جوان اینستاگرامی به جان هیولای طبیعت ایران افتاد

اقتصاد ایران: «آشغال صفر» یک صفحه در اینستاگرام است که دست به یک اقدام خلاقانه و جالب توجه زده است که هم کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده و هم یک پیام ساده اما مهم را در خود دارد.

عصر ایران - نهال موسوی: «آشغال صفر» یک صفحه در اینستاگرام است که دست به یک اقدام خلاقانه و جالب توجه زده است که هم کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده و هم یک پیام ساده اما مهم را در خود دارد.

صاحب این صفحه یک جوان اهل شهرستان نور در مازندران است که خودش را «پسر طبیعت» معرفی کرده و از روز اول راه انداختن آن یک شعار و دستور کار برای خودش تعریف کرده است و می‌گوید به ازای هر یک نفر فالو کردن صفحه «آشغال صفر» من یک آشغال از روی زمین برمی‌دارم و به ازای اضافه شدن هر 200 فالور (دنبال کننده) یک نهال می‌کارم. فالو کردن از شما و تمیز کردن طبیعت از من.

جالب توجه است از زمان شروع چنین چالشی یعنی 16 فروردین 1403 تا به امروز 442 هزار نفر صفحه ایشان را دنبال کرده‌اند و او هم هر چند روز یک بار ویدویی از روند کار خودش با توضیحاتی جذاب و تا حدودی با بیان طنز را به اشتراک می‌گذارد. البته در ویدئوهای اخیر لحنش عوض شده و خود رو به دوربین هم حرف می‌زند. 

در این میان با انتشار استوری و پست هر روز بیشتر در اهمیت قضیه جمع آوری زباله‌ها و حتی شیوه گذاشتن آنها در سطل آشغال، نابود سازی و ... نکات و موارد مهمی را گوشزد کرده و تعداد زیادی هم از راه دور، هر کسی از شهر خودش به این پویشی که راه انداخته است اضافه شده‌اند.

در یکی از استوری‌هایش - تحت عنوان فرهنگسازی خانوادگی اشغال صفر -  نوشته است: «همونجوری  که بلند صحبت کردن تو جمع براتون کسر شانِ، همونجوری که تُف ریختن کار زشتیه، همونجوری که جروبحث کردن کار زشتیه، همونجوری که به سر و وضع خودتون میرسین و حس میکنین کثیف بودن چیز بدیه، همونجوری که اخلاق بد (دروغ گفتن، زیرآب زدن) چیز بدیه.

بیاین فرهنگ سازی کنیم که آشغال ریختن هم چیز بدیه، وقتی یکی تو جمع اینکارو کرد جوری رفتار کنید که خجالت بکشه از کارش، اینکه آدامس بجویی بندازی رو زمین، اینکه سیگار بکشی پشت فرمون و بندازی نشانه کلاس نیست، نشونه بی فرهنگیه».

جوان اینستاگرامی به جان هیولای طبیعت ایران افتاد

ابتدا از جمع آوری تک، تک آشغالها شروع کرده است و برای مثال نشان می‌دهد که امروز 9 نفر به فالورهایمان اضافه شده و 9 آشغال را از روی زمین جمع آوری می‌کند، اما کم کم تعداد دنبال کننده‌ها که زیاد می‌شود کار به جایی می‌رسد که حتی چند کارگر هم به او کمک می‌کنند و حجم بسیار زیادی زباله برداشته و یک منطقه وسیع را پاکسازی می‌کنند.

بعد از یک مدت که تعداد فالورهایش بالاتر رفت تعداد زیادی نهال خرید و آنها را کاشت و از سرزدن به نهال‌ها و و آبیاری آنها هم ویدیوهایی منتشر کرد. به مناسبت 300 هزار نفری شدن صفحه‌اش مقداری اقلام مورد نیاز اساسی خوراکی در میان پاکبانان توزیع کرد و بعد از 400 هزار نفر شدن هم مقدار بسیار زیادی زباله جمع آوری کرد، البته با چند نفر همراه کمکی.

در جهان امروز که همه ما در محاصره همه جانبه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌ایم و در این بازار مکاره که به جرات می‌توان گفت درباره همه موضوعی محتوا تولید می‌شود دیدن چنین صفحه‌ای و راه انداختن چنین پویشی حال آدم را خوب می‌کند.

من اطلاع ندارم که همه این اتفاقات صفحه «آشغال صفر» را یک نفره دارد انجام می‌دهد یا یک تیم چند نفری دست به چنین اقدامی زده‌اند بهرحال نوع ویدئوها، صداگذاری و ... نشان می‌دهد که همکارانی هم دارد اما آنچه که مهم است خروجی چنین صفحاتی است که دیگران را هم وامی‌دارد در برابر طبیعت و مکانی که در آن زندگی می‌کنند مسئولیت پذیر باشند.  

با دیدن صفحه «اشغال صفر» (با همان شکلی که خود در صفحه‌اش می‌نویسد) فکر کنید که اگر هر استان و یا هر شهری یک شخص یا افرادی چون ایشان را در خود داشته باشند چه اتفاق مهمی رخ خواهد داد و این نوشتار هم در جهت قدردانی از اقدام «پسر طبیعت» و هم در راستای ترویج چنین اقدامات فرهنگسازی است که نفع و سود حاصل از آن چند منظوره و چند وجهی است.

زنده یاد احمد شاملو چه به زیبایی گفته است «انسان، دشواری وظیفه است» و این جوان شمالی چه وظیفه زیبایی را برای خود تعریف کرده است و مدام می‌گوید «حمایت از شما تمیزی از من».

دمش گرم و سرش خوش باد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ