آن هفت روز، تصاویری از دلِ غزه/فرصتی برای مستندساز شهرستانی

اقتصاد ایران: کارگردان مستند آن هفت روز گفت: تیم تصویربرداری و تولید ما در داخل سرزمین‌های اشغالی هستند و توانستیم به صورت آنلاین از مردم غزه تصویر بگیریم و تولید اثر کنیم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احسان شادمانی در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند موفق شد با مستند «داستان ساحل شرقی» که خرده داستان‌هایی از زندگی مردم در غزه است، جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کند و پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما نیز تهیه‌کنندگان این اثر را تحسین کرد. وی امسال با کارگردانی سه فیلم مستند «آن هفت روز»، «سرزمین ققنوس» و «در تدارک طوفان» متقاضی حضور در جشنواره تلویزیونی مستند شده است. تهیه‌کننده این 3 مستند محمدهادی نعمتی است. 

شادمانی ضمن معرفی مستندهای خود گفت: مستند «آن هفت روز» یکی از آثاری است که برای حضور در جشنواره تلویزیونی مستند متقاضی شده است. این مستند که در گروه اجتماعی شبکه سه تولید شده، داستان عاشقانه‌ای از یک زوج فلسطینی است و چندی پیش در جشنواره صبح برنده جایزه بهترین مستند بخش فلسطین شد. مستند دیگر «سرزمین ققنوس» است که تلاش کرده گزارشی مستند از حال و هوای مردم غزه را به تصویر بکشد. این مستند تولید واحد مستند پرس تی وی است. باید اشاره کنم که تیم تصویربرداری و تولید ما در این 2 پروژه از داخل سرزمین‌های اشغالی کار می‌کنند و خوشبختانه توانستیم به صورت آنلاین از مردم غزه تصویر بگیریم و تولید اثر کنیم. 

وی ادامه داد: مستند دیگری به نام «در تدارک طوفان» به جشنواره تلویزیونی ارسال کرده‌ام که سال گذشته در سالگرد شهادت شهید سلیمانی از تلویزیون و رسانه‌های بین‌المللی پخش شد. این مستند به سفارش مکتب شهید سلیمانی ساخته شده و به گفت‌وگو با سران مقاومت و فرماندهان می‌پردازد. در این مستند تلاش کردیم نحوه ارتباط‌گیری گروه‌های فسلطینی با شهید سلیمانی را به تصویر بکشیم. همانطور که می‌دانید در ابتدای پیروزی انقلاب، پرونده حمایت از گروه‌های فلسطینی در داخل وزارت امور خارجه بود و زمانی که شهید سلیمانی به سپاه قدس رفت، این پرونده‌ها به آنجا منتقل شد و پشتیبانی از این گروه ها ارتقای اساسی پیدا کرد. 

او با اشاره به جدیدترین اثر خود که در جشنواره تلویزیونی مستند متقاضی شده خاطرنشان کرد: مستند دیگر ما که اخیرا از تلویزیون پخش شده، «آن که ویران کرد، آن که ساخت» است که در صورت پذیرش وارد جشنواره خواهد شد. در این مستند نگاه تاریخچه‌ای به بازسازی عتبات عالیات داریم و ماه‌های بعد از حکومت صدام حسین بر عراق با زمانی که گروه شهید سلیمانی در این منطقه مستقر می‌شوند را مقایسه کرده‌ایم. یکی از دستاوردهای فعالیتی آنان این است که گروه‌های مردمی آرام آرام ساماندهی شده و شروع به بازسازی عتبات عالیات می‌کنند. 

این کارگردان و مستندساز درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: یکی از ویژگی‌های اساسی جشنواره تلویزیونی مستند این است که برای آثاری که در دور اول پذیرش شده و وارد مسابقه می‌شوند، ظرفیت پخش تلویزیونی از شبکه مستند را قرار می‌دهد. این اتفاق برای مستندسازان بسیار جذاب و عالی است، چرا که پخش مستند از تلویزیون بسیار متفاوت‌تر از دیگر اکران‌های نخبگانی، جشنواره‌ای و مجازی است. این اقدام جشنواره، راه را به مستندسازان نشان می‌دهد و به آنان یادآوری می‌کند که باید آثارشان در معرض دید مخاطب عام قرار بگیرد و نباید صرفا به گعده‌های خودمانی بسنده کرد. فراموش نکنید که جشنواره تلویزیونی مستند علاوه بر اینکه فرصت داوری و اهدای جایزه براساس آرای داوران را فراهم می‌کند، یک فرصت دیگر نیز به مستندسازان می‌دهد و آنهم داوری بخش مردمی و جایزه این بخش است. 

او با اشاره به فرصت مغتنمی که پیش روی مستندسازان شهرستانی قرار دارد گفت: کار فیلمسازی در شهرستان‌ها به دلایل مختلف کمی سخت‌تر است و رسیدن به نقطه موفقیت و نمایش اثر برای مستندساز آسان نیست. با این حال، جشنواره تلویزیونی مستند این فرصت را فراهم کرده که مستندساز شهرستانی، از هر جای ایران بدون اینکه بخواهد لابی خاص یا ارتباط ویژه‌ای با کسی بگیرد، کارش را عرضه کند. داوران به صورت مستقیم اثر وی را تماشا می‌کنند. شبکه مستند با این کار، فرصت پخش از آنتن ملی را پیش روی مستندساز شهرستانی قرار می‌دهد که شاید رسیدن به آنتن استانی نیز برایش سخت باشد. 

شادمانی در پایان تاکید کرد: به نظرم اگر این جشنواره بتواند آثار برگزیده را در دیگر شبکه‌ها نیز به نمایش بگذارد، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ