عکس‌های سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» به نگارخانه موزه رضوی آمد

اقتصاد ایران: مشهد- هم‌زمان با ایام پایانی ماه صفر، نمایشگاه «مسیر عشق» با محوریت نمایش عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی «مهرمحرم» در نگارخانه موزه رضوی، گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین گشایش نمایشگاه مسیر عشق با حضور حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و پیش‌کسوتان فرهنگی خراسان رضوی و سمنان و همچنین مدیران و کارشناسان معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی این آستان مقدس، پنجشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۳ در نگارخانه موزه رضوی، برگزار شد.

در این افتتاحیه، میثم قدس پور، دبیر سوگواره بین‌المللی مهر محرم، اظهار کرد: ۴۰ اثر منتخب از بین ۸۰ اثری که به نمایشگاه بخش عکس شانزدهمین دوره سوگواره مهر محرم در سال گذشته راه‌یافته بود، در تابلوهایی به ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر در این نگارخانه در معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شده است.

وی گفت: از آن جایی که دبیرخانه این سوگواره در استان سمنان فعالیت دارد، بخش نخست نمایشگاه مسیر عشق به نمایش عکس‌های منتخب سوگواره از این استان، اختصاص دارد.

دبیر سوگواره بین‌المللی مهر محرم ادامه داد: در بخش دوم نمایشگاه نیز آثار بخش ملی سوگواره به‌نمایش‌درآمده چنان‌که می‌توان عکس‌هایی از برگزاری آئین‌ها و سنت‌های عزاداری ماه‌های محرم و صفر از اقصی‌نقاط ایران را در آن‌ها مشاهده کرد.

قدس پور با اشاره به این که بخش سوم نمایشگاه مسیر عشق نیز روایتگر عکس‌هایی با موضوع مراسم اربعین حسینی از آثار عکاسان ملی و بین‌المللی است، افزود: بخشی نیز به نمایش عکس‌های بین‌المللی، یعنی آثار رسیده از عکاسان غیرایرانی یا آثاری که در خارج از کشور ثبت شده است، اختصاص دارد.

وی با تأکید بر این که برای ششمین سال متوالی است که نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی مهر محرم در نگارخانه موزه رضوی دایر می‌شود، گفت: در ایام پایانی ماه صفر که به سالروز شهادت امام رضا (ع) نیز منتهی می‌شود، دلدادگان حسینی و رضوی در حرم مطهر امام هشتم (ع) حضور پرشوری دارند، بنابراین شاهد استمرار برپایی این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته در این ایام در موزه هستیم.

قدس پور تصریح کرد: هفدهمین سوگواره مهر محرم نیز در دو بخش عکس و فیلم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: البته از سه سال قبل با همکاری چند سوگواره حسینی کشور، سوگواری بزرگ‌تری به نام سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین (ع)» شکل‌گرفته است که سوگواره مهر محرم نیز در حال همکاری با آن است و حتی امسال دبیرخانه سوگواره مهر محرم در سمنان، دبیری سومین دوره سوگواره ملت امام حسین (ع) را برعهده دارد.

اهمیت برپایی نمایشگاه در موزه رضوی

در ادامه، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز بیان کرد: حرم مطهر رضوی، قطب فرهنگی کشور و مشهد نیز پایتخت معنوی ایران به شمار می‌آید و همواره ماحصل فعالیت‌های مهم فرهنگی کشور، در این مکان مقدس، بروز و ظهور می‌کند.

وی گفت: مایه افتخار است که امسال نیز سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به‌ویژه معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی این آستان مقدس، فضا و امکانات نگارخانه موزه رضوی را در اختیار ما قرار دادند تا عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی مهر محرم در معرض دید زائران و مجاوران، قرار گیرد.

همچنین حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار کرد: حرکت عظیم اربعین حسینی، دیگر فقط حرکتی درون شیعی نیست بلکه حرکتی جهانی است که همه انسان‌ها را معطوف خود کرده است.

وی با تأکید بر لزوم به‌تصویر کشیدن ارادت‌ها و فریادهای فطرت‌های پاک در مراسم اربعین حسینی در جشنواره‌های کشور، گفت: درواقع، با استفاده از زبان هنر به نفوذ و انعکاس این حرکت باید افزود و بی‌شک برپایی این نمایشگاه نیز در ایام پایانی صفر با استقبال خوبی همراه خواهد شد.

گفتنی است؛ این نمایشگاه گروهی عکس تا جمعه، ۱۶ شهریورماه سال جاری، از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه موزه رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر حضرت رضا (ع)، پذیرای اهل هنر و معرفت است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ