صربستان ناوگان هوایی خود را با کمک فرانسه مدرن سازی می‌کند

اقتصاد ایران: صربستان ۱۲ فروند جنگنده رافال را به منظور جایگزینی با ناوگان کنونی خود که به دوران شوروی سابق بر می‌گردد از فرانسه خریداری می‌کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، صربستان 12 فروند جنگنده رافال را از فرانسه خریداری می کند. این جنگنده ها قرار است به تدریج جایگزین ناوگان کنونی این کشور بالکان شوند که توسط شوروی سابق ساخته شده است.

"الکساندر ووچیچ"، رئیس جمهور صربستان در دیدار با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود در بلگراد، این موضوع را اعلام کرد. این قرارداد خرید پیش از این به ارزش کل 2.7 میلیارد یورو امضا شده بود که شامل تعمیر ، نگهداری و تدارکات نیز می شود.

ووچیچ و ماکرون مدت کوتاهی پس از ورود رئیس جمهور فرانسه به این کشور برای سفر دو روزه خود به صربستان، این قرارداد را امضا کردند. به گفته شرکت سازنده Dassault، این سند خرید 9 هواپیمای رافال تک سرنشین و سه هواپیمای دو سرنشینه رافال را تا سال 2029 پیش بینی کرده است. رافال یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که می تواند برای شکار هواپیماهای دشمن، حمله به اهداف زمینی و دریایی و برای شناسایی مورد استفاده قرار گیرد.

ووچیچ در مراسم امضای قرارداد به خبرنگاران گفت: ما خوشحالیم که بخشی از باشگاه رافال هستیم. ما از رئیس جمهور فرانسه به خاطر این تصمیم و اجازه خرید رافال جدید تشکر می کنیم.

ارتش صربستان عمدتاً دارای هواپیماهای جنگنده MIG شوروی است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در این باره گفت: تصمیم صربستان برای خرید هواپیماهای جنگنده رافال تصمیمی روشن برای اتحاد بلندمدت بین دو کشورمان است. انتخاب جت های جنگنده رافال، انتخابی برای تعهد بلندمدت صربستان به اروپای قدرتمند است.

با توجه به روابط نزدیک بین صربستان و روسیه، رئیس جمهور فرانسه همچنین از "تغییر استراتژی" در این کشور بالکان و "فرصتی برای اروپا" صحبت کرد.

ماکرون در سخنانش گفت: جایگاه صربستان در اتحادیه اروپاست. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات الحاق این کشوردر اتحادیه اروپا پیشرفت کند. با این حال، بر اساس بررسی های اخیر، تنها 35 درصد صرب ها موافق پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. ووچیچ از طرف بروکسل به سبک حکومت خودکامه و روابط بسیار نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متهم است.

خرید این جنگنده ها از نظر سیاست خارجی بروکسل مسئله ای بسیار حساس است: صربستان از سال 2012 نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده است، اما علیرغم حمله روسیه به اوکراین، همچنان روابط خوب خود را با کرملین حفظ کرده است. اتحادیه اروپا بارها از بلگراد درخواست کرده که تحریم های اعمال شده علیه مسکو را اجرا کند - اما دولت صربستان هنوز این کار را نکرده است.

محافل دولت فرانسه قبلاً گفته بودند که فروش هواپیمای رافال به صربستان به منظور انداختن لنگر این کشور در اتحادیه اروپا بوده است. بر این اساس بلگراد می‌تواند تصمیم راهبردی را برای همکاری با یک کشور اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

ژان نوئل بارو، وزیر اسبق اروپا هم در این راستا گفت که اگر فرانسه هواپیماهای روسی را در صربستان با صادرات ماشین‌های خود جایگزین نمی‌کرد، این کشور بالکان به دروازه ای برای بی‌ثباتی در قاره ما و همه رژیم‌های مستبد از روسیه تا چین تبدیل می‌شد.

علاوه بر توافق رافال، مذاکرات در سفر ماکرون به صربستان همچنین حول محور همکاری در استفاده از انرژی هسته ای غیرنظامی خواهد بود.

فرانسه در 12 سال گذشته حجم تجارت خود با صربستان را سه برابر کرده است. از جمله، شرکت فرانسوی وینچی مسئولیت بازسازی فرودگاه بین‌المللی بلگراد را بر عهده دارد و شرکت‌های فرانسوی همچنین قرار است اولین متروی بلگراد و یک تصفیه‌خانه فاضلاب پیشرفته را در این کشور بسازند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ