهدادی نبود که در استوری اینستاگرامش برای وزیر ارشاد وقت آرزوی مرگ کرد!

آقای حامد بهداد، برای ما مردم، کلاس درس بگذار!

ماجرا از این قرار بود که در پی حمایت هنرمندان از اعتراضات مردمی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد وقت، از هنرمندان درخواست کرد تا مردم را به آرامش دعوت کنند. این درخواست با واکنش تند حامد بهداد همراه بود. او در استوری اینستاگرامش نوشت:"نه به ممنوع الکار کردن هنرمندان و طعنه که به فکر کار دیگری باشند نه به دعوت به آرامش‌تان از طریق هنرمندان! این نسل جدید مانند نسل ترسوی ما نیستند و ما طرفدار آن‌ها هستیم.اما من شخصا از درگاه خداوند مرگ شخص شما را آرزومندم. از صمیم قلبم خدا را قسم می‌دهم که هر چه زودتر ما هنرمندان شاهد مرگ وزیری چون شما باشیم که هنرمندان را تهدید به بیکاری و دعوت به به بی غیرتی علیه مردم می‌کنند."

حالا اما دو سالی از جریانات سیاسی 1401 می‌گذرد. جریاناتی که شاید در ذهن هنرمندان و حتی مردم کمرنگ شده باشد اما حامد بهداد از این دسته افراد نبود.او نام و یاد چهره‌های مهم این حوادث را در صفحه‌ی اینستاگرام خود زنده کرد و از هر فرصتی برای بیان اعتراض استفاده نمود. در این مدت زمان واکنش‌های ضد و نقیض داشت اما هرگز ساکت نبود. 

نکته جالب این است که حامد بهداد در این چندسال نه تنها دچار دردسر نشد بلکه مطابق با همان روند قبلی مشغول نقش گرفتن در سینما و نمایش خانگی است. او احتمالا به اندازه بلد است که بلد باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ