VAR نداریم و ویدئوچک است/ امروز روز افتضاح فوتبال ایران بود

اقتصاد ایران: کارشناس داوری فوتبال گفت: این سیستمی که در بازی ها از آن استفاده می شود، VAR نیست و من نام آن را ویدئو چک می نامم.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد خوزستان جمعه شب ۹ شهریور در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی با نتیجه دو بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید تا شاگردان «خوان کارلوس گاریدو» به نخستین پیروزی فصل خود دست یابند.

حیدر سلیمانی کارشناس داوری فوتبال در رابطه با قضاوت پیام حیدری و همچنین عملکرد سیستم داور ویدئویی VAR اظهار داشت: هر دو گل پرسپولیس سالم بود و مشکلی در آنها نبود اما در این بازی فاجعه VAR رخ داد و اصلاً قابل بخشش نیست.

او ادامه داد: من از اول گفته ام که سیستمی که در اختیار ما قرار دارد VAR نیست و ویدئو چک است. من دیگر اسمی از VAR نمی آورم و آن را ویدئو چک می‌نامم. این سیستم معضلی برای داوران ما شده است و اگر اتاق VAR نباشد به نظرم داوران تمرکز بیشتری روی بازی دارند و با اتکا به تصمیمات خودشان بر بازی مدیریت خواهند داشت. داوران در صحنه‌هایی که در محوطه جریمه و… و همچنین در صحنه‌هایی که احتمال اخراج بازیکن وجود دارد دیگر داور خودش تصمیم نمی‌گیرد و آن را به VAR واگذار کرده است در صورتی که اگر تصمیم خودشان را بگیرند درست تر از سیستم ویدئو چک است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در هفته‌های قبل و در همین بازی هم اشتباهات داوری را در بازی‌هایی که VAR داشتند، شاهد بودیم. در دقیقه ۴ مدافع پرسپولیس در نزدیکی محوطه جریمه خودی مرتکب خطا شد اما داور به VAR استناد کرد و این تصمیم را نگرفت. داوران اتاق VAR هم نتوانستند تشخیص درست دهند تا به داور کمک کنند به همین جهت پیام حیدری دستور به ادامه بازی داد.

او افزود: در دقیقه ۱۶ که مسعود ریگی روی بازیکن فولاد مرتکب خطا شد از بس که تصاویر تلویزیونی بد بود نمی‌شود گفت که باید کارت قرمز می‌گرفت یا نه البته تصاویر درستی هم برای داور در مانیتور مربوطه به نمایش در نیامد. اتاق VAR در این بازی هیچ کمکی به داور نکرد و عملاً بی اساس بود و فقط باعث می‌شود که فشار روی داوران بیشتر شود.

سلیمانی با انتقاد از سیستم VAR گفت: آن چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، ۶ دوربین صدا و سیما است که به صورت صحنه آهسته تصاویر را نشان می‌دهند در صورتی که داور باید به تصاویر سوپر اسلوموشن را در اختیار داشته باشد و این امر نیاز به دوربین‌های مخصوص به خود آن است. اگر همینطور می‌خواهند ادامه دهند، به نظرم این سیستم را جمع کنند. حداقل باید ۴ دوربین مخصوص VAR در هر بازی وجود داشته باشد تا به کمک دوربین‌های صداوسیما بشود تصاویر را برای داور بازی آماده کرد و امروز روز افتضاح برای داوری و فوتبال ایران بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ