روابط ایران وبرزیل توسعه خواهد یافت/محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

اقتصاد ایران: سفیر برزیل در ایران گفت: ما تقریباً هر روز اسرائیل را به دلیل جنایاتش در غزه محکوم می‌کنیم؛ در هر محفل چندجانبه از جمله دیوان بین‌المللی خشم خود را نسبت به اقدامات آنها بیان می‌کنیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جمهوری فدراتیو برزیل در جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل خبرگزاری مهر ضمن بازدید از این مجموعه با دکتر مهدی رحمتی مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در جریان این بازدید، در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه میان ایران و برزیل، همکاری دو کشور در چارچوب سازمان بریکس و آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه جنگ غزه با خبرنگار مهر گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در اینجا می‌خوانید؛

حجم تجاری فعلی میان ایران و برزیل حدود ۵ میلیارد دلار است. چه پتانسیلی برای افزایش این رقم می‌بینید و چه فرصت‌ها و چالش‌هایی ممکن است در این راه پیش بیاید؟

با حضور لولا داسیلوا به عنوان رئیس‌جمهور برزیل، روابط خوب با ایران به سطح دو دوره قبلی که وی زمامدار ریاست جمهوری بود بازگشته و اکنون ایران عضو بریکس است. معاون رئیس‌جمهور ما، ژرالدو آلکمن، در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پزشکیان، که او نیز پزشک است، شرکت کرد. مذاکرات بسیار خوبی بین آن‌ها صورت گرفت. در جریان این بازدید، وی جلسات متعددی را برای بحث در مورد ازسرگیری دیدارهای دوجانبه سطح بالا و نشست بعدی کمیسیون اقتصادی و تجاری دو کشور برگزار کرد.

روابط ایران وبرزیل توسعه خواهد یافت/محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

به زودی، یک رایزن کشاورزی در سفارت برزیل مشغول به کار خواهد شد که - به همراه همتایان ایرانی - به حل مسائل بهداشتی که به‌طور غیرضروری بخشی از تجارت دوجانبه ما را مختل کرده است، کمک خواهد کرد. بنابراین تجارت میان دو کشور قطعاً بیشتر افزایش خواهد یافت. چالش‌ها، علاوه بر آنچه ذکر شد، به وضعیت خاورمیانه و دیگر عواملی که باعث عدم اطمینان و دشواری در برنامه‌ریزی دیدارهای دوجانبه ما می‌شوند، مربوط است.

ایران و برزیل هر دو عضو سازمان بریکس هستند. اهداف مشترک این دو کشور در چارچوب این سازمان چیست؟

اهداف زیادی وجود دارد که شامل ایجاد کانال‌های بیشتر ارتباطی میان کشورهای مختلف، بحث در مورد موضوعات مرتبط با مناطق آزاد یا موضوعات بین‌المللی، هماهنگی و دفاع از مواضع مشترک در مجامع دیگر، و مسائلی از این دست می‌شود. اخیراً در کنار سایر سفیران بریکس در تهران، در یک کنفرانس شبیه سازی دانشجویی تحت نظارت بریکس شرکت کردم. در طول یک روز کامل، با کمک کارکنان ما، دانشجویان مسائل مختلفی از دستور کار سازمان بریکس را مورد بحث قرار داده و نتایج خود را در پایان به سفیران ارائه کردند. فکر می‌کنم این یکی از ابتکارات پیشگامانه از این نوع بود که مشابه با مدل‌های شبیه‌سازی سازمان ملل متحد است.

شما اخیراً از توسعه یک ارز مشترک بریکس صحبت کرده‌اید. آیا می‌توانید درباره پیشرفت آن یک به روزرسانی ارائه دهید و به نظر شما تأسیس آنچه اهمیتی برای کشورهای عضو خواهد داشت؟

رئیس‌جمهور سابق ما، دیلما روسف، ریاست بانک بریکس را بر عهده دارد که این موضوع در آنجا مورد بحث قرار می‌گیرد. این مسئله باید از دیدگاه‌های مختلف بررسی و عواقب آن ارزیابی شود. زمانی که روسیه گزارش دوره ریاست خود را پس از نشست رؤسای بریکس در پایان سال ارائه دهد ما اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

آقای ژرالدو آلکمن، معاون رئیس‌جمهور برزیل، اخیراً با دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، در تهران دیدار کرده است. آینده روابط میان ایران و برزیل در دوران ریاست‌جمهوری پزشکیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ژرالدو آلکمن بالاترین مقام برزیلی بود که از زمان حضور لولا داسیلوا در سال ۲۰۱۰ از ایران دیدن کرد. عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران نیز در آن جلسه بین آلکمن و پزشکیان حضور داشت، که با حضور باقری کنی، وزیر خارجه پیشین ایران برگزار شد. من در جلسات گفت‌وگوهای سیاسی برزیل-ایران که سال گذشته در برزیل برگزار شد و آقای عراقچی که در آن زمان دبیر سیاسی وزارت امور خارجه ایران بود، با وی آشنا شدم.‌
عراقچی سال‌ها مذاکره‌کننده مسائل هسته‌ای ایران بود، موضوعی که برزیل، ترکیه و ایران در گذشته درباره آن مذاکرات جدی داشتند و به نتایج موفقی دست یافتند که متأسفانه توسط قدرت‌های بزرگ بایکوت شد. ما در برزیل در اوایل سپتامبر، روز ملی خود را جشن خواهیم گرفت و امیدواریم مقامات دولت سابق و فعلی ایران برای ادامه و تقویت بیشتر روابط خوب با ما در این جشن شرکت کنند.

رابطه میان ایران و برزیل بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد. به نظر شما، روابط فعلی تا چه اندازه این پیشینه تاریخی را منعکس می‌کند و چه اقدامات مشخصی می‌توان برای تعمیق و گسترش بیشتر این روابط انجام داد؟

از سرگیری بازدیدهای سطح بالا بسیار مهم خواهد بود زیرا ما قصد داریم تمام جنبه‌های روابط خود را در گروه‌های موجود و جدید که برای پرداختن به مسائل خاص ایجاد خواهند شد، بازبینی کنیم. از جمله دیپلماسی پارلمانی که ما می‌خواهیم هر چه زودتر از سر گرفته شود و در حال حاضر در حال بحث با اعضای مجلس ایران هستیم. همکاری بین دفاتر حقوقی در کشورهای ما، تبادلات فرهنگی، همکاری‌های رسانه‌ای و غیره نیز مهم خواهد بود. ما باید یکدیگر را بهتر بشناسیم، زیرا این امر برای ایجاد پیوندها و فرصت‌های جدید و مفید متقابل جهت تقویت روابط بسیار مهم است.

پیشینه شما نشان‌دهنده تأکید زیادی بر مسائل و روابط فرهنگی است. با توجه به نقش مهم رسانه‌ها در ایجاد تفاهم متقابل، چرا به نظر شما همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و برزیل تاکنون کم بوده است؟ چه ابتکاراتی برای تقویت این جنبه از روابط دوجانبه پیش‌بینی می‌کنید؟

می‌توانم در این زمینه پروژه‌ای را که با سفارت پرتغال و دانشگاه علامه طباطبایی برای ایجاد دوره زبان پرتغالی در ایران داریم ذکر کنم و تشویق ایرانی‌ها به آشنایی بیشتر با برزیل و فرهنگ ما و بالعکس.

روابط ایران وبرزیل توسعه خواهد یافت/محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

در جشن روز ملی ما، سرودهای ملی توسط کودکان ایرانی اجرا می‌شود، احتمالاً کاپوئرا (هنر رزمی برزیلی) توسط ایرانیان اجرا خواهد شد، غذای برزیلی و نوشیدنی‌های محلی و بسیاری از ابتکارات فرهنگی دیگر مرتبط با نمایشگاه‌های عکاسی و کاشی‌های ایرانی، ترجمه کتاب و مواردی از این دست برگزار خواهد شد. تماس‌ها و همکاری بین مطبوعات دو کشور پروژه جالب دیگری خواهد بود که باید توسعه یابد.

موضع برزیل در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه چیست؟ آیا برزیل در این زمینه اقدامات دیپلماتیک انجام داده است؟

در اثر جنگ غزه روابط برزیل و تل‌آویو طی ماه‌های اخیر به سردی گراییده است. سفیر ما در تل‌آویو برای مشاوره به برازیلیا فراخوانده شد؛ ما تقریباً هر روز اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به دلیل جنایاتش در غزه محکوم می‌کنیم؛ در هر محفل چندجانبه از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری خشم خود را نسبت به اقدامات آنها بیان می‌کنیم. بگذارید در پایان نظرم را بیان کنم که دین باید عامل اتحاد، نه تفرقه و اختلاف بین کشورها باشد، به ویژه در میان کشورهای یکتاپرست که اکثریت جمعیت آن‌ها پیروان ادیان الهی هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ