دو فاکتور مهم برای حضور موفق در جام جهانی/فرانسه در حد ایران نیست

اقتصاد ایران: سرمربی پیشین تیم‌های ملی فوتسال ایران، عراق و کویت معتقد است تیم های هم گروه ایران در جام جهانی نمی توانند مشکل خاصی برای ایران ایجاد کنند و همچنین از دو فاکتور مهم برای موفقیت نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال از ۲۴ شهریور با حضور ۲۴ تیم برتر جهان به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران در گروه F با فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا هم گروه است.

این رقابت‌ها در حالی آغاز خواهد شد که در دوره قبلی در سال ۲۰۲۲ پرتغال موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند و در سال ۲۰۱۶ هم تیم ملی کشورمان با کسب جایگاه سوم توانست بهترین عملکرد تاریخ خود را به دست بیاورد.

در این دوره از بازی‌های ۴ تیم ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان نماینده‌های آسیا در جام جهانی هستند و تیم‌هایی مانند اسپانیا، پرتغال و برزیل هم از مدعیان کسب عنوان قهرمانی هستند.

محمد ناظم الشریعه سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران که سابقه هدایت تیم‌های ملی عراق و کویت را هم در کارنامه دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر به بررسی شرایط این دوره از بازی‌های جام جهانی پرداخت.

دو فاکتور مهم برای حضور موفق در جام جهانی/فرانسه در حد ایران نیست

ناظم الشریعه در خصوص شرایط تیم‌های حاضر در جام جهانی گفت: اینکه فوتسال و به طور کلی ورزش در همه جای دنیا در حال پیشرفت است یک حقیقت غیرقابل انکار است و همه برای بهتر شدن تلاش می‌کنند. این پیشرفت راجع به تیم‌های آسیایی هم صدق می‌کند و در جام ملت‌های آسیا شاهد پیشرفت فوتسال آسیا بودیم. اما در هر صورت تا زمانی که جام جهانی آغاز نشود نمی‌توان چیزی را با قطعیت گفت. تیم ملی ایران هم در هر صورت یک برند در فوتسال جهان است و تقریباً همیشه در جام جهانی حضور داشته ایم که این مساله می‌تواند به ارتقا فوتسال کشور کمک کند.

وی ادامه داد: در جام جهانی تیم‌های مطرح زیادی وجود دارد و سبک‌های مختلفی در این رشته اجرا می‌شود که می‌تواند به طور کلی مبتنی بر تکنیک یا تاکتیک باشد که کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه، صربستان، کرواسی و اوکراین بر اساس تمرکز روی آمادگی بدنی کار می‌کنند و بر همین اساس می‌توان پیشرفت هر کدام از تیم‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

ناظم الشریعه ادامه داد: یکی از تیم‌هایی که در جام جهانی ۲۰۲۴ پدیده مسابقات خواهد بود تیم آفریقایی مراکش است. در سفرهایی که با تیم‌های کویت و عراق برای مسابقات فوتسال به مراکش داشتم از نزدیک با پیشرفت‌های فوتسال در این کشور آشنا شدم و معتقدم پدیده مسابقات در این دوره مراکش خواهد بود. این تیم یک تیم بسیار منسجم و با نظمی است که تیم دوم خودش را هم ایجاد کرده است که اوایل سال جاری هم با ایران بازی کرد و به برتری رسید.

وی گفت: نباید فراموش کنیم که اتفاق در فوتسال وجود ندارد و همه چیز حاصل برنامه ریزی برای کسب نتیجه است. در سال ۲۰۱۶ که ایران به مقام سوم رسید روسیه تیم بسیار منظمی بود و می‌شد از قبل از مسابقات پیش بینی کرد که قرار است اتفاق بزرگی را رقم بزند و این مساله امسال در خصوص مراکش صدق می‌کند.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران در خصوص تیم ملی فرانسه که رقیب ایران در مرحله گروهی است گفت: فرانسه در چند سال اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی روی فوتسال انجام داد و پیشرفت کرد. یک زمانی در اروپا فقط تیم‌های روسیه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال حرفی برای گفتن داشتند اما الان همه کشورها روی فوتسال متمرکز شده اند. هلند توانست دوباره به جام جهانی برسد و کار می‌کند. فرانسه هم تلاش کرد لیگ خود را راه اندازی کند و با توجه به بازیکنانی که دارد تیم خوبی است.

دو فاکتور مهم برای حضور موفق در جام جهانی/فرانسه در حد ایران نیست

وی ادامه داد: اما فرانسه هنوز فاصله زیادی با نتیجه گیری دارد. فرانسه تیمی نیست که به راحتی بتوان شکستش داد اما عقبه فوتسال در این کشور ضعیف است و معتقدم یک تیم درجه دو اروپایی است. تا زمانی که تیم‌های اسپانیا، پرتغال و ایتالیا در فوتسال اروپا هستند نمی‌توان از فرانسه به عنوان یک تیم قدرتمند یاد کنیم.

این کارشناس فوتسال در خصوص لزوم تکنیک در فوتسال گفت: کشورهایی که به تازگی وارد فوتسال شده اند پیش زمینه تکنیکی ندارد. زمینه فوتسال تکنیک است. تیمی می‌تواند تاکتیک خوبی را اجرا کند که بازیکن تکنیکی داشته باشد و این تناسب همواره میان تکنیک و تاکتیک وجود دارد. برای مثال تیم روسیه سال‌ها در مسابقات مختلف نمی‌توانست نتیجه خاصی بگیرد. اما وقتی چند بازیکن برزیلی را به تیم خود اضافه کرد ضعف تکنیکی خود را برطرف کرد و فوتسالش متفاوت شد و به فینال جام جهانی رسید.

او ادامه داد: فرانسه این عقبه تکنیکی را ندارد و شاید با چند بازیکن از کشورهای مختلفی که جمع کرده است بتوانند تیم خوبی داشته باشند اما طول می‌کشد که ساختارسازی کند و این ساختارسازی نتیجه بدهد. ساختار فوتسال در این کشور هنوز به سطح حرفه‌ای نرسیده است.

سرمربی پیشین تیم‌های کویت و عراق در خصوص تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی گفت: باید قبول کنیم که تیم فوتسال افغانستان تیم دوم ایران است که علاوه بر سرمربی ایرانی، بازیکنان این تیم هم در فوتسال ایران پرورش یافته اند. افغانستان تیمی است که اگر منظم کار کند نتیجه می‌گیرد اما اگر تمرکزش به هم بریزد و نتواند نظم را در زمین پیاده کند ضرر خواهد کرد. ازبکستان شرایط خوبی دارد و از امتیاز میزبانی استفاده خواهد کرد اما این تیم هم همچنان ضعف تکنیکی دارد.

وی در ادامه گفت: تاجیکستان هم به نظر نمی‌رسد در اولین دوره حضورش حرفی برای گفتن باشد و برای کسب تجربه حاضر خواهد شد و با توجه به گروه سختی که در آن حضور دارد احتمالاً جایگاهی بهتر از چهارم را کسب نخواهد کرد. نباید فراموش کرد که لازمه حضور موفق در جام جهانی این است که هم باید بسیار آماده و هم بسیار باتجربه باشید.

محمد ناظم الشریعه همچنین در این گفت و گو اعلام کرد که تمایلی به صحبت راجع به شرایط تیم ملی ندارد و اینکه در شرایط کنونی بخواهد در خصوص وضعیت این تیم صحبت کند اتفاق خوبی نیست و ترجیح می‌دهد به آن نپردازد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ