پانزدهمین شماره از فصلنامه فارسی گیلگمش منتشر شد

اقتصاد ایران: پانزدهمین شماره از مجله فارسی میراث و گردشگری گیلگمش در ۱۷۶ صفحه با سردبیری سمیرا محب‌علی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین شماره از مجله فارسی میراث و گردشگری گیلگمش در ۱۷۶ صفحه با سردبیری سمیرا محب‌علی منتشر شد.

در این شماره با گذر از چهارراهِ کوره‌راه‌ها، پا به شاهراه خوراک گذاشته‌ایم؛ چرا که گویی چونان همه آنچه که می‌خوانیم، «ما همانیم که می‌خوریم».

در این شماره از مجلهٔ گیلگمش فارسی پس از شرح اجمالی اهم فعالیت‌های این مجموعه در نیم‌سال اخیر، سخن از خنیاگری به میان آمده که در ایرانِ اسلامی از حرمت نان و نمک آن یاد می‌کند؛ چه در بارگاهی مقدس پیشکش زوّار شده باشد، چه طعامِ گسترده بر سر سفره میهمان یا به دستور دربار سلطنتی پخته شده باشد. چگونگی توزیع نان و تأسیس صنف نانوایان از جمله مواردی‌است که در این پژوهش مورد توجه بوده است. در ادامه مهمترین ویژگی‌های آداب غذا خوردن ایرانیان برای عاید شدن لذت خوراک توصیف شده اند.

ره‌گوی این شماره از مجله فارسی گیلگمش، روابط ایران و اسپانیا را نیز در همین دوره صفوی از گوشهٔ دیگر دنیا به ارمغان آورده است.
پرونده ویژه پانزدهمین مجله فارسی گیلگمش «خوراک» است و به اقتضای این موضوع، معرفی منتخبی از ظروف خوراک ایرانیان در موزه‌های مختلف جهان، ره‌یافتِ میراث فرهنگی‌است که تقدیم خوانندگان می‌شود و زان پس سفری به قلمرو طعم‌ها در گوشه و کنار دنیا خواهید داشت.

گذر از تاریخ کهن گردشگری بی‌شک برای علاقه‌مندان این صنعت، جذاب خواهد بود. در راه‌نامه این شماره اهداف گردشگری در هزاره‌های پیش از میلاد مورد واکاوی قرار گرفته اند.

اقدام خلاقانه برادران میشلن در آستانهٔ سده ۲۰ میلادی به واسطه سفرهای جاده‌ای ماجراجویانه‌شان و تنظیم راهنمای ارزیابی رستوران‌ها و هتل‌ها (علاوه بر سایر خدمات شایانی که انجام داده اند) روایت دلنشینی‌است که در قالب نخستین راه‌نامه این مجله ارائه شده است. پس از آن، از گردشگری قهوه و انواع آن خواهید خواند.

ره‌آورد شگفت ما برای شما در پانزدهمین شماره این مجله، جهانی از خوراک جهانی و دانش بومی و آئین ذیربط آنها از کشورهای مختلف است. شبکه شهرهای خلاق جهانیِ خوراک در واپسین بخشِ ره‌آورد، در خصوص ۳۴ کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.

در ادامه پای سفره ایرانی خواهید نشست تا با جزئیات این خوان بیشتر آشنا شوید؛ سپس ضمن آگاه شدن از پیامدهای جهانی شدن خوراک و توسعه سفرهای غذامحور، با چهار طعم متفاوت از چهار گوشه این سرزمین از شما پذیرایی خواهد شد؛ نوش جان!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ