عملکرد فراتر از انتظار و خیره‌کننده انویدیا با رشد ۱۲۲ درصدی و درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در سه‌ماه

اقتصاد ایران: گزارش مالی انویدیا در سه‌ماهه‌ی مالی اخیر، نشان از عملکرد درخشان این شرکت دارد و حتی از پیش‌بینی تحلیلگران پیشی گرفت.

انویدیا گزارش درآمدی خود را منتشر کرد که با رشد ۱۲۲ درصدی فراتر از انتظارات وال‌استریت بود و همچنین پیش‌بینی‌های بسیار چشمگیری برای سه‌ماهه‌ی جاری ارائه داد. البته باوجود عملکرد درخشان تیم سبز، قیمت سهام این شرکت ۸ درصد سقوط کرد.

به‌گزارش انویدیا، درآمد هر سهم از انویدیا در سه‌ماهه‌ی مالی قبلی این شرکت ۶۸ سنت بود درحالی‌که LSEG این عدد را روی ۶۴ سنت پیش‌بینی کرده بود. درآمد کلی انویدیا در بازه‌ی زمانی مذکور ۳۰٫۰۴ میلیارد دلار بود که ابتدا ۲۸٫۷ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.

انویدیا انتظار دارد حدود ۳۲٫۵ میلیارد دلار درآمد در سه‌ماهه‌ی جاری داشته باشد، درحالی‌که تحلیلگران انتظار درآمد ۳۱٫۷ میلیارد دلاری دارند. این عدد نشان‌دهنده‌ی افزایش ۸۰ درصدی نسبت‌به سال قبل است.

درآمد انویدیا همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در طول این سه‌ماهه نسبت‌به سال گذشته ۱۲۲ درصد رشد داشته است. این افزایش پس‌از سه دوره‌ی متوالی رشد سالانه بیش‌از ۲۰۰ درصد به‌دست آمد.

سود خالص تیم سبز در سه‌ماهه‌ی قبلی به بیش از دو برابر یعنی ۱۶٫۶ میلیارد دلار یا ۶۷ سنت به‌ازای هر سهم رسید، درحالی‌که این عدد در دوره‌ی مشابه سال گذشته ۶٫۱۸ میلیارد دلار یا ۲۵ سنت به‌ازای هر سهم بود.

انویدیا از رونق هوش مصنوعی که همچنان ادامه دارد، بیشترین بهره را می‌برد. سهام این شرکت پس از افزایش تقریباً ۲۴۰ درصدی در سال ۲۰۲۳، درسال جاری بیش‌از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. ارزش بازار شرکت مذکور اخیراً از مرز ۳ تریلیون دلار عبور کرد و برای مدت کوتاهی به باارزش‌ترین شرکت سهامی عام جهان تبدیل شد و البته درحال‌حاضر در رتبه‌ی دوم پس از اپل قرار دارد.

درآمد بخش مرکز داده‌ی انویدیا که شامل پردازنده‌های هوش مصنوعی آن می‌شود، نسبت‌به سال گذشته ۱۵۴ درصد افزایش یافت و به ۲۶٫۳ میلیارد دلار رسید که ۸۸ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. این عدد همچنین از انتظارات StreetAccount که ۲۵٫۲۴ میلیارد دلار بود، فراتر رفت.

همه‌ی فروش انویدیا به تراشه‌های هوش مصنوعی ارتباط ندارد. این شرکت می‌گوید ۳٫۷ میلیارد دلار از درآمدش از محصولات شبکه‌ به‌دست آمده است.

بخش عمده‌ای از کسب‌وکار انویدیا روی تعداد محدودی از ارائه‌دهندگان خدمات ابری و شرکت‌های اینترنت مصرفی ازجمله مایکروسافت، آلفابت، متا و تسلا متمرکز شده است. تراشه‌های این شرکت ازجمله H100 و H200 در اکثریت قریب‌به‌اتفاق اپلیکیشن‌های کاربردی هوش مصنوعی مولد مثل ChatGPT استفاده می‌شوند.

بسیاری از مشتریان در انتظار نسل بعدی تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا به نام بلک‌ول هستند. تیم سبز اعلام کرد در طول سه‌ماهه‌ی جاری نمونه‌هایی از تراشه‌های بلک‌ول را برای برخی مشتریان ارسال و برای تولید کارآمدتر آن تغییراتی اعمال کرده است.

کولت کرس، مدیر مالی انویدیا گفت: «انتظار داریم در سه‌ماهه‌‌ی چهارم، چندین میلیارد دلار درآمد از بلک‌ول به‌دست آوریم.»

مقالات مرتبط:
  • گرافیک لپ‌تاپ RTX 5060 عملکردی در سطح 4070 و مصرف کمتر از نسل گذشته خواهد داشت
  • مدل‌های سفارشی و خوش‌رنگ RTX 4070 GDDR6 رونمایی شدند

انویدیا انتظار دارد تراشه‌ی نسل کنونی این شرکت به‌نام هاپر (Hopper) باعث شود فروش محصولاتش در سه‌ماهه‌ی بعدی و همچنین سه‌ماهه‌ی بعد از آن افزایش یابد.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تقاضا برای تراشه‌های هاپر همچنان زیاد و پیش‌بینی برای بلک‌ول باورنکردنی است.» انویدیا خاطرنشان کرد که عرضه‌ی تراشه‌های سری هاپر افزایش خواهد یافت، درحالی‌که بلک‌ول همچنان با کمبود عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

انویدیا اعلام کرد که حاشیه‌ی سود ناخالص این شرکت در سه‌ماهه‌ی جاری به ۷۵٫۱ درصد کاهش یافته است، درحالی‌که در دوره‌ی قبل ۷۸٫۴ درصد بود. البته این عدد همچنان نسبت‌به ۷۰٫۱ درصد سال گذشته افزایش یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ