باغداران خلیل آبادی در فروش کشمش خود عجله نکنند

اقتصاد ایران: خلیل آباد- مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: باغداران تولید کننده کشمش در فروش محصول خود هیچ عجله نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود شبان اظهار کرد: تمهیدات لازم برای رونق کشمش این شهرستان اندیشیده شده است و باید تولید کنندگان برای فروش این محصول صادراتی خود عجله نکنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه خلیل آباد با داشتن ۵۷۰۰ هکتار باغ انگور در شرق کشور جایگاه مطلوبی را دارد، افزود: در چند سال اخیر به خاطر کم آبی‌ها و قطع شدن برق چاه موتورها متأسفانه بار دهی باغات انگور کاهش چشمگیری را داشته است که برداشت ۱۵۰ هزار تنی سال‌های نه چندان دور در حال حاضر به ۷۰ هزار تن رسیده است.

وی نیز تولید کشمش ۳۰ هزار تنی در شهرستان را اکنون با توجه به وضعیت فعلی باغات و کم آبی‌ها و خاموشی چاه موتورها به علت کاهش بار انگور باغات، ۲۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: باغداران باید به جای تولید این محصول به صورت سنتی رو به کشت‌های جدید انگور بپردازند تا همراه با علم روز کار را دنبال کنند.

شبان از پیگیری شهرستان برای کمک به تولید کنندگان کشمش اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای انجام خرید توافقی کشمش از کشاورزان صورت گرفته و با انجام این مهم، بازار کشمش نسبت به قبل رونق خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از پیگیری‌های فرماندار شهرستان، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در اخذ مجوز ۵۰ میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی برای خرید این محصول خبر داد و اظهار کرد: تمامی اقدامات توسط مدیریت جهاد کشاورزی از تهران واستان انجام گرفته است و باید سازمان تعاون روستایی مجدانه در پیگیری توافقی محصولات باغداران هر چه سریع‌تر اقدام تا از ورود واسطه گران جلوگیری شود.

وی گفت: این شهرستان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی است که به دلیل قطعی چاه موتورهای کشاورزی که امسال هر روز اتفاق افتاد شاهد کاهش محصول باغات انگور شهرستان هستیم.

شبان با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید انگور در خلیل‌آباد اظهار کرد: خسارت وارده از کم آبی و حوادث طبیعی در این شهرستان در سال جاری توسط کارشناسان بیش از ۱,۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: در شهرستان‌هایی همچون خلیل‌آباد که محصولات باغی حساس به تنش آبی در آن‌ها تولید می‌شود باید کشاورزان در زمینه تغییر در سیستم آبیاری در بخش کشاورزی اقدام کنند، این در حالی است که اجرای این سیستم‌های آبیاری، نیاز به مشوق‌هایی دارد که اعطای تسهیلات مورد نیاز امری ضروری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ