تحولات اوکراین|نقش آمریکا در حمله به منطقه کورسک روسیه

اقتصاد ایران: مجوز آمریکا برای استفاده از تسلیحات غربی در حمله به کورسک، اعتراف به موفقیت‌ روسیه در جبهه دونتسک، هشدار درباره بهای سنگین حمله به خاک روسیه، ادامه کمک نظامی ناتو به کی‌یف و آمادگی مسکو برای بررسی اوضاع با هند، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیوید کوهن، معاون مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA)، اعتراف کرد که این سازمان در حال مذاکره با مقامات کی‌یف درباره اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در چارچوب حمله به منطقه کورسک در خاک روسیه است.

کوهن شب گذشته در کنفرانس ملی امنیت و اطلاعات آمریکا گفت: «آن‌ها در منطقه کورسک در حال ساخت موانع دفاعی هستند و تا جایی که ما می‌توانیم از مذاکراتمان قضاوت کنیم، قصد دارند این منطقه را تا جای ممکن و تا زمانی که بتوانند حفظ کنند.»

با این حال، به گفته وی، نیروهای مسلح اوکراین از زمان یورش به منطقه کورسک در اوایل آگوست مجبور به عقب‌نشینی از برخی مناطق شده‌اند.

معاون رئیس سازمان سیا به این واقعیت نیز اشاره کرد که ارتش روسیه در حال پیشروی در جبهه کراسنوآرمیسک در قلمرو تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونتسک است. دیوید کوهن گفت: «فکر می‌کنم که در خط مقدم جبهه، درگیری‌ها چندین هفته یا بیشتر است که در نزدیکی شهر پوکروفسک (کراسنوآرمیسک) متمرکز شده‌اند. روس‌ها در آنجا به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. آن‌ها ممکن است این شهر را تصرف کنند.»

روزنامه "نیویورک تایمز"  نیز بامداد امروز گزارش داد که آخرین حملات روسیه به تأسیسات نظامی و انرژی اوکراین، نشان دهنده قدرت واقعی مسکو است. به نوشته این نشریه، «حملات هوایی که نیروهای مسلح روسیه طی دو روز گذشته با استفاده از صدها پهپاد و موشک به مناطقی از خاک اوکراین انجام داده، شاهدی قانع‌کننده بر قدرت نظامی شکست‌ناپذیر این کشور  است.»

یکی از منابع روزنامه، سرهنگ مارکوس رایسنر از آکادمی نظامی اتریش، افزود که نیروهای مسلح روسیه همچنان به پیشروی فعالانه خود در منطقه کراسنوآرمیسک (که در اوکراین به نام پوکروفسک شناخته می‌شود) ادامه می‌دهند و هیچ نشانه‌ای از کاهش قدرت رزمی روسیه مشاهده نمی‌شود.

این روزنامه همچنین تأکید کرد که مسکو به موقع و به طور کامل به وضعیت منطقه کورسک واکنش نشان داده و در حال پاکسازی منطقه از وجود نیروهای اوکراینی است. 

دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین هشدار داد که کی‌یف بابت حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک تاوان سنگینی خواهد پرداخت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هجدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

آمادگی آمریکا برای اجازه دادن به اوکراین جهت حملات با سلاح‌های غربی به روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در حال آماده‌سازی شرایط به منظور آزاد گذاشتن دست مقامات کی‌یف جهت استفاده از سلاح‌های غربی برای حملات به خاک روسیه است.

زاخارووا در واکنش به اظهارات جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید، که گفته بود واشنگتن و کی‌یف به صورت خصوصی در مورد گسترش منطقه حملات نیروهای مسلح اوکراین در حال مذاکره هستند، گفت: «نتیجه‌ای که از این موضوع می‌توان گرفت این است که به کی‌یف برای عملیات در مناطق روسیه چراغ سبز نشان داده شده است.»

این دیپلمات تأکید کرد که کاخ سفید در حال آماده‌سازی شرایط برای همکاری با ولادیمیر زلنسکی در این زمینه است. به گفته او، ایالات متحده قصد دارد «دست زلنسکی را برای استفاده از تقریباً تمامی انواع سلاح‌های آمریکایی، از جمله در عمق خاک روسیه، باز بگذارد. هرچند این خظ مشی تشدید کننده آمریکا به طور فزاینده‌ای تحریک‌آمیز خواهد بود.»

زاخارووا همچنین یادآور شد که مزدوران خارجی به طور فعال در حمله به منطقه کورسک مشارکت دارند. او گفت: حتی مزدوران آمریکایی به طور نمایشی عکس‌هایی از مواضع خمپاره‌اندازهای نیروهای اوکراین در کنار یک زمین بازی کودکان در این منطقه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌ و نشان دادند که «به نقض حقوق بشر توسط آنها افتخار می‌کنند» و نگرانی‌ای نسبت به جان مردم غیرنظامی محلی، از جمله کودکان، ندارند.

زاخارووا: پس از حمله به منطقه کورسک گفتگو با کی‌یف غیرممکن است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که در شرایطی که کی‌یف به اقدامات تروریستی خود در منطقه کورسک ادامه می‌دهد، هیچ مذاکره‌ای با آنها ممکن نیست.

ماریا زاخارووا تأکید کرد که نظامیان اوکراینی و مزدوران خارجی در منطقه کورسک به سمت مردم غیرنظامی شلیک می‌کنند، به زیرساخت‌ها حمله می‌کنند و تهدیدی برای تأسیسات انرژی هسته‌ای محسوب می‌شوند. او افزود: «در چنین شرایطی، مذاکرات صلح با چه کسی ممکن است؟ بدون شک، هیچ مذاکره صلحی با رژیم تروریستی کی‌یف ممکن نیست.»

به گفته وی، اظهارات غرب درباره امکان استفاده اوکراین از سلاح‌های تأمین‌ شده توسط کشورهای غربی برای حمله به منطقه کورسک، به منزله توجیه و تشویق جنایات مقامات کی‌یف است و این دقیقاً همان حمایت از تروریسم است.

این دیپلمات یادآور شد که با وجود شواهد متعدد در این زمینه، غرب هیچ‌گونه محکومیتی نسبت به حملات تروریستی نیروهای مسلح اوکراین علیه شهروندان غیرنظامی در مناطق مرزی روسیه نداشته است.

زاخارووا اضافه کرد که غرب علاوه بر تشویق‌های خود نسبت به کی‌یف، به طور آشکار هماهنگی خود با آنها را نشان داده و مقامات اوکراینی را به سمت ماجراجویی‌های خطرناک در منطقه کورسک سوق می‌دهد که این اقدامات در واقع به منزله ایجاد و حمایت از یک سازمان تروریستی به نام رژیم کی‌یف است.

کی‌یف هزینه سنگینی بابت حمله به کورسک می‌پردازد

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکایی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که  مقامات کی‌یف، به‌خصوص شخص الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، بهای سنگینی بابت حمله به منطقه کورسک روسیه پرداخته و از هم اکنون نیز نظامیان اوکراینی در جبهه دونباس در حال شکست خوردن هستند.

ریتر گفت: «سیرسکی می‌دانست که عملیات حمله به منطقه کورسک موفقیت‌آمیز نخواهد بود و ارتش اوکراین بهای گزافی برای این کار پرداخت و مواضعش در دونباس تضعیف شد»

این افسر اطلاعاتی سابق آمریکایی افزود که در حال حاضر، نیروهای مسلح روسیه نتایج بسیار خوبی در جبهه دونتسک نشان می‌دهند. به عقیده او، این موضوع منجر به از دست دادن مناطق و تأسیسات حیاتی منطقه توسط اوکراین خواهد شد.

ترامپ هشدار داد : حمله به منطقه کورسک می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود

دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده از حزب جمهوری‌خواه، معتقد است که اقدام نیروهای اوکراینی برای حمله به منطقه کورسک روسیه می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. وی در مصاحبه با روزنامه "ایندیپندنت" گفت: «نگاه کنید که در اوکراین چه می‌گذرد. آن‌ها به خاک روسیه هجوم برده‌اند. جنگ جهانی سوم در راه است.»  

ترامپ افزود که حمله یک کشور به قلمرو کشور همسایه نشان دهنده این است که احتمال وقوع جنگ جهانی سوم اکنون بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

اقدام نظامیان اوکراینی در ربودن غیرنظامیان منطقه کورسک

رودیون میروشینک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در مورد جنایات جنگی مقامات کی‌یف، شب گذشته اعلام کرد که نظامیان نیروهای مسلح اوکراین در تلاش هستند تا  غیرنظامیان ساکن منطقه کورسک روسیه را بربایند.

این مقام روس گفت: «گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نظامیان اوکراینی اقدام به ربودن افراد می‌کنند. آن‌ها غیرنظامیان را دستگیر کرده و به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند. ما اطلاعاتی پراکنده به صورت ویدئو، عکس و شهادت‌هایی از شاهدان داریم که نشان می‌دهد مردان، زنان و جوانان کاملاً غیرنظامی، نه سرباز و نه نیروی امنیتی، دستگیر شده، در کامیون‌ها بارگذاری شده و به مکان نامعلومی منتقل می‌شوند.»

میروشینک تأکید کرد که نیروهای اوکراین هیچ‌گونه قوانین انسانی را رعایت نمی‌کنند و این حملات را به صورت مخفیانه و «مثل تروریست‌ها» انجام می‌دهند. وی همچنین اعلام کرد که فهرست اولیه افراد مفقود شده تهیه شده، اما  تعداد دقیق این افراد مشخص نیست. به گفته وی، وزارت دفاع روسیه و تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر روسیه، به طور فعال با این وضعیت درگیر هستند.

چند روز قبل گزارش شد که نیروهای مسلح اوکراین که تعدادی افراد غیرنظامی و سربازان وظیفه روس را ربوده بودند، در منطقه کورسک دستگیر شدند. این نیروها دوربین‌های اکشن داشتند که تصاویر ربودن و شکنجه افراد را ثبت کرده بودند.

در  این رابطه، آرل راسموسن، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا گفته بود که خشونت نظامیان نیروهای مسلح اوکراین علیه غیرنظامیان نشان‌دهنده تلاش‌های کی‌یف برای استفاده از تاکتیک‌های ترور برای فشار بر مقامات مسکو است. وی این اظهارات را در واکنش به ویدئویی بیان کرد که در آن رفتار خشونت‌آمیز نظامیان اوکراینی با مردم غیرنظامی اسیر شده در منطقه کورسک، از جمله ضرب و شتم و تحقیر آن‌ها، به تصویر کشیده شده بود.

دیپلمات روس: مقامات کی‌یف باید بابت ماجراجویی در کورسک به طور کامل تاوان بدهند

دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مقامات کی‌یف باید بابت حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک به طور کامل تاوان بپردازند. 

او به این موضوع در نشست شب گذشته، چهارشنبه، شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین اشاره و تأکید کرد که به دلیل نبود نیروی ذخیره در بین نظامیان اوکراینی که به منطقه کورسک نفوذ کرده‌اند، نیروهای نظامی روسیه شروع به آزادسازی آخرین نقاط استراتژیک در جبهه دونباس کرده‌اند که از سال 2014 به تدریج توسط نیروهای مسلح اوکراین تقویت و نگهداری می‌شد. وی افزود: «این تنها آغاز کار است و اوکراین باید به طور کامل بابت ماجراجویی نظامی خود در کورسک تاوان سنگینی بپردازد.»

به گفته او، مقامات کی‌یف با حمله به منطقه کورسک، مسیر تشدید درگیری را انتخاب کرده‌ و تمامی مسائل مربوط به حل و فصل صلح‌آمیز مناقشه را کنار گذاشته‌اند.

پولیانسکی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای جنوب جهانی کاهش لحن جنگ‌طلبانه کی‌یف را به عنوان نشانه‌ای از نزدیک شدن به مذاکرات صلح تلقی کرده‌ بودند، تأکید کرد که کرملین هیچ توهمی در این زمینه ندارد و به همین دلیل، روسیه همچنان به «تحقق اهداف تعیین شده برای عملیات نظامی ویژه از طریق نظامی و برقراری صلح در اوکراین، که مورد علاقه رژیم زلنسکی نیست»، ادامه می‌دهد.

وی همچنین یادآور شد که اوکراین به میدان آزمایش سلاح‌های جدید غربی و دفع سلاح‌های قدیمی تبدیل شده است.

سفر مقامات صندوق بین‌المللی پول به کی‌یف برای بررسی اختصاص 1.1 میلیارد دلار 

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که هفته آینده، نمایندگان صندوق بین‌المللی پول (IMF) در کی‌یف با مقامات اوکراینی دیدار خواهند کرد تا چشم‌اندازهای بودجه‌ای این کشور در حال جنگ را بررسی کرده و در خصوص اختصاص 1.1 میلیارد دلار از برنامه کمک مالی 15.6 میلیارد دلاری تصمیم‌گیری کنند. 

به گفته منابع خبری، این سفر در اوایل سپتامبر آغاز می‌شود. البته دفتر مطبوعاتی صندوق بین‌المللی پول و دولت اوکراین از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند.

در ماه می، صندوق بین‌المللی پول دیدارهایی را در کی‌یف با مقامات اوکراینی و دیگر طرف‌های ذی‌نفع برگزار کرد. دیدارهای مشابهی نیز در ورشو انجام شد.

این صندوق برنامه اعتباری خود را در مارس 2023 تصویب کرد و برای اولین بار در تاریخ تقریباً 80 ساله خود موافقت کرد که به کشوری که در حال جنگ مسلحانه است، وام بدهد. در پایان ژوئن، صندوق بین‌المللی پول پرداخت 2.2 میلیارد دلار را تأیید کرد.

هدف اصلی کی‌یف قبل از این دیدار، تکمیل توافق با کشورهای «گروه هفت» است که 50 میلیارد دلار کمک را از طریق استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه آزاد خواهد کرد. بر اساس توافق G7 که در ژوئن امضا شد، این پول باید تا پایان سال جاری میلادی به اوکراین تحویل داده شود.

دبیرکل ناتو خواستار ادامه کمک نظامی به اوکراین شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بر لزوم ادامه ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف از سوی کشورهای عضو این بلوک سیاسی تأکید کرد. این موضوع شب گذشته، چهارشنبه، در وب‌سایت رسمی ائتلاف پس از نشست شورای ناتو-اوکراین که به درخواست طرف اوکراینی برگزار شد، منتشر گردید.

استولتنبرگ در این بیانیه تاکید کرد: «ما باید به تأمین تجهیزات و مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه ادامه دهیم. این امر برای توانایی اوکراین در ادامه مبارزه حیاتی است.»

دبیرکل همچنین اشاره کرد که از زمان آغاز درگیری نظامی، کشورهای اروپایی «کمکی بی‌سابقه» به دفاع از اوکراین کرده‌اند. به گفته وی، هم‌پیمانان توافق کردند که حداقل 40 میلیارد یورو کمک به طرف درگیر ارائه دهند و این کمک‌ها را هماهنگ کنند.

انتقاد سییارتو از بورل به دلیل فراخوان برای حمله به خاک روسیه 

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، از جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، به دلیل مجاز دانستن استفاده از سلاح‌های غربی در حملات به خاک روسیه انتقاد کرد. 

این مطلب در صفحه دفتر نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شده و در آن یادآور شده که بورل خواستار ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین شده و حتی پیشنهاد کرده که از این سلاح‌های تأمین‌شده توسط غرب برای انجام حملات عمیق به خاک روسیه استفاده شود.

سییارتو به نوبه خود نگرانی جدی خود را از «اخبار نگران‌ کننده همه روزه درباره امنیت اروپا، چه در حال حاضر و چه در آینده و تهدید دانستن روسیه» ابراز کرد.

پیش از این، در اواسط آگوست، بورل پس از گفتگو با دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، از حملات نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک حمایت کرده و وعده داد که «اتحادیه اروپا به طور کامل از مبارزه مردم اوکراین حمایت می‌کند.»

اوکراین پرداخت بدهی‌های  خارجی به مبلغ حدود 1.5 میلیارد دلار را به تعویق می‌اندازد

به گزارش رسانه‌های اوکراینی، مقامات این کشور تصمیم به تعلیق پرداخت بدهی‌های خود به مبلغ حدود 1.5 میلیارد دلار گرفته‌اند.

طبق این اطلاعات، مشخص شده که از اوایل ماه سپتامبر، پرداخت بدهی‌ها به شرکت Cargill Financial Services International به مبلغ حدود 700 میلیون دلار متوقف شده است. علاوه بر این، از اوایل نوامبر نیز پرداخت‌های مربوط به اوراق قرضه سبز "اوکرانرگو"، که در سال 2021 منتشر شده بود و مبلغ آن حدود 830 میلیون دلار است، متوقف خواهد شد.همچنین پرداخت‌های مربوط به وارانت‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) از ماه مه سال 2025 متوقف خواهد شد.

علاوه بر این، پرداخت‌های توافقی به سرمایه‌گذارانی که شرایط بازسازی بدهی‌های اوکراین را پذیرفته‌اند، در نظر گرفته شده است. این پرداخت‌ها نباید از 246 میلیون دلار تجاوز کند.

پیش از این، مقامات اوکراین با طلبکاران خود به توافق‌هایی برای بازسازی بدهی خارجی دست یافته بودند که این امکان را فراهم می‌کند تا در طی سه سال آینده 11.4 میلیارد دلار در هزینه‌های خدمات بدهی صرفه‌جویی شود. این منابع می‌تواند برای نیازهای ضروری، به ویژه دفاع، حمایت اجتماعی و بازسازی کشور آزاد شود.

ارزش کلی حمایت نظامی لیتوانی به اوکراین به بیش از 647 میلیون یورو رسید

وزارت دفاع ملی جمهوری لیتوانی روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، بیش از 647 میلیون یورو کمک نظامی به کی‌یف ارائه کرده است.

در اطلاعیه این وزارتخانه در فیسبوک آمده است: «لیتوانی به ارائه حمایت نظامی مستمر به اوکراین ادامه می‌دهد – امروز ما به ارتش این کشور ماشین‌های حمل و نقل نظامی، تجهیزات ضد پهپاد، تخت‌های تاشو و برخی تجهیزات ضروری فردی نظامی را تحویل دادیم.»

در این اطلاعیه همچنین ذکر شده که حمایت کلی لیتوانی از اوکراین در بلندمدت بوده و ارزش آن از یک میلیارد یورو فراتر رفته است.

شولتز :  آلمان تصمیم‌ جدیدی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین نگرفته است

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که این کشور هیچ تصمیم جدیدی در خصوص ارسال تسلیحات به اوکراین اتخاذ نکرده است. 

شولتز این مطلب را در دیدار با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در برلین بیان کرده و گفت: «در اروپا، ما بیشترین کمک نظامی را ارائه می‌دهیم و همان‌طور که گفتم، به این کار ادامه خواهیم داد. این حمایت همچنین با اعتباری به مبلغ 50 میلیارد یورو که توسط گروه هفت تهیه شده است، تقویت خواهد شد. اما در مورد ارسال تسلیحات، آلمان هیچ تصمیم جدیدی در این خصوص نگرفته است.»

همچنین در جریان این دیدار، برلین و لندن تعهد خود به ادامه حمایت از اوکراین را مورد تأیید قرار دادند.

علاوه بر این، شولتز تأکید کرد که برای ارائه کمک مالی به کی‌یف، از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه استفاده خواهد شد. وی افزود: «بودجه پیشنهادی آلمان برای سال 2025، شامل 4 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین است. علاوه بر این، ما به همراه کشورهای گروه هفت، به اوکراین اعتباری به مبلغ 50 میلیارد یورو ارائه می‌دهیم تا از حمایت مالی پایدار برخوردار شود. برای این منظور، از جمله از درآمدهای اضطراری دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه استفاده خواهیم کرد.»

وزارت خارجه چین از آمریکا خواست مسئولیت بحران اوکراین را بر دوش پکن نیندازد

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه در مذاکرات خود با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که مقامات پکن متعهد به کمک به مذاکرات صلح و حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین هستند و طرف آمریکایی نباید مسئولیت این بحران را بر دوش چین بیندازد.

این مقام تأکید کرد: «آمریکا نباید مسئولیت را بر دوش چین بگذارد و به هیچ وجه نباید تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی را به‌طور بی‌رویه اعمال کند.»

او افزود که چین همواره به دنبال کمک به مذاکرات صلح و راه‌حل سیاسی برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین بوده و به همین رویکرد ادامه خواهد داد.

روز گذشته گزارش شد که چین، آفریقای جنوبی، برزیل و اندونزی نگرانی خود را از اینکه کشورهای غربی ممکن است شرایط را برای اوکراین در استفاده از تسلیحات تحویلی برای حملات به خاک روسیه کاهش دهند، ابراز کردند.

این مطلب را لی هویی، نماینده ویژه دولت چین، پس از پایان دور چهارم دیپلماسی شاتل برای بررسی مناقشه اوکراین در یک نشست خبری بیان کرد. او گفت: «همه طرف‌ها نگران این هستند که غرب به کاهش شرایطی که به اوکراین اجازه می‌دهد با تسلیحات تحویلی به خاک روسیه حمله کند، ادامه دهد.»

نماینده ویژه دولت چین در ماه آگوست به برزیل، آفریقای جنوبی و اندونزی سفر کرده بود تا در مورد بحران اوکراین رایزنی کند.

روسیه آماده ادامه گفتگو با هند در مورد موضوع اوکراین است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات مسکو  پس از سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به کی‌یف، آماده ادامه گفتگو با طرف هندی در مورد مناقشه اوکراین هستند.

زاخارووا در جریان یک نشست خبری، یادآور شد که روسیه به روابط استراتژیک و دارای اولویت با هند اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و سفر مودی به کی‌یف را به عنوان تلاشی برای مشارکت در حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک بحران اوکراین، همراه با دیگر کشورهایی که خط مشی بی‌طرف و متوازن را دنبال می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

وی گفت: «ما آماده ادامه گفتگو با دوستان خود در هند در مورد موضوع اوکراین هستیم.»

روز گذشته گزارش شده بود که مودی در مذاکرات تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خصوص نتیجه سفر خود به کی‌یف صحبت کرده و تمایل کشورش برای کمک به حل بحران اوکراین را ابراز کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه به عدم وجود زمینه‌های لازم برای مذاکرات صلح با اوکراین اشاره کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات تلفنی اخیر ولادیمیر پوتین با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفت: «هند همواره به عنوان حامی صلح و حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک شناخته می‌شود... اما در حال حاضر، بیشتر از هر زمان دیگری واضح است که هیچ زمینه‌ای برای چنین مذاکراتی وجود ندارد.»

پسکوف همچنین یادآور شد که هند هیچ‌گونه طرحی برای ابتکار صلح به روسیه پیشنهاد نکرده است.

واکنش کرملین به ادعای کی‌یف درباره «طرح پیروزی بر روسیه» 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که علیرغم تمامی ادعاهای کی‌یف درباره وجود به‌اصطلاح «طرح‌های پیروزی» بر روسیه، نیروهای مسلح روسی به پیشروی موفقیت آمیز خود در منطقه دونباس ادامه می‌دهند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «این اولین باری نیست که ما چنین اظهاراتی را از مقامات کی‌یف می‌شنویم. ما به خوبی از ماهیت این اهداف آنها آگاه هستیم. ما به عملیات ویژه نظامی خود ادامه می‌دهیم و به تمامی اهداف تعیین‌شده دست خواهیم یافت.»

پیشتر، در یک کنفرانس مطبوعاتی، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد که او به‌اصطلاح «طرحی برای پیروزی بر روسیه» دارد و حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک را اولین بخش از این طرح نامید.

انتظار روسیه  از گزارش واقع بینانه آژانس از وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، رافائل گروسی، به نیروگاه هسته‌ای کورسک به منظور ارزیابی واقع بینانه از وضعیت این تأسیسات که به دلیل حملات مقامات کی‌یف در وضعیت تنش‌ آمیزی قرار دارد، برنامه‌ریزی شده است.

زاخارووا در پاسخ به سوالی درباره انتظارات روسیه از این سفر، به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اشاره کرد و گفت: «ما انتظار داریم که رافائل گروسی در جریان بازدید خود از این نیروگاه، به رهنمودهای رئیس‌جمهور ما توجه کند، نه برای اینکه کسی را به سمت ما جلب کند، بلکه به این منظور که عملکرد این نهاد بین‌المللی با عینیت همراه باشد.»

پیش‌تر در همان روز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که تقصیر کی‌یف در تشدید خطرات هسته‌ای آشکار است، هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلایل قابل درک نمی‌تواند این تقصیر را به‌طور رسمی اعلام کند. او همچنین یادآور شد که رافائل گروسی در جریان بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک، به‌طور کامل موضع روسیه در مورد امنیت هسته‌ای در مناطق درگیر را توضیح داده است.

به گفته پسکوف، رئیس گازپروم "راس.اتم" آلکسی لیخاچف نیز اعلام کرده که گروسی نتایج تلاش‌های حملات پهپادهای اوکراینی به این نیروگاه را مشاهده کرده و خطرات بالقوه آن را ارزیابی کرده است.

درخواست‌ کی‌یف از مینسک برای خروج نیروها از مرز غیرقابل قبول است

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که درخواست‌های اوکراین از بلاروس برای خارج کردن نیروها از مرز مشترک غیرقابل قبول است.

چند روز قبل وزارت امور خارجه اوکراین از بلاروس خواسته بود تا نیروهای متمرکز در منطقه گومل در شمال مرز دو کشور را به عقب براند. در این بیانیه تأکید شده بود که انتظار دارد این نیروها به فاصله‌ای که از برد آتش سیستم‌های موجود در بلاروس فراتر رود، منتقل شوند.

زاخارووا در واکنش به این درخواست‌ها گفت: «در این اظهارات تند و تیز کی‌یف، هیچ منطقی وجود ندارد. تحریکات مداوم اوکراین در مرز، از جمله استفاده از پهپادها، استقرار نیروهای گسترده ارتش اوکراین، مین‌گذاری کامل مناطق مرزی و دیگر اقدامات خصمانه مقامات کی‌یف، بلاروس را مجبور به استفاده از تقویت امنیت در مناطق مرزی کرده است.»

او تأکید کرد که مینسک تنها به دنبال تأمین امنیت شهروندان خود است و مقامات کی‌یف با رفتارهای خود، به طور سیستماتیک واقعیت‌ها را تحریف کرده و مسئولیت را از خود به دیگران منتقل می‌کنند. در این رابطه، درخواست‌ اوکراین برای خروج نیروهای بلاروس از مرز مشترک غیرواقعی و غیرقابل قبول است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ