هوش مصنوعی بعدی گوگل، نشانه‌های بیماری را «می‌شنود»

اقتصاد ایران: هوش مصنوعی جدید گوگل، می‌تواند مشکل دسترسی به دستگاه‌های پیشرفته‌ی تشخیص بیماری‌ها را در کشورهای محروم و پرجمعیت مانند هند، حل کند.

گوگل، مدل هوش مصنوعی جدیدی را ساخته است که توانایی شنیدن و تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌های صوتی را دارد و می‌تواند بر مبنای نتایج تحلیل‌های خود و تطبیق آن با علائم اولیه‌ی برخی بیماری‌ها، به تشخیص سریع‌تر بیماری در افراد کمک کند.

به گفته‌ی بلومبرگ، این هوش مصنوعی می‌تواند در کشورهایی که به تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت پزشکی مانند دستگاه اسکن اشعه‌ی ایکس دسترسی ندارند، به‌عنوان یک ابزار مناسب برای تشخیص اولیه‌ی برخی بیماری‌ها، راهگشا باشد.

درحال‌حاضر، این سیستم هوش مصنوعی برای مقابله با سل، بزرگ‌ترین بیماری عفونی-تنفسی جهان، به‌کار گرفته شده است. بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، روزانه نزدیک به ۴٬۵۰۰ نفر در دنیا، بر اثر بیماری سل فوت می‌کنند و ۳۰٬۰۰۰ نفر نیز، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اگرچه سل یک بیماری قابل‌ درمان است؛ اما در بسیاری از کشورهای محروم، به علت عدم تشخیص این بیماری در مراحل اولیه، اکثر مبتلایان بر اثر وخامت بیماری فوت می‌کنند. در هند، سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به سل مبتلا می‌شوند؛ درصورت تشخیص زودهنگام، این مقدار بسیار کاهش خواهد یافت.

گوگل، مدل پایه‌ی هوش مصنوعی خود را با ۳۰۰ میلیون قطعه‌ی صوتی مختلف شامل صداهای سرفه، عطسه، تنفس و خرناس‌کشیدن آموزش داده است. این قطعات صوتی از میان صدای سرفه‌ی بیمارانی که برای تشخیص سل به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و همچنین، کلیپ‌های دوثانیه‌ای منتشر شده در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب جمع‌آوری شده است. این صداها که حاوی اطلاعات زیادی در مورد سلامت افراد هستند، می‌توانند سرنخ‌های مهم، اما نامحسوسی را برای غربالگری، تشخیص و مدیریت سلامت در اختیار پزشکان قرار دهند.

داده‌هایی که مدل هوش مصنوعی HeAR (مخفف Health Acoustic Representations) گوگل از آن‌ها استفاده می‌کند، شامل ۱۰۰ میلیون صدای سرفه هستند که به‌راحتی از طریق یک گوشی هوشمند قابل‌دسترس خواهد بود و می‌توانند در تشخیص بیماری‌های مهلکی مانند سل، مؤثر باشند.

به گفته‌ی شرویا شتی، مدیر تحقیقات مهندسی Google Mountain View در کالیفرنیا، هوش مصنوعی گوگل، علائم اولیه‌ی بیماری را بر اساس تفاوت‌های ظریفی که در الگوهای سرفه پیدا می‌کند، تشخیص می‌دهد و به تریاژ (اولویت‌بندی بیمار بر اساس شدت جراحات یا وخامت وضعیت جسمی) بیماران کمک می‌کند تا برای بررسی و درمان، سریع‌تر اقدام کنند.

شرویا شتی می‌گوید که هدف از طراحی این ابزار هوش مصنوعی این است که به افرادی که برای غربالگری بیماری‌های تنفسی، به امکانات محدودی دسترسی دارند، کمک کنیم.

  • گزارش: ۸۰ درصد پروژه‌های هوش مصنوعی شکست می‌خورند؛ خسارت‌های میلیارد دلاری
  • قابلیت ساخت تصویر انسان به هوش مصنوعی جمینای گوگل برگشت

گوگل ابزار جدید هوش مصنوعی خود را با همکاری Salcit Technologies، یک استارتاپ هوش مصنوعی ویژه‌ی مراقبت‌های بهداشتی-تنفسی در حیدرآباد هند، در راستای تشخیص بیماری سل در کشور هند به‌کار گرفته است.

استارتاپ Salcit Technologies از مدل هوش مصنوعی گوگل در کنار هوش مصنوعی خودش به نام Swaasa برای تشخیص سل و ارزیابی سلامت ریه‌ها در افراد مختلف استفاده می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ