اردبیلی‌ها ماهانه ۴ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند

اقتصاد ایران: اردبیل- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: اردبیلی‌ها ماهانه ۴ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند که عمده آن از سد یامچی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدری اناری عصر پنجشنبه در نشست خبری روایت تحول در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: منابع آب استان اعم از سطحی و زیرزمینی بالغ بر ۲.۲ میلیارد مترمکعب است که ۹۳ درصد آن در کشاورزی و مابقی نیز در شرب و صنعت استفاده می‌شود.

وی از افزایش ۴۵ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: جریان رودخانه‌های استان در سال آبی جاری ۲ درصد مثبت بوده اما نسبت به بلندمدت ۸۰ درصد منفی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل رسالت این مجموعه را تأمین، تخصیص، حفاظت و بهره برداری از منابع آب اعلام کرد و گفت: در ۵۳ سد استان ۵۸۱ میلیون مترمکعب آب وجود دارد که ۶۱ میلیون مترمکعب آب حجم مرده و مابقی قابل بهره برداری است.

حیدری اناری افزود: سال گذشته ۹۸ میلیون مترمکعب و امسال نیز ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.

وی با اشاره به دو حوزه آبریز ارس و سفیدرود و همسایگی با بیش از ۸ استان و ۵ کشور در این حوزه آبریز تصریح کرد: در جنوب استان ۵۰۰ میلیون مترمکعب سهم استان در سفیدرود است که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب با احداث سد به بهره برداری رسیده و مابقی نیز از دست استان خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با رد شایعه انتقال آب جنوب استان به اردبیل گفت: ما در داخل استان قصد جابجایی آب را نداریم بلکه تلاش می‌کنیم تا به دور از حواشی سیاسی و دعواهای منطقه‌ای سهم استان را از حوزه آبریز جدا کرده و در کنار تأمین آب خلخال و کوثر به مرکز استان نیز انتقال آب را انجام دهیم.

۳۰ درصد آب اردبیل از چاه‌ها تأمین می‌شود

حیدری اناری از تکمیل سه سد بزرگ و آبگیری آنها در دولت سیزدهم خبر داد و بیان کرد: سد عمارت، عنبران و گیوی با پیشرفت ۴۰ تا ۶۰ درصد این سه سال تکمیل و به بهره برداری رسید و شبکه خداآفرین نیز تا آخر امسال با پوشش ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار به بهره برداری خواهد رسید.

وی نیرورسانی به پایاب سد خداآفرین و تکمیل مراحل آبرسانی به این شبکه عظیم را یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم ثمره خون شهید آیت الله رئیسی که در راه افتتاح سد «قیزقلعه سی» به فوز شهادت رسید آثار پرخیر و برکتی را برای ساکنان شمال استان به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از لاینینگ کانال مغان، بهره برداری از ایستگاه پمپاژ سربند پارس آباد و آبرسانی به شهرهای مختلف نظیر نمین و عنبران و خلخال خبر داد و اضافه کرد: ۷۰ درصد آب شرب اردبیل از سد یامچی و ۳۰ درصد از چاه‌ها تأمین می‌شود که تا ۹۶ درصد آلودگی رنگ، بو، مزه و طعم آب اردبیل برطرف شده و براساس استاندارد ۱۰۵۳ آب شرب اردبیل تأمین می‌شود.

حیدری اناری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب در پشت سد یامچی است که ماهانه ۴ میلیون مترمکعب مصرف اردبیلی هاست که انتظار می‌رود با شروع بارندگی‌ها ۶۰۰ لیتر در ثانیه ورودی آب به این سد را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: ۵۸۰ میلیارد تومان صرفه جوئی از محل مهندسی ارزش در این سه سال اتفاق افتاده و انسداد چاه‌های غیرمجاز و تمرکز بر تأمین آب شرب و تعدیل ظرفیت شبکه‌های آبیاری کشاورزی را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: ما گزینه‌های متعددی را در انتقال آب به مرکز استان مطالعه می‌کنیم که انتقال آب از خزر، سفیدرود، ارس و عمارت در دستور کار است و قطعاً با جمع بندی نهایی بهترین مسیر و کم هزینه ترین راه حل در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ