شور و غوغا در محورهای منتهی به مشهدالرضا(ع)

اقتصاد ایران: تربت حیدریه- ایام پایانی ماه صفر در محورهای منتهی به مشهد الرضا(ع) شور و غوغایی خاص برپا شده است و خیل عظیمی از مردم در مسیر عشق قدم نهاده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مریم سالاری: ایام پایانی ماه صفر محورهای منتهی به مشهد الرضا (ع) مملو از خیل عظیمی از زائرانی است که با پای پیاده در مسیر عشق قدم نهاده و با نوای رضا غریب الغربا در آستانه ورود به حریم قدس قرار گرفتند.

موقعیت جغرافیایی شهرستان تربت‌حیدریه به‌عنوان دروازه جنوبی مشهدالرضا در ایام نوروز و تابستان و همچنین ماه صفر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، لذا با توجه به عبور سالانه ۷۰ هزار زائر پیاده در ایام پایانی ماه صفر، همه مردم و خیرین نیکوکار تلاش دارند تا به‌مانند مسیر کربلا به نجف از زائران امام معصوم (ع) پذیرائی کنند.

با توجه به حجم تردد زائران پیاده از شهرهای جنوبی کشور و اینکه محور تربت‌حیدریه تنها شاهراه اصلی جنوب کشور به شهر مشهد است ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های زیادی توسط مردم و خیرین در این مسیر برپا شده که شکوه و عظمت این حرکت از منطقه رباط سفید جلوه بیشتری را به خود اختصاص داده است.

۵۸ کاروان پیاده از تربت‌حیدریه راهی مشهد الرضا می‌شوند

در همین رابطه رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه اظهار کرد: امسال برای ایام پایانی ماه صفر ۷ هزار و ۲۹۰ نفر در قالب ۵۸ کاروان پیاده عازم مشهدالرضا (ع) می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدعلی فاطمیان افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۷۴۵ نفر مرد و ۳ هزار و ۵۴۵ نفر زن ثبت‌نام کردند که از سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و رشتخوار با پای پیاده عازم مشهد می‌شوند.

وی بیان کرد: اعضای این کاروان در مراسم سالروز رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) در مشهد شرکت می‌کنند.

فاطمیان گفت: آنان برای این منظور مسافت حدود ۱۷۰ کیلومتری تا مشهد را طی پنج روز طی خواهند کرد.

شور و غوغا در محورهای منتهی به مشهدالرضا(ع)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه اظهار کرد: علاوه بر آن بیش از ۵ هزار نفر از هیأت‌های مذهبی و عاشقان اهل‌بیت (ع) این منطقه با اتوبوس و سایر خودروها به مشهد مقدس عزیمت می‌کنند.

خدمات‌رسانی ۱۰۰ عضو هلال‌احمر تربت‌حیدریه به زائران پیاده

محمد امانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌زمان با دهه پایانی ماه صفر و حرکت کاروان‌های پیاده به سمت مشهد مقدس و خدمات‌رسانی به زائران، طرح «همسفران خورشید ۹» با مشارکت اعضای جمعیت هلال‌احمر آغاز شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌حیدریه گفت: اعضای جمعیت هلال‌احمر در دو طرح «همسفران خورشید ۹» و «قدم به قدم در مسیر بهشت» از ۵ تا ۱۵ شهریورماه در سطح محورهای مواصلاتی شهرستان و همچنین در شهر مشهد انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۱۵ خودروی امدادی به همراه ۱۰۰ نیروی داوطلب در طول مدت حضور زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد، لذا در این طرح دو قرارگاه خدمات‌رسانی یکی در جنب پاسگاه ایست و بازرسی شهید شیردل کامه و دیگری در روستای حشمت‌آباد بخش رخ به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به زائران هستند.

امانی گفت: با توجه به حضور پرشور مردم سراسر کشور در ایام پایانی ماه صفر اعضای هلال‌احمر تربت‌حیدریه حدفاصل میدان بسیج تا حرم مطهر رضوی به عزاداران خدمات‌رسانی می‌کنند.

۲۴ موکب پذیرایی و اسکان در محورهای تربت‌حیدریه به استقبال زائران پیاده می‌روند

علی محمدی، دبیر خدمات سفر تربت‌حیدریه از استقرار ۲۴ موکب پذیرایی و اسکان در محورهای مواصلاتی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: موکب‌های پذیرایی و اسکان از ابتدای ورودی شهر تربت‌حیدریه در آستان مقدس احمدالرضا (ع) شروع و تا محدوده رباط سفید نیز دایر هستند و روزانه حدود ۴ هزار پرس غذای گرم بین زائران پیاده توسط خیرین، هیئت‌های مذهبی و گروه‌های مردمی طبخ و توزیع می‌شود.

دبیر خدمات سفر تربت‌حیدریه بیان کرد: همچنین در موکب‌های پذیرایی و اسکان علاوه بر توزیع غذا و آب‌معدنی و شربت و چایی، توزیع چفیه، پرچم، جوراب، و جلیقه شبرنگ نیز انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: امسال بالغ بر ۲۰ هزار نفر در قالب ۸۵ کاروان از شهرستان‌های یزد، سرایان، بیرجند، قاین، گناباد، فردوس، بجستان، بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر، مه‌ولات، خواف، رشتخوار و زاوه از محورهای مواصلاتی تربت‌حیدریه به صورت پیاده به پابوسی ضامن آهو می‌روند.

آماده‌باش مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه

حسین ابراهیمی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همه مراکز بهداشتی و درمانی در مجموعه تحت پوشش این دانشگاه در دهه پایانی ماه صفر برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و کاروان‌های پیاده در آماده‌باش کامل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با اشاره به این‌که همه مراکز بهداشتی و درمانی در طول مسیر جاده‌های مواصلاتی در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات، زاوه و بخش‌های تابعه فعال هستند، افزود: در حال حاضر چهار بیمارستان، ۳۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای و شهری و ۱۵ تیم از کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای و مبارزه با بیماری‌ها در قالب تیم‌های واکنش سریع که وظیفه نظارت بر سلامت اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را دارند، در این ایام به زائران و مجاوران ارائه خدمت خواهند کرد.

شور و غوغا در محورهای منتهی به مشهدالرضا(ع)

وی گفت: مسئولان کاروان‌های پیاده و زائران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه عدم رعایت بهداشت و قوانین در مراکز مختلف با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند تا در کم‌ترین زمان ممکن مشکل برطرف شود.

ابراهیمی پور بیان کرد: همچنین پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ از ورودی شهرستان تا محدوده رباط سفید ارائه خدمات می‌کنند.

پاکسازی مسیر پیاده روی زائران حضرت رضا علیه‌السلام توسط ۴۰ پاکبان

وحید فرخ‌تبار، شهردار تربت حیدریه در مراسم اعزام پاکبانان اظهار کرد: شهرداری تربت حیدریه به عنوان معین شهرداری‌های مسیر جنوب خراسان رضوی نظافت و پاکسازی مسیر را به عهده دارد و به زائران علی بن موسی الرضا علیه السلام خدمات ارائه می‌کند.

شهردار تربت حیدریه گفت: بر همین اساس با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی ماه صفر و ورود زائران پیاده به حوزه استحفاظی تربت حیدریه به عنوان کریدور اصلی محور جنوب به شمال کشور و دروازه جنوبی مشهد الرضا علیه السلام، شهرداری با ۴۰ پاکبان برای نظافت و پاکسازی در مسیر زائران مستقر شدند.

وی تصریح کرد: پاکبانان به همراه خودروهای پشتیبان و تجهیزات لازم، علاوه بر استقرار در مواکب اسکان و پذیرایی مسیر، در امام زاده سید محمد علوی و همچنین ملک‌اباد (باغچه) به عنوان نقطه تلاقی زائران پیاده جنوب و غرب کشور مستقر خواهند شد

کاروان اداره زندان تربت‌حیدریه راهی مشهدالرضا شد

حسین شیرخانی، رئیس انجمن حمایت از زندانیان تربت‌حیدریه اظهار کرد: امسال و طبق سنوات گذشته همزمان با دهه پایانی ماه صفر ۱۲۰ نفر از مددجویان اداره زندان تربت‌حیدریه با پای پیاده عازم حریم قدس رضوی شدند.

برپایی موکب خیران روستای سرهنگ بخش رخ برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده

یک خانواده روستای سرهنگ در بخش رخ با توجه به اینکه از لحاظ مالی و جسمی از توانایی مناسبی برخوردار نیستند در دهه پایانی ماه صفر تصمیم به برپایی موکب برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده حرم مطهر رضوی از روز اربعین حسینی تا پایان دهه صفر کردند.

یکی از اعضای این خانواده خیر نیکو کار که نخواست نامش عنوان شود به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بیماری سخت و خاصی که خود و همسرش گرفتار هستند به لطف و عنایت حضرت رضا (ع) تصمیم به بر پایی این موکب گرفتیم و با برپایی این موکب به لطف حضرت آرامشی خاص در زندگی مان جاری و ساری شده که قابل توصیف نیست.

وی همچنین یکی دیگر از اهداف بر پایی این موکب را «مشارکت در این امر معنوی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: افتخار خانواده من و فامیل، خادمی و پذیرایی از زائران حضرت رضا (ع) است و وظیفه خود می‌دانیم تا تک تک اعضای خانواده به عنوان میزبان آن حضرت لیاقت خدمت از مهمانان و زائران در محور روستای سرهنگ در بخش رخ به مشهد الرضا و پذیرایی زوار باشیم و امیدواریم بتوانیم خادم مناسبی در جهت خدمتگزاری زائران پیاده حضرت رضا (ع) را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همزمان با دهه پایانی ماه صفر، این موکب در مسیر منتهی به شهر مشهد مقدس میزبان زائران حرم مطهر رضوی بر پا شده است.

این خادم کاروان‌های پیاده حضرت رضا (ع) اضافه کرد: «با توجه به پیاده‌روی پرشور و خودجوش مردم از شهرهای جنوبی استان و همچنین دیگر زائران پیاده از استان‌های همجوار جنوب کشور تا مشهد مقدس، با بر پایی این موکب محقر در این حرکت معنوی قدمی هرچند کوچک برای زوار حضرت برداریم که خود سعادتی است که نصیب خانواده من شده است.

وی عنوان کرد: «برپایی این موکب در فاصله ۱۱۰ کیلومتری مشهد مقدس در ابتدای روستای سرهنگ در بخش رخ قرار گرفته است.

وی بیان کرد: «این موکب به مدت ۱۰ روز، همزمان با ایام اربعین حسینی تا سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و سالروز شهادت امام هشتم (ع) برای خدمت‌رسانی به زائران کاروان‌های پیاده برپا شده است.

شور و غوغا در محورهای منتهی به مشهدالرضا(ع)

وی از خیران اهالی جلگه رخ تقاضا کرد: تا با کمک‌های مالی خود در برپایی این موکب این خانواده را یاری کنند تا بتوانند به خوبی از زائران پیاده آقا پذیرایی کنند.

وی بیان کرد: این موکب برای دومین سال متوالی است که با همت این خانواده گرامی روستای سرهنگ برپا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در این موکب امکاناتی مانند نمازخانه، استراحتگاه، پذیرایی مهمانان حضرت با صرف چای، شربت، آب معدنی، شله زرد، شیر برنج، آش، ساندویچ و میوه در این دهه به استقبال زوار حضرت رفته‌ایم و سعی کردیم امسال نیز باشکوه‌تر از سال قبل از مهمانان علی بن موسی الرضا (ع) استقبال می‌کنیم.

عاشقان امام الرئوف علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به مدت پنج روز مسافت ۱۵۰ کیلومتری را با پای پیاده طی و به پابوسی ضامن آهو می‌روند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ