حقوق ناچیز و مشکلات پرستاران: فاجعه‌ای که باید حل شود

اقتصاد ایران: لقمان شریفی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، در دیدار با وزیر بهداشت به وضعیت حقوقی و شرایط کاری دشوار پرستاران اعتراض کرد و افزود: اضافه کاری پرستاران به ازای هر ساعت تنها ۲۵ هزار تومان است، که برای حرفه‌ای سخت و طاقت‌فرسا مانند پرستاری، یک فاجعه محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز از مهر،وی تأکید کرد که بخش مهمی از مشکلات پرستاران ناشی از عدم اجرای قوانین است. به عنوان مثال، قانون تعرفه‌گذاری پرستاری که سال‌ها در وزارت بهداشت به تعویق افتاده بود، سرانجام اجرا شد، اما قوانین دیگری مانند قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و قانون ارتقای بهره‌وری به صورت ناهماهنگ در برخی دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.

شریفی گفت: مشکلات عدیده‌ای در وزارت بهداشت داریم که بخشی از مشکلات مربوط به پرستاری است. مشکلاتی که بحث یکی دو روز هم نیست. انباشت مطالبات چندین دوره و چندین ساله باعث شده است که اکنون پرستاری به نقطه‌ای برسد که نقطه جوش است و این اعتراضات و تا حدی اعتصاباتی که وجود دارد نتیجه گوش ندادن و اجرا نشدن قوانینی است که در سالیان گذشته با آن روبرو بوده‌ایم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مهمترین مشکل جامعه پرستاری عدم اجرای قوانین است مثلاً قانون تعرفه گذاری پرستاری که بیش از ۱۴ سال در وزارت بهداشت خاک خورده است اما خوشبختانه در دوره قبلی وزارت بهداشت اجرایی شد.

وی افزود: در مورد قوانین دیگر نیز قانون مشاغل سخت و زیان آور و قانون ارتقای بهره‌وری را داریم که متأسفانه برخی دانشگاه‌ها در اجرای آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. به طوری که یکسری دانشگاه‌ها این قوانین را کامل اجرا می‌کنند و برخی دانشگاه‌ها اصلاً توجهی به اجرای آن ندارند

شریفی افزود: مشکل دیگر بحث اضافه کاری است. در این مورد ما در دو مبحث مشکل داریم. یکی مبلغ ریالی اندک اضافه کاری است. تقریباً مبلغ اضافه کار برای همکاران پرستار به ازای هر ساعت ۲۵ هزار تومان است. این یک عدد نیست بلکه یک فاجعه است که اکنون با آن روبرو هستیم. برای کار پرستاری که یک حرفه سخت، مشکل و طاقت فرسا است فقط ساعتی ۲۵ هزار تومان از پرستاران خرید خدمت می‌کنیم.

شریفی همچنین بر اهمیت پرداخت مستقیم اضافه کاری از طریق خزانه تأکید کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی با مشکلات مالی مواجه هستند و قادر به پرداخت این مبالغ اندک نیز نمی‌باشند. او همچنین به نیاز به افزایش ضریب سختی کار و توجه به مسائل رفاهی پرستاران اشاره کرد و خواستار تأمین امنیت در اورژانس‌های بیمارستانی شد.

وی از وزیر بهداشت خواست تا برای حل مشکلات پرستاری با نهادهای فراتر از وزارت بهداشت مانند سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی رایزنی کند و بر همکاری نظام پرستاری با وزارت بهداشت برای رفع مشکلات تأکید کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ