ساعتی ۲۵ هزار تومان اضافه کاری پرستاران فاجعه است

اقتصاد ایران: عضو شورای عالی نظام پرستاری در دیدار با وزیر بهداشت گفت: مبلغ اضافه کاری پرستاران به ازای هر ساعت حدود ۲۵ هزار تومان، یک فاجعه است که برای یک حرفه سخت و طاقت فرسا اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، لقمان شریفی، در جلسه دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت، افزود: اگر چه بخشی از مشکلات پرستاری در وزارت بهداشت است اما بخشی از مشکلات هم فراتر از وزارت بهداشت است و در جاهایی مثل سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی است. امیدواریم با حضور دکتر ظفرقندی رایزنی‌هایی برای حل مشکلات پرستاران انجام شود، جامعه پرستاری نیز برای رفع مشکلات با وزارت بهداشت همکاری می‌کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: قطعاً با حضور دکتر ظفرقندی مشکلات حوزه پرستاری و مجموعه وزارت بهداشت تا حد زیادی رفع می‌شود. در حقیقت ما خوشحالیم که وزیری انتخاب شده که از صنف است و چندین دوره در نظام پزشکی حضور داشته‌اند. گفتمان مشترک داریم و می‌توان به رفع مشکلات امیدوار بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که شما با رأی نمایندگان مجلس به عنوان وزیر خانواده بزرگ بهداشت و درمان معرفی شده‌اید. خانواده‌ای که ۵۰۰ هزار عضو دارد و می‌توان شما را به عنوان پدر این مجموعه دانست. شما که اکنون در رأس قرار گرفته اید و ما مطمئنیم که این مشکلات با وجود شما رفع خواهد شد.

شریفی گفت: مشکلات عدیده‌ای در وزارت بهداشت داریم که بخشی از مشکلات مربوط به پرستاری است. مشکلاتی که بحث یکی دو روز هم نیست. انباشت مطالبات چندین دوره و چندین ساله باعث شده است که اکنون پرستاری به نقطه‌ای برسد که نقطه جوش است و این اعتراضات و تا حدی اعتصاباتی که وجود دارد نتیجه گوش ندادن و اجرا نشدن قوانینی است که در سالیان گذشته با آن روبرو بوده‌ایم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مهمترین مشکل جامعه پرستاری عدم اجرای قوانین است مثلاً قانون تعرفه گذاری پرستاری که بیش از ۱۴ سال در وزارت بهداشت خاک خورده است اما خوشبختانه در دوره قبلی وزارت بهداشت اجرایی شد.

وی افزود: در مورد قوانین دیگر نیز قانون مشاغل سخت و زیان آور و قانون ارتقای بهره‌وری را داریم که متأسفانه برخی دانشگاه‌ها در اجرای آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. به طوری که یکسری دانشگاه‌ها این قوانین را کامل اجرا می‌کنند و برخی دانشگاه‌ها اصلاً توجهی به اجرای آن ندارند

شریفی افزود: مشکل دیگر بحث اضافه کاری است. در این مورد ما در دو مبحث مشکل داریم. یکی مبلغ ریالی اندک اضافه کاری است. تقریباً مبلغ اضافه کار برای همکاران پرستار به ازای هر ساعت ۲۵ هزار تومان است. این یک عدد نیست بلکه یک فاجعه است که اکنون با آن روبرو هستیم. برای کار پرستاری که یک حرفه سخت، مشکل و طاقت فرسا است فقط ساعتی ۲۵ هزار تومان از پرستاران خرید خدمت می‌کنیم.

وی ادامه داد: مورد دیگر، برای اضافه کاری پرداخت آن از خزانه است. متأسفانه اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی تقریباً ورشکسته شده اند و با این مبلغ اصلاً نمی‌توانیم پرداختی داشته باشیم.

شریفی گفت: یکی دیگر از مطالباتی که پرستاران دارند این است که پرداخت اضافه کاری، مستقیم از طریق خزانه باشد و نه از درآمدهای حاصل از دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرا قطعاً با این روش قابل پرداخت نخواهد بود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مشکل بعدی پرستاران مربوط افزایش ضریب سختی کار است که در احکام کارگزینی هم وجود دارد ولی چندین سال است که خاک خورده و اصلاً افزایش قابل توجهی نداشته، از جمله حق مسکن، حق لباس که باید به آن توجه شود. در حال حاضر حق غذای همکاران فوریت‌های پزشکی، ۵۶ هزار تومان برای ۲۴ ساعت و سه وعده غذا است. واقعاً با این مبلغ چه کار می‌توان کرد.

وی تصریح کرد: مبحث دیگر تأمین امنیت اورژانس‌های بیمارستان‌های سراسر کشور است. متأسفانه هر از گاهی با اراذل و اوباش مواجه می‌شویم و تعرض به پرسنل پزشک و پرستار در اورژانس رخ می‌دهد که این یکی از مشکلات جدی است.

شریفی ادامه داد: پرستاری برای برون رفت از این مشکلات نیازمند این است که مطالبات پرستاری مسئله اصلی کشور بشود. اگر چه بخشی از مشکلات پرستاری در وزارت بهداشت است اما بخشی از مشکلات هم فراتر از وزارت بهداشت است مثل سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی و نیاز است که جناب وزیر رایزنی‌هایی برای حل مشکلات پرستاری انجام دهند.

وی گفت: واقعیت این است که ۳۰ تا ۴۰ هزار رأی پشت سر هر یک از اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری است. نظام پرستاری ۲۷۷ هزار نفر عضو دارد. شاکله این جمعیت ۳۰ نفر اعضای شورای عالی نظام پرستاری شده‌اند. ما در همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم در سطح وزارت بهداشت و در سطح دانشگاه برای رفع مسائل و مشکلات کمک می‌کنیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: یکی دیگر از مشکلات فاصله‌ای است که بین مسئولان و پرستاران وجود دارد و این فاصله متأسفانه روز به روز بیشتر می‌شود و گفتمان‌ها از هم فاصله می‌گیرد. ما به عنوان نظام پرستاری، شورای عالی و هیئت مدیره ها این آمادگی را داریم که بتوانیم این فاصله را پر کنیم.

شرفی خطاب به وزیر بهداشت گفت: در نهایت امیدواریم که با حضور جناب عالی و سابقه‌ای که از شما سراغ داریم مشکلات حوزه پرستاری پشت سر گذاشته شود و ما در مقابل جامعه پرستاری رو سفید شویم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ