دین نسخه هدایت و سعادت انسان است

اقتصاد ایران: اردبیل- امام جمعه موقت اردبیل گفت: دین تنها نسخه هدایت و سعادت انسان بوده و خداوند با مبعوث کردن پیامبران هدایت بشر را به دست انسان‌های اولوالعزم تکمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عابدیان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با دعوت نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: ما انسان‌ها هر کاری که می‌کنیم خداوند حاضر و ناظر است و طبیعی است که همه می‌خواهیم نزد پروردگار محبوب باشیم و در حرف این را ادعا می‌کنیم اما در عمل هم باید با رعایت تقوا حب و محبت خداوند را نسبت به خود تحصیل کنیم.

وی با تسلیت سالروز رحلت رسول گرامی اسلام (ص) خاطرنشان کرد: خداوند حضرت پیامبر (ص) را فرستاده چون انسان برای رسیدن به سعادت به دو چیز نیازمند است اول، تعلیم تا چیزهایی که انسان را به سمت سعادت می‌رساند یاد بگیرد و دوم الگو چرا که انسان‌ها نیازمند شخصی هستند که خود به سعادت رسیده و راه سعادت را می‌شناسد تا بشر را به سمت سعادت هدایت کند.

امام جمعه موقت اردبیل با تاکید بر اینکه دین نسخه هدایت و سعادت انسان است، افزود: خلاصه دین، دو مؤلفه است اول اینکه به خوبی‌ها عمل کنیم دوم اینکه از بدی‌ها دوری کنیم.

آیت الله عابدیان بیان کرد: انسان فطرتاً این دو چیز را دوست دارد و شهید مطهری می‌فرماید در تمام ادیان این دستور وجود دارد که هر چیز را برای خود دوست دارید برای دیگران هم دوست داشته باشید و هر چیزی را که برای خود نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید که این دستور نشانه این است که شناخت خوبی و بدی فطری انسان است و دین انسان را به آنچه فطری اوست دعوت می‌کند.

وی بیان کرد: پیامبر (ص) الگوی بسیار خوبی برای ما است و ما برای رسیدن به سعادت باید از آن الگو تبعیت کنیم اگر می‌خواهیم زندگی ما سعادتمندانه باشد باید پیامبر (ص) را بشناسیم تا الگو شناخته نشود تبعیت از آن ممکن نخواهد بود.

امام جمعه موقت اردبیل ادامه داد: در این باب از مسئولین انتظار داریم در راستای تبیین هر چه بهتر شخصیت رسول گرامی اسلام (ص) و معصومین (ع) اقدامات لازم را صورت دهند و سیره و سنت پیامبر (ص) و معصومین (ع) را در متون آموزشی قرار داده و رشته‌های تحصیلی مستقل در دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

آیت الله عابدیان افزود: خداوند متعال پیامبر (ص) را برای ما اسوه قرار داده است تا ایشان را نشناسیم مسیر زندگی را اشتباه می‌رویم پیامبر (ص) فقط الگو در بُعد عبادات نیست.

وی بیان کرد: این جای تأسف دارد که پیامبر (ص) و امامان را فقط در عرصه عبادات معرفی کرده و الگو قرار دهیم در حالتی که این الگوها، الگوهای جامع و کامل هستند و اگر این جامعیت نباشد فلسفه ارسال پیامبر باطل خواهد بود.

باید سیره پیامبر (ص) را در امور غیر عبادی هم پیگیری کنیم

امام جمعه موقت اردبیل گفت: وظیفه همه ماست که در مسیر شناخت شایسته از رسول خدا (ص) بخشی از زندگی روزمره خود را به مطالعه حیات و سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) ولو در حد چند صفحه به صورت روزانه اختصاص دهیم.

آیت الله عابدیان تصریح کرد: ما باید سیره پیامبر (ص) را در امور غیر عبادی هم پیگیری کنیم در همه امور زندگی دستورات زیبایی از معصومین (ع) وجود دارد اگر این‌ها را به دست نیاوریم در امور فردی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… به مشکل برمی‌خوریم.

وی اظهار کرد: اصل دینداری در متن زندگی جاری است در نحوه برخورد با خانواده، ارباب رجوع، مشتری و… است عبادت‌ها برای اخذ انرژی است تا بتوانیم در جامعه، خانواده و هر کجا که هستیم و به طور کلی در طول دوران حیات، درست و آن گونه خداوند دستور داده عمل کنیم.

امام جمعه موقت اردبیل خاطرنشان کرد: تقوا علاوه بر اینکه آثار معنوی دارد و انسان را در مسیر درست در جهت‌های معنوی قرار می‌دهد یک اثر زیبایی هم دارد و آن این است که در بعد اقتصادی هم برای انسان راهنما است و زمینه رشد اقتصادی را در عرصه اقتصاد فردی و اجتماعی فراهم می‌کند.

آیت الله عابدیان تصریح کرد: متأسفانه این موضوع در بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اقتصادی مورد غفلت واقع شده است و اگر تقوا داشته باشیم آن تقوا طبق وعده‌های قرآن، موجب جذب روزی می‌شود.

خطیب موقت اردبیل با گرامیداشت هفته دولت خاطر نشان کرد: نام و یاد شهید رجایی، باهنر و رئیسی را گرامی می‌داریم و از مقام معظم رهبری قدردانیم که به هیأت دولت رهنمودهای زیبایی را ارائه کردند که بتوانند مسیری را که پیش رو دارند با آن نقشه راه طی کنند.

آیت الله عابدیان تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور در انتخاب وزرا از مقام معظم رهبری مشورت گرفته‌اند جای تبریک به ایشان داشته و نوید بخش برای آینده است و مطالبه ما از ایشان این است که این رویکرد را در تصمیم گیری‌های حساس در آینده نیز لحاظ کنند و از نظرات رهبر دور نگر استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به اولین دیدار هیأت دولت چهاردهم با مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری متذکر ۱۳ نکته اساسی خطاب به دولت شدند و حضرت آقا استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور را در زمینه‌های طبیعی، جغرافیایی، سیاسی، مذهبی و نیروی انسانی مورد تاکید قرار دادند.

امام جمعه موقت اردبیل ادامه داد: تقاضای ما از دولت این است که در استفاده از این ظرفیت‌ها به مرکز و پایتخت اکتفا نشود و از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شهرستان‌ها استفاده شود همچنین در استفاده از نیروی انسانی چرخه خاصی مورد استفاده قرار نگیرد و ظرفیت‌های جدید هم شناسایی شود.

آیت الله عابدیان گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت بندی نیازها از نکات مهم و قابل توجه در اداره امور کشور است که امیدواریم مورد عنایت دولت قرار گیرد نه پرداخت به امور زیر ساختی آنها را از توجه به سفره مردم و گرانی و تورم باز دارد و نه توجه به امور روزمره مانع پرداخت به امور زیر ساختی شود.

وی افزود: نکته دیگر که رهبری معظم تاکید فرمودند در خصوص فضای مجازی بود؛ اصلاح فضای مجازی آن طور که رهبری هم تاکید فرمودند بایستی با حکمرانی قانونمند باشد. مسئولین توجه داشته باشند که خلاءهای قانونی در فضای مجازی زیاد است هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه باید به صورت ویژه به آن پرداخت کنند و قانون متناسب با آن را وضع نمایند وگرنه کشور دچار آسیب‌های جدی در این زمینه خواهد شد.

امام جمعه موقت اردبیل با اشاره به حمله اسرائیل به کرانه باختری تصریح کرد: این جنایت وحشتناک و تأسف بار است جنایتی که در آن کودکان و زنان و مردم عادی مورد تهاجم قرار گرفته‌اند عزیزان توجه دارند که فلسطین دو بخش دارد یکی غزه، که آن را ویران کرده‌اند و دیگری کرانه باختری؛ یک عده می‌گفتند چون اهالی غزه با اسرائیل درگیر شده‌اند برای همین جهت اسرائیل آنها را مورد تهاجم قرار داده است.

آسیب‌های فراوانی قطعی برق برای مردمو مشاغل

آیت الله عابدیان اظهار کرد: کرانه باختری که در برابر اسرائیل تسلیم بود چرا مورد حمله قرار گرفت بنابراین، ایده برخی‌ها که می‌گویند اگر ساکت و مطیع باشید استکبار کاری با شما نخواهد داشت باطل است جای بسی تأسف است که حکومت‌های کشورهای عربی و بزرگان آنها که ادعای عربیت و عصبیت دارند صدایی از آنها در نمی‌آید و از سوی دیگر اروپایی‌ها علی رغم محکومیت اسرائیل از ناحیه برخی نهادهای بین المللی هیچ گونه اقدامی در محکومیت اسرائیل از ناحیه آنها مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در سطح کشور و استان اردبیل خاطر نشان کرد: قطعی برق آسیب‌های فراوانی برای مردم، مشاغل مختلف مخصوصاً واحدهای صنعتی و تولیدی ایجاد کرده است خساراتی که بعضاً قابل جبران نیست و از مسئولین می‌خواهیم که برای رفع این معضل عاجلاً تدبیری بیندیشند و هم چنین جلوی سو استفاده بعضی از کارخانه‌ها از بهانه قطعی برق را بگیرند.

امام جمعه موقت اردبیل بیان کرد: اخیراً به بهانه قطعی برق عرضه سیمان به بازار کاهش یافته و موجب خساراتی از جمله خسارت به طرح ملی مسکن شده است.

آیت الله عابدیان در پایان با اشاره به ضرورت وجود سرعت گیر در مسیرهای تردد از مسئولین ذی ربط خواست؛ نسبت به علامت گذاری و نصب تابلوهای هشدار برای سرعت گیرها، به صورت واضح اقدام نمایند تا از خسارات وارده به افراد و خودروها پیشگیری شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ