نیاز شهر تهران به ۲.۱ میلیارد دلار برای ایمن‌سازی

اقتصاد ایران: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از اولویت ایمنی‌سازی بیمارستان‌‌‌های پایتخت خبر داد و گفت: هزینه ۲.۱ میلیارد دلاری یک برنامه ۱۰ ساله برای بهبود زیرساخت‌های شهری و مقاوم‌سازی تهران در برابر بلایای طبیعی، به ویژه زلزله است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنینم، علی نصیری؛ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، درباره هزینه 2.1 میلیارد دلاری برای ایمن‌سازی شهر تهران اظهار کرد: این عدد مربوط به یک پژوهش دانشگاهی است و هزینه یک برنامه 10 ساله برای بهبود زیرساخت‌های شهری و مقاوم‌سازی در برابر بلایای طبیعی، به ویژه زلزله است.

وی ادامه داد: این هزینه 2.1 میلیارد دلاری به سه بخش تقسیم می‌شود؛ 724 میلیون دلار برای ساختمان‌های عمومی، حدود 800 میلیون دلار برای ساختمان‌های خصوصی و 560 میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های آبرسانی،  گازرسانی و برق‌رسانی و...  به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های بزرگتر ناشی از حوادث طبیعی و بهبود ایمنی شهری. این مسیری است که دنیا رفته و بسیاری  در این زمینه موفق بوده‌اند. 2.1میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی دربرابر زلزله و سیل محاسبه شده است. این عدد در طول ده سال چندان عدد بزرگی برای دولت نیست و نوعی سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

 نصیری اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه به مدیریت بحران توجه نشده است. در حال حاضر حنایت مالی بعد از وقوع حوادث انجام می‌شود در حالی که صرف بخش کمی از این حمایت مالی برای پیشگیری بسیار بهتر است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: در دو سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه ایمن‌سازی و ارزیابی‌های ایمنی اتفاق افتاده است. ایمنی یک بعد سازه هم دارد که باید مورد توجه باشد. طبق قانون مسئول ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های مهم و بلند، وزارت راه و شهرسازی  است. ساختمان‌های بلند بیش از 6 طبقه با زیر بنای 5000متر راشامل می‌شود و منظور از ساختمان‌های مهم مانند ساختمان مورد نیاز برای شرایط خاص مانند بیمارستان‌ها، مراکز آب‌رسانی، نیروگاه‌ها و...، ساختمان‌هایی که در صورت بروز حادثه تلفات زیادی خواهند داشت مثل مدارس، مساجد، استادیوم‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و...، ساختمان‌هایی که در صورت تخریب ثروت ملی از دست میرود مانند موزه‌ها مراکز نگهداری اسناد و... و ساختمان‌های صنعتی که در صورت بروز حادثه باعث آلودگی شدید محیط‌زیستی می‌شوند و تخریب بالا رخ می‌دهد مانند پالایشگاه‌ها، مراکز سوخت، نیروگاه‌ها و...

وی ادامه داد: ما  شناسایی و ارزیابی این ساختمان‌ها را شروع کرده‌‌ایم و به لحاظ حریق سازمان آتش‌نشانی هم با ما همکاری می‌کند. به لحاظ سازه نیز یک کارگروه 9 نفره به ریاست راه‌و‌شهرسازی که طبق قانون مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مسئول ارزیابی این ایمنی‌هاست با ما همکاری دارد. در سازمان مدیریت بحران شهر تهران تامین بودجه کردیم و قرار است در قالب مسئولیت اجتماعی اقداماتی انجام دهیم که در این راستا سازمان تامین اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کار و ... نیز حضور دارند.

وی با اشاره به لزوم ارزیابی وضعیت 16 هزار ساختمان بلند و مهم در تهران گفت: از این تعداد حدود 5هزار و 700 مورد شناسایی  و برای 3هزار و 71 مورد نتیجه ارزیابی اعلام شده است. در این ارزیابی اولویت با بیمارستان‌ها است و تا امروز از بین 3 هزار و 71 مورد ارزیابی، 35 بیمارستان قرار دارند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ